Bouwverslag Fafnir.

Prachtige beelden, Dirk.

Ik ga voor deze versie.

https://www.aufwind-magazin.de/redaktion/fafnir110/index.html

Met het Naca 6412 vleugelprofiel.

large.png
 
Laatst bewerkt:
Citaat ovar landing
"bedingt durch die fehlenden Störklappen – nicht gebremst werden kann. Die hochgestellten Querruder zeigen kaum Wirkung und verlangsamen den „Fafnir“ allenfalls leicht. Meine bisherigen Erfahrungen mit Oldtimern zeigten, dass Störklappen durch den höheren Stirnwiderstand nicht ganz so notwendig sind wie bei GFK-Orchideen."
 
Ik heb 20 jaar F5B gevlogen met de rolroeren als remkleppen. De laatste 12 jaar vlieg ik met 4 kleppen.
Het is vooral een heel andere vliegstijl die nodig is om goed te remmen.
Bij een 4 kleppen vleugel rem je het meest op wat hogere snelheid, ik heb hier erg aan moeten wennen.

Bij rolroeren omhoog is de remwerking beperkt wanneer je de snelheid er een beetje op houdt, én er is zoals Dirk stelt minimaal 45° nodig om enigszins te remmen.
Echter met een graad of 30 remt het model ook heel goed door juist langzaam te gaan vliegen, het middendeel van de vleugel waar geen roeren zijn raakt dan overtrokken en zorgt voor veel weerstand, de daalhoek neemt flink toe je remt goed. Maar het is absoluut geen schaal landing en de impact op de grond is ook flink. Voor een schaalkist dus geen mooie oplossing.

De geringe uitslag van de remkleppen omhoog op het filmpje zullen idd weinig remmen, maar zorgen wel voor een veilige landing met gering risico op tipovertrek.
 
Met bepaalde van mijn electro zwevers rem ik ook met de rolroeren.
Het komt er op aan voor je de planeet gaat kussen een beetje op te trekken.
Is volgens mijns inzicht vooral geschikt voor relatief lichte toestellen.
Met dit laatste bedoel ik zwevers met een relatief lagere vleugelbelasting.

Ik vermoed dat de Fafnir met zijn 3000gr (vooropgesteld) tot deze laatste categorie behoort.
Met mijn Mucha van 6000gr zou dit niet aangeraden zijn.
Daarvoor gebruik ik remkleppen met 5 graden rolroeruitslag.

Mvg,
Aurectar
 
Foutief bericht.
Foto' horen bij draadje Kranich III
 

Bijlagen

  • upload_2019-2-8_20-0-11.jpeg
    upload_2019-2-8_20-0-11.jpeg
    191,4 KB · Weergaven: 272
  • upload_2019-2-8_20-2-0.jpeg
    upload_2019-2-8_20-2-0.jpeg
    213,1 KB · Weergaven: 301
  • upload_2019-2-8_20-2-39.jpeg
    upload_2019-2-8_20-2-39.jpeg
    183,8 KB · Weergaven: 283
Laatst bewerkt:
Vooral die vleugelverbinding heb ik nog nooit gezien.

upload_2019-2-8_20-14-55.jpeg


upload_2019-2-8_20-15-40.jpeg


Het rompgedeelte waar de vleugels samenkomen ziet er ook niet alledaags uit.

upload_2019-2-8_20-16-30.jpeg


Ik speel met de gedachte van het profiel te wijzigen.
Gewoon een Clark Y 12% in plaats van de NACA 6412
Vereenvoudigd de constructie.

upload_2019-2-8_20-17-8.jpeg


Indien ik het profiel wijzig zal ik deze spanten moeten aanpassen.
Bij deze wat tekenwerk geboden.
 
Back
Top