Bouwverslag F1B model: "De Starter"

ziet er goed uit, ben benieuwd hoe het volgende week vliegt. Ik zelf ben nu ook een heel eind met m'n nieuwe kisten, ik ga in het weekend weer bouwen en hoop dat het af komt.

gr kevin
 
Wat moet er nog af dan voor clubkamp?

O jah kevin ik heb al een halve doos rubber weggehaald dus de rest kun je afwegen.



Bernard
 
ik zag het ja dat de rubber doos wat lichter was :lol:
maar ik ga hem niet nawegen, ik vertrouw er wel op dat het wel ongeveer klopt.

en wat ik nog af wil hebben voor het club kamp: zijn namelijk nog twee wakefields, schiet al op maar ik weet niet of ik ze wel af krijg dit weekend.

gr kevin
 
ik heb er geloof ik 2260 gram uitgehaald van de 4500 gram. Dus ongeveer de helft anders haal je maar een motor terug. :P :P

Bernard
 
altijd he.

Het vliegen met die modellen geeft echt een kick die ik niet had verwacht. Je model bijna vertikaal weggooien. Dat is iets wat echt een kick geeft.
 
Tja, een duidelijk verschil van opvatting dus.....

Als mijn modellen steil omhoog gaan, wil ik altijd dat het in een mooie stijl gebeurt. :wink:
 
jah ik begrijp je.

Het is natuurlijk wel zo dat de instellingen grof erin zitten. Tijdens de power burst draait het model mooi rond. En tijdens de rest van de motorvlucht draait het ongeveer een rondje of 2 2,5.

Tijdens de zweefvlucht vliegt het rondjes van een sec of 40.

En dat noem ik wel een mooi genoege stijl
 
ik heb ook m'n nieuwe f1b ingevlogen, hij zweefde goed maar de power burst lijkt nog helemaal nergens op, ik moet vrijdag maar eens de verdraaiingen na kijken.

gr kevin
 
ja wat hij dus deed: hij bleef maar stijgen en draaide niet weg en vlakte ook neit af, en op een gegeven moment is de power uit de motor en kan die dus niet meer door stijgen en dan valt tie weg naar beneden.
ik heb dit tijdelijk verholpen met meer vit ...

gr kevin
 
kevin f1m zei:
ja wat hij dus deed: hij bleef maar stijgen en draaide niet weg en vlakte ook neit af, en op een gegeven moment is de power uit de motor en kan die dus niet meer door stijgen en dan valt tie weg naar beneden.
ik heb dit tijdelijk verholpen met meer vit ...

gr kevin

Kevin

Een gouden regel om de bocht te kontroleren in de burst: meer VIT betekent minder bocht, minder VIT is meer bocht!!
Let op: dit geldt alleen voor de burst .............
 
VIT????

Voor iedereen die de ontwikkelingen bij VV niet zo heeft gevolgd is dit niet duidelijk.

Leg even uit, hoe de trim van zo'n F1B model in principe gebeurt.
Hoe verloopt de vlucht en wat is daar voor nodig. Liefst met schetsjes.....
 
Voor iedereen die de ontwikkelingen bij VV niet zo heeft gevolgd is dit niet duidelijk.

Leg even uit, hoe de trim van zo'n F1B model in principe gebeurt.
Hoe verloopt de vlucht en wat is daar voor nodig. Liefst met schetsjes

Hi Bruno,

VIT staat voor variable incidence tail.
Bij een rubbermotormodel verloopt de energie afgifte niet lineair.
In de beginfase (de burst) wordt er circa 6-10 keer zoveel enerie afgegeven als tijdens het "midengedeelte" (De burst duurt ca. 3-5 sec bij een totale motorloop van ca 40 sec)
Om het model tijdens periode van hoge energieafgifte (= hogere snelheid) te kontroleren wordt met het stabilo "laag" gestuurd. Na ca. 5 sec gaat het stabilo dan weer naar die stand waarmee ook gezweefd wordt. Tijdens de klim wordt niet alleen met het stabilo gestuurd maar ook met het bochtenroer.

Arno
 
Even een kleine aanvulling op arno.

Je hebt hele simpele modellen. Met dat VIT principe en een 2 standen kielvlak. Dit kielvlak geeft tegenroer de eerste 20 tot 30 seconden. Zo voorkom je dat je model wegrold. Na de motorloop klapt de prop in en zweeft het model.

Ik zal aan de hand van wat foto's proberen uit te leggen wat er tijdens zo'n vlucht gebeurd.

P5041235.JPG


Dit is de timer. Hieraan zitten verschillende lijnen. De rode lijn trekt de vit aan komt los na een sec. of 4. De witte bestuurd het kielvlak en komt los na een sec. of 30. Hierdoor klapt het kielvlak in de zweefbocht. De blauwe lijn is de hoofdlijn die het model zal laten DT-en.

P5041237.JPG


Op deze foto is de VIT er erg overdreven in geschroefd. Maar het principe is wel duidelijk. Met deze stand start je dus en zal het voorkomen dat je model tijdens die power burst waar Arno het over had zal loopen.

P5041238.JPG


Na 4 sec. klapt het stabilo terug in de zweefstand. Vanaf nu heeft de motor de burst gehad en zal het model rustig aan klimmen.

P5041240.JPG


Uiteindelijk zal na 2 of 3 min het stabilo opklappen. Dit hangt af van de wind snelheid hoeveel de max tijd is.

Dit is zo'n beetje alles over een "simpele" wakefield. Het invliegen is nog steeds veel proberen en doen.



Nu zijn er modellen die nog meer functies hebben. Bijvoorbeeld 3 standen kielvlak, wing wiggle, dubbele wing wiggle, DPR en vaanstand. Al deze hulpmidellen zijn er weer voor om je model nog hoger en beter aan het vliegen te krijgen.


Bernard
 
zo er zijn foto's van het kamp beschikbaar. Ik heb er 1 apart bij weg gehaald waarop ik zelf m'n model sta te lanceren.

11A0086.jpg




Bernard
 
Back
Top