FTM
Hoe is het finaal afgelopen met de bouw van je Moatzagoti.
Ik heb hier net het originele plan van Fafnir-Nietzer in mijn bus gekregen en ik moet concluderen dat je veronderstellingen in verband met de maatafwijking van je klein plannetje kloppen.
Ik kan het nu met zekerheid zeggen, gezien ik nu over beiden beschik.
Samen met het plan van de Fafnir had ik ook het plan van de Mucha Standard besteld.
Mijn neef zou graag de Mucha bouwen.
Hij heeft er nog in het echt mee gevlogen, hier in Wevelgem.
Deze beide plannen van Klaus Nietser zijn wat betreft concept zeer voortreffelijk en loepzuiver.
Er is daar niks aan die niet functioneel is.
En ik ben er 200% zeker van dat zowel de Fafnir als de Mucha van Nietzer uitstekend vliegen.
Mijn kop mag eraf indien niet.
Niettemin verkies ik het plan van Karl-Heinz Lagemann.
Ik vind de romp en staart van zijn Fafnir ietsje natuurgetrouwer.
De Fafnir heeft gezien zijn onmiskenbare historische betekenis voor het zweefvliegen toch ergens zijn rechten,of niet soms?
Het is altijd eens interressant verscheidene bouwconcepten van het zelfde model naast elkaar te leggen.
Vanuit de wetenschap dat ideën elkaar kunnen bevruchten betekent dit soms een meerwaarde.
Ik wacht nu op het plan van Lagemann.
Later meer daarover.
Mvg,
Aurectar
Aurectar,
Ik had met de tekening van de Moatzagotl ook zulke problemen, maar daar kwam ik pas achter toen ik de rompspanten al had gezaagd. Ik dacht zelf dat FMT dat met opzet deed om je aan te sporen om de 1:1 tekening te bestellen. Jouw verklaring klinkt me beter in de oren.
Is het niet makkelijker om de originele tekening bij de VTH te bestellen? Hij kost momenteel maar 22 euro en dan heb je hem meteen in de goede maatvoering.
Max