Bouwverslag F16 van Fly Eagle en is gemaidend:)

zo vandaag nieuwe o ringetjes geplaats in het hoofd onderstel,de o ringetjes die er in zaten waren niet veel meer heb ze vervangen met een zelfde maat maar een tiende dikker werkt perfect:lol:
het neuswiel lekte niet maar ga ik ook nog na kijken, als het het blijft doen laat ik het even zo zitten en doe ik dit op een later tijdstip
hier een foto van de losse zuiger en een filmpje van het in en uit gaan van het onderstel:)

Laatst bewerkt door een moderator:
@Gerald

Die klets om je oren was ook meestal terecht denk ik, jou kennende dan he, je zit overal met je neus bovenop en zit met je vingers overal aan en Koen bekijkt het op een afstandje.

Maar jou wijze van doen en laten, wijkt niet veel af van de mijne!!!!!!!

Gr PH-JPO

Hey Jopie,

de neuspoot bij mij was ook redelijk in orde. Heb de o-ring goed ingevet, nu lijkt 't te werken.

Die kleine o-ringen die om de zuiger-stang zitten krijg/kreeg ik er niet uit, dus daar zou ik voorzichtig mee zijn ;)

Ik ga vanmiddag de extra tank(s) ophalen, dus dan kan ik ook weer vooruit :) :D

Grtz,
Hans

Hebben jullie er wel eens aan zitten te denken om schaal-landingsgestellen aan te schaffen, of zijn die er niet voor deze kit?

~Jolmer

Ze zijn er wel, maar die zijn niet echt handig vanaf gras. (In elk geval de FEJ versies niet, behoorlijk fragiel en niet 100% betrouwbaar)

Vandaag toch maar 'iets' gedaan, niet veel, maarja..

Ruder-horns in de rolroeren gefreesd. (eigenlijk de flaps ;) )
servo.JPG

Tanks zijn ook binnen. Ik wil dr van die BVM fittingen in stoppen, eens kijken wat ze op jetpower hebben.
tanks.JPG

Turbine maar eens gepast. Wordt vol daar achterin. Ook de opvulblokken voor de jetcat-mount geplaatst. nu alleen nog met epoxy op zn plek, dr komen nog een paar schroeven in ;)
turbine-hatch.JPG

Zit best mooi gecentreerd zo:
turbine.JPG

Deze servo zat al ingebouwd toen ik 'm kocht, fijn laten zitten dus:
tail.JPG

Hier moet nog wel wat aan gebeuren:
front-mess.JPG

En even voor 't gevoel:
piloot.JPG

Tja, even doorwerken. Jetpower komt dichterbij, en dus ook mn nieuwe speeltjes. Dan wil ik deze eigenlijk wel al ver af hebben. Binnenkort de pijp maar eens opmeten en 'n nieuwe bestellen - maatje P120-SX :D :D

dat ziet er allemaal heel mooi uit Hans ;).

Ja, als ik echt wil kan ik wel een beetje bouwen hoor ;)

Maargoed, omdat Berto zo doorstoomt heb ik vandaag ook maar weer es wat gedaan. Begin gemaakt aan de radio-plaat. In 't begin denk je altijd, ach, ruimte genoeg, maar 't wordt altijd best krap in zon kistje.

Eerst de ventielen maar een plekje gegeven :

radio-empty.JPG

Voordat jullie 't roepen, die leiding met die 'scherpe' bocht erin is voor de kerostart, dus daar hoeft niet veel flow doorheen ;)

radio-onder.JPG

DPSI een plekje onder de plaat gegeven. Voor in de neus is zo nog ruimte genoeg voor luchtflessen en accu's - kan ik mooi met 't zwaartepunt spelen.

Zo met de plaat ingebouwd:
radio-top.JPG

Er moeten onder de twee luchtkoppelingen nog twee manometers komen voor de 2 tanks (rem en retracts), maar die waren natuurlijk op :(

Met die twee regel-schroeven kan ik de snelheid van de deuren/poten bij in- en uitklappen (enigszins) regelen, zodat 't niet zo'n slag geeft.
Kraantje zit tussen 't filter (na de pomp) en de kleppen.
Tanken ga ik door 1 vd twee leidingen aan de hopper doen, denk niet dat 'ie een speciale koppeling krijgt, maar gewoon een Festo kraan.

Sequencer, dpsi schakelaar en hopper hebben zo een net plekje dacht ik.

Aan de onderkant is 't wat meer een wirwar van vooral veel slangen (leuk, dat lucht in- en lucht uit voor zowel retracts als deuren, en dan ook nog es remmen...
radio-bottom.JPG

Ach, nog genoeg te doen, maar 't begint ergens op te lijken :D

Op jetpower maar wat tank-beslag meenemen, dan kunnen de tanks op hun plek, en daarna de turbine dr vast in. Vanavond de benodigde pijp-lengte maar es opmeten, dan kan ik die vast bestellen.. (Sandor?? :D :D )

Misschien vanavond de cockpit / piloot es inbouwen....

Laatst bewerkt:
Hoi Gert-Jan,

nee hoor. Hij zit er nu een beetje schuin in, heb ze in al mn jets zo zitten.
Luchtbellen verzamelen zich nu in 't hoogste deel, waar de slang-aansluitingen ook zitten. Die UAT's mag je volgens mij zo'n beetje in elke positie inbouwen ;)

Helemaal verticaal heb ik wel eens wat problemen gehad met het aanzuigen (als er dan wat lucht in de UAT zit is 't bovensteel deel van 't membraan 'droog'
Nu staat 't als er een beetje lucht in je UAT zit altijd 'onder water'

Grtz,
Hans

Zo pomp je de lucht er ook het beste uit en dat was voor mij de reden om hem ook zo te monteren.

Een hoop slangen inderdaad, maar dat is wel leuk ;)

zo vandaag wat kunnen doen:
deuren van het landingsgestel gemonteerd,
scharnieren geboord en geveild in de vleugels en deze al deels gelijmd erin
en de bakkjes van de servo's gemaakt en verstevigd'
zal morgen wat foto''s er van op zetten:)

Hoi Gert-Jan,

nee hoor. Hij zit er nu een beetje schuin in, heb ze in al mn jets zo zitten.
Luchtbellen verzamelen zich nu in 't hoogste deel, waar de slang-aansluitingen ook zitten. Die UAT's mag je volgens mij zo'n beetje in elke positie inbouwen ;)

Helemaal verticaal heb ik wel eens wat problemen gehad met het aanzuigen (als er dan wat lucht in de UAT zit is 't bovensteel deel van 't membraan 'droog'
Nu staat 't als er een beetje lucht in je UAT zit altijd 'onder water'

Grtz,
Hans
Hey Hans,

Daar zijn hele discussies over gevoerd, waaruit is gebleken dat de UAT's net zo goed compleet verticaal gemonteerd kunnen worden.

Zie ook deze link: De bouw van een Boomerang Elan

En hier de uitleg van Sandor, die deze dingen zelf verkoopt: Uitleg UAT

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Hoi Jolmer,

als ze goed ontlucht zijn is dat inderdaad geen enkel probleem. Maar als 'ie lang staat, of nog niet goed ontlucht is is 't wat handiger als de zuig-aansluiting niet helemaal verticaal zit. (of je kan je kist natuurlijk bij 't primen een beetje kantelen...)

Had jopie ook bij zn Rookie toen 'ie na lange tijd stilstaan weer moest starten ;)

en zoals beloofd de foto's

hier een foto van het bakje wat verstevigd is

en mijn mooi deurtjes maar het ergste komt nog de cilindertjes aansluiten:( maar ja:)

voorbereiding van de scharnieren

en na het verlijmen ziet het er zo uit

en het resultaat :)
de onderste vleugel lijkt te gapen maar hij moet nog iets verder in ze zitten nog verlijmd daar omdat ik de hevels voor de aansturing zo makelijker kan maken als ze nog los zitten

en we gaan weer verder :)

Gisteren eindelijk weer es wat aan mn F16 gedaan. (Rookie moest even af..)
Tanks zijn nu klaar voor de inbouw, als die zitten kan de turbine/pijp geplaatst worden. Dan is 't bijna klaar :) Mis nog twee T-stukjes voor 6mm festo leiding, maar voor de rest liggen alle onderdelen naast 't toestel. :)

tanks.jpg

Back