Bouwverslag F1B model: "De Starter"

Met een schaar splijten de achterlijsten nog net zo hard. Ik probeer het met een dremel en de capstrips kun je inderdaad knippen met een schaar. En die ligger dat is nog ff kijken hoe of ik dat doe.

Bernard

Zo even een poging tot het plaatsen van de tekening. Op de tekening staan meer specs als ze leesbaar zijn tenminste. Woensdag komen de eerste foto's van enkele onderdelen.

lastscan.jpg

Zo nu het officiële begin van dit bouwverslag over mijn nieuwe wakefield project. Ik ben begonnen met het stabilo en de foto's hiervan wil ik graag met jullie delen en hoop dat jullie misschien nog kritiek kunnen geven hierop. We zullen s beginnen met wat foto's van begin tot het punt dat ik nu ben aanbeland.

Stabilo1%7E0.JPG

Nadat alle gaatjes in de ribben zijn geboord worden deze op de ligger gegeschoven. Dit heb ik op deze foto even geprobeerd om te zien hoe het wordt.

Stabilo2.JPG

Hier kun je zien dat het gat waar de ligger doorloopt aardig strak langs de ligger loopt.

Stabilo3.JPG

Nu heb ik alle ribben volgens tekening op de juiste plaats gezet. Nu kan de voorlijst en de achterlijst er tegenaan.

Stabilo5.JPG

Achterlijst van koolstof er tegenaan. Dit is gewoon met secondelijm geplakt.

Stabilo7.JPG

Vervolgens de voorlijst er tegenaan. Aangezien deze te hoog was om de capstrips aan te kunne brengen heb ik deze tussendoor bij moeten werken.

Stabilo9.JPG

Capstrips op de bovenkant geplakt. Nadat de onderkant ook voorzien is van capstrips kan het afwerken beginnen.

Stabilo10.JPG

Dit is het stabilo tot nu toe het enigste wat nog moet gebeuren is dat er over de middenrib nog koolstof komt en aan de buitenkant een bredere rib.

Tot zover het eerste deel van dit bouweverslag later meer.

Bernard

Wat is het gewicht nu van dit stabilo? Mijn A-2 stabilotjes zaten aan de 10 gram minimaal en dan nog volgens de "oude" bouwwijze, en dat was met bespanning.

Hoeveel die precies weegt kan ik je nu nog niet zeggen maar de onderdelen waren ongeveer 3 gram aan gewicht. En bij dit formaat zou dit stabilo bekleed 4 gram moeten wegen. Dit vooral omdat de mylar folie die erop komt ook geen klap weegt.

Zodra ik alles heb afgewerkt en bekleed zal ik even posten hoeveel dit staartje weegt.

Bernard

En welke technieken gebruiken jullie dan nu nog. De bouwwijze van toen was helemaal uit balsa ribben en dan met papier bespannen en natuurlijk 4 stalen haakjes erin voor de thermiekrem, althans voor mijn eenvoudige beginners modellen. Voor de modellen van de goede wedstrijdvliegers van toen zaten er nog meer metalen onderdelen in.

Bij een a2 stabilo worden aan de voorzijde meer diagonaal ribben geplaatst voor de stijfheid. Oppervlak is ongeveer 4.3 vierkante decimeter voor een klein model.
De achterlijst bestaat ook uit kool zoals indoorflyer gebruikt. De ligger echter is van kool met balsa ertussen en loopt van 3 mm in het midden terug naar 1 aan de uiteinden.

Bespannen doen we met mylar dit kan best een gram schelen. Geen gespanlak oid.

DT mechanisme is afhankelijk van het type model en als het een bunter is van de gekozen uitvoerings vorm.

Door het gebruik van capstrips en dergelijke kan het balsa dat je gebruikt het ligste zijn dat je kunt vinden de kool zorgt voor de stevigheid. Dat is denk ik ook een groot verschil in gewicht en sterkte.

Dan is in die ruim 25 jaar dat ik niet meer actief aan vrije vlucht doe ontzettend veel gewijzigd.

Het is de laatste jaren ontzettend snel gegaan. De laatste stand techniek is een microprocessor die 2 servo's aanstuurt een voor het stabilo en een voor het kielvlak.

Dan is Allard van Wallene nog bezig met flappie.
Hier heeft hij een flap gemaakt over het gehele middeldeel die dan ook weer word aangestuurd door een servo.

Sinds de komst van de 4 a 5 gram servo's passen ze ook in een vrijevlucht model.

Hij heeft zelfs een haak waar een servo op zit zodat je de lancering kunt afbreken.

Ik zou zeggen kom eens kijken Theo. Er zijn nog 2 wedstrijden een in arnhem en een in goirle.

Dit jaar lukt me dat niet meer, misschien volgend jaar. Jammer dat de oude KSI uit Sittard weg is.

@Theo.

Na je vraag over hoe dit zo licht werd gebouwd ben even op zoek geweest op de site van NLC en vond de volgende foto.

Stabilo.jpg

Misschien wordt je zo iets duidelijker. Dit is een lichtgewicht stabilo het gewicht kan ik wel navragen als je er behoefte aan hebt. Misschien kan Btje meer vragen hierover beantwoorden. Ik ben vrij nieuwe in dit gebeuren allemaal met koolstof.

Bernard

Wakefield stabilo's zijn kleiner en hoeven niet ze stijf te zijn als een a2 stabilo.
Ik meen een gram of 4. Bij een a2 plaats je die diagonalen een de voorzijde zo komen ze onder 45 graden te staan en word het stabilo een stuk stijver

Mijn stabilo is nu ruwbouw zo goed als af. Nu alleen nog bekleden. Zit onbekleed op een gewicht van 4 gram en er zal ongeveer nog 0,4 gram bij komen aan bekleding. Ik zeer tevreden over de stijfheid van het geheel in vergelijking met de houtbouw stabilo's die we normaal altijd maken op club.

Het volgende op de lijst staan de vleugels. Eerst de middenpanelen en daarna de tippen. Hierover later meer.

Bernard

Netjes netjes,
op iets meer den vier gram uitkomen met je eerste serieuze Wakefield stabilo!

Oh ja, nu heb ik dit forum ook gevonden dus.

En natuurlijk leuk om mijn eerste F1B hier ook te zien.
Wat ziet ie er op de foto's afgeragd uit!
Het beestje heeft natuurlijk ook al heel wat mee mogen maken.
En veel bomen bezocht.

Hey Erik,

Leuk man dat je ook het forum hebt gevonden. Nu kun je mooi mijn bouwperikelen volgen. En jah mijn stabilo ben ik ook zeer trots op. Nu nog bekleden en alles en dan ben ik klaar.

Heb spulletjes besteld zoals. Rubber ophangpunten enzo. De vleugel gaan we volgende week mee verder met de ribbenschuurmal. Zal wel wat foto's maken van de mal tot nu toe.

Bernard

De mal om de ribben te maken is nu goed als af. Nu de taak om hem uit te proberen en de ribben te maken. Eindelijk een beetje schot erin. Ik hoop wat onderdelen mee te kunnen nemen naar leeuwarden om daar op de beurs in het FEC wat te kunnen bouwen.

Ik beloof het wel vaker maar zal woensdag echt wat foto's maken van wat dingen. Zeker van die schuurmal.

Bernard

Zo weer even een update.

Ben inmiddels weer in nijmegen geweest. Hier heb ik de romp in elkaar gezet en uitgelijnd.

Na overleg hebben we ervoor gekozen om het stabilo bij te werken. Er is gekozen om de dikke middenrib te verwijderen en hier 2 ribben voor in de plaats te zetten. Kleine foto indicatie.

Stabilo11.JPG

Hier heb ik de middelste dikke rib verwijderd. Een paar postings terug staat de foto wel van hoe het was.

Stabilo12.JPG

Na wat gepruts en beetje schuren en doen heb ik het voor elkaar gekregen dit resultaat te krijgen. Het voorste stuk is er voor gemaakt om te zorgen dat het elastiekje goed over de voorkant kan lopen. Dit om te zorgen dat het stabilo opklapt. Hoe dit werkt komt later.

Ook ben ik begonnen met het kielvlak. Deze zat na een paar uur ook mooi in elkaar.
Kielvlak.JPG

Dit was het voorlopig weer de volgende keer foto's van de romp en wat andere onderdelen.

Bernard

Back