Bouwverslag "Faimount Alpine" van Billing Boats

• Topicstarter Topicstarter Edwin Zuijdwijk
  • Startdatum Startdatum
Even laten weten dat ik er nog ben. Is niet heel veel gebeurt, maar ik had al verteld dat de rem erop zou gaan ivm andere hobby.

De 2 kranen staan erop, en het eerste relingwerk is gedaan, wat een engelenwerk zeg pffff.... En ook het dekhuis is eindelijk een beetje strak.... Wacht nog steeds op onderdelen voor het ankerliertje, kan deze dus nog niet afmaken.

Heb ondertussen ook een vaardag gehad met de HMBC te Den Haag, het was een geslaagde gezellige dag. Foto's volgen nog, daar IK geen foto's heb gemaakt, maar me pa, en die is nie zo snel hahahaha.....

relingwerk2.jpg

relingwerk.jpg

Mvg Edwin.

Dag Edwin. Als je twee hobby"s heb gaat er veel tijd in zitten.
Heb je met die anderen hobby er wel voor een modelbouwer gezorgd?
De Alpine ziet er goed uit sucses verder. Grt Rob.

Hallo Edwin,

Ziet er strak uit hoor, vvor je verder gaat zou er toch eens over denken om in plaats van de door billing boats geleverde hand rail, eens voor de photo etch railing te gaan, zijn de kosten niet en ziet er veel orgineler uit! Dit zal je prachtige model alleen maar ten goede komen.:yes:

Groet Ernst

Laatst bewerkt:
Dag Edwin. Als je twee hobby"s heb gaat er veel tijd in zitten.
Heb je met die anderen hobby er wel voor een modelbouwer gezorgd?
De Alpine ziet er goed uit sucses verder. Grt Rob.

Hoi Rob,

In succesvol karpervissen gaat eigenlijk nog meer tijd zitten, als modelbouwer.
En vind het met dit mooie weer zonde om binnen te zitten knutselen. Dit bewaar ik liever voor de regenachtige en koude dagen.

Maar zo zoetjes aan komt er een resultaat.

Mvg Edwin

Edwin,
Het schip ziet er echt onwijs mooi uit..
Maar als uitdaging is het misschien mooier om er mooi ingevijlde plexiglasraampjes erin te lijmen, met namen in de stuurhut.. Dit door het dikke hout dat van BB erbij is geleverd..

Wat denk jij ?

Edwin,
Het schip ziet er echt onwijs mooi uit..
Maar als uitdaging is het misschien mooier om er mooi ingevijlde plexiglasraampjes erin te lijmen, met namen in de stuurhut.. Dit door het dikke hout dat van BB erbij is geleverd..

Wat denk jij ?

Hmmm, daar heb je misschien wel een punt. Is misschien wel iets voor in een later stadium. Moet wel zeggen dat het op de foto lijkt alsof het pikzwarte ramen zijn, maar dat is niet zo. Ik heb ze getint. Dit gedaan om de minder mooie binnenzijde niet te kunnen zien. Stel het worden plexi raampjes, kom ik niet meer bij de binnenzijde om dit net zo strak te krijgen. Zal dit dan ook moeten tinten. Maar is echt wel een idee, zelf geen moment aan gedacht. Thx....

Mvg Edwin.

Bij Ru58 in de Kerketuinen te Den Haag kun je ook "rookkleurig" perspex krijgen in verschillende diktes.
Als je ramen in de brug heel nauwkeurig van maat zijn, zou je zelfs kunnen overwegen om de ramen uit het perspex te laten CNC frezen.
Heb ik bij mijn Smit Kamara ook gedaan.

Bij Ru58 in de Kerketuinen te Den Haag kun je ook "rookkleurig" perspex krijgen in verschillende diktes.
Als je ramen in de brug heel nauwkeurig van maat zijn, zou je zelfs kunnen overwegen om de ramen uit het perspex te laten CNC frezen.
Heb ik bij mijn Smit Kamara ook gedaan.

Zal er eens gaan kijken, thx Adam.

Mvg Edwin.

Ik zie dat er ook smitliefhebbers tussen zitten,nu is mijn vraag,kan iemand mij vertellen hoe ik aan bouwtekeningen kom van de Smitloyd 55 of 57? Alvast mijn grote dank.

Klein updatetje: Trapjes en klein gedeelte reling gespoten. Lieren achterdek vast in elkaar gezet. Onderdeeltje van het ankerlier nog steeds niet binnen helaas.

relingbb.jpg

relingbb2.jpg

Mvg Edwin.

Ze ziet er goed uit Edwin.

Komt ze mee naar Biddinghuizen volgende week?

Nou ik heb wel vrij die dag, maar kom 's nachts pas laat thuis van werk en die vrijdag idem, maar dan vroeg beginnen. Waarschijnlijk lig ik die dag in coma....

Ligt er maar net aan...

Mvg Edwin.

Even een klein probeerseltje: Ik wil de blusmonitoren werkend hebben, de onderdelen die bij het model zitten zijn van hout, dus niet ideaal om voor een blusmonitor te gebruiken.

Wat ik heb gedaan is: heb van polyfiber een massief blokje polyester gemaakt, deze in de goede vorm geschuurd, aan de voorkant en onderkant een 4mm gaatje geboord totdat ze elkaar net raken, voor nu heb ik een alu buisje genomen om te kijken of het past. Dit wordt messing zodat ik de spuitmond met het buisje kan solderen. De buisjes zijn haaks op elkaar afgevijlt en wil deze verlijmen in het blokje met een beetje stabilit.

Ik zal dit van de week even gaan testen en zal laten weten wat het resultaat is geworden.

blusser1.jpg

blusser2.jpg

blusser3.jpg

blusseropdek.jpg

Mvg Edwin.

Nou kan gerust zeggen dat het werkt, en hoe, voorals nog in de badkuip getest en de gaten zitten in de voegen hahaha, komt dus ver genoeg.
Het gaatje in de spuitmond is 1mm, als blijkt dat het echt te ver/te hard gaat, zou ik het iet wat ruimer kunnen maken, maar denk dat wel meevalt....

blusser4.jpg

§
blusser5.jpg

blusserwerkend.jpg

Mvg Edwin.

Back