Ik heb 20 jaar F5B gevlogen met de rolroeren als remkleppen. De laatste 12 jaar vlieg ik met 4 kleppen.
Het is vooral een heel andere vliegstijl die nodig is om goed te remmen.
Bij een 4 kleppen vleugel rem je het meest op wat hogere snelheid, ik heb hier erg aan moeten wennen.
Bij rolroeren omhoog is de remwerking beperkt wanneer je de snelheid er een beetje op houdt, én er is zoals Dirk stelt minimaal 45° nodig om enigszins te remmen.
Echter met een graad of 30 remt het model ook heel goed door juist langzaam te gaan vliegen, het middendeel van de vleugel waar geen roeren zijn raakt dan overtrokken en zorgt voor veel weerstand, de daalhoek neemt flink toe je remt goed. Maar het is absoluut geen schaal landing en de impact op de grond is ook flink. Voor een schaalkist dus geen mooie oplossing.
De geringe uitslag van de remkleppen omhoog op het filmpje zullen idd weinig remmen, maar zorgen wel voor een veilige landing met gering risico op tipovertrek.