Bouwverslag "Faimount Alpine" van Billing Boats

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Edwin Zuijdwijk, 22 nov 2010.

  1. Dave12

    Dave12

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Kapelle
    !!!

    Goed bezig Edwin:thumbsup: super!

    Gr. David
     
  2. mark19

    mark19

    Lid geworden:
    4 jan 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    nijland
    wat een project ! respect!

    mag ik vragen

    hoe groot de boot is ?
    en als ze z`n pakket koopt is hij dan helemaal kaal ? of incl asocaires ?

    wat kost z`n bouw pakket
    en wat was je totaal kwijt?

    heb zelf als eerste bootje een duwbootje gebouwd , en als ik dit project zie krijg ik zelf ook de kriebels
     

  3. Marc dank je wel, ik heb je ven een PB gestuurd.

    Mvg Edwin.
     
  4. mark19

    mark19

    Lid geworden:
    4 jan 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    nijland
    Bedankt!

    Verder nog proef gevaren ? Bn benieuwd na de kracht en snelheid wat er uit tehalen valt bij dit bootje, ik wil eentje met max vermogen en top rond 15-20 km zou dat mogelijk zijn ?
     
  5. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    :schrik:
    Denk dat je even in het topic "speedboten" moet gaan kijken!
     
  6. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Haha 20 km... Niet dat mijn schepen op schaalsnelheid varen, maar 20km is wel erg snel voor een sleepboot...
     
  7. mark19

    mark19

    Lid geworden:
    4 jan 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    nijland
    Dat had ik zelf ook door , maar zijn hier mensen die zo iets geprobeert hebben? Paar beste motoren er in? En las dat schroeven 82 mm zijn die moeten het vermogen wel over kunnen brengen

    En het feit dat je twee motoren hebt lijkt het mij wel mogelijk
     
  8. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Als je zo nodig zo snel wilt, waarom neem je dan geen speedboot ipv een sleper?
     
  9. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Wel eens van maximale rompsnelheid gehoord?
    Op een gegeven snelheid kan de romp gewoon niet sneller ongeacht wat je er aan vermogen in zet.
    En die 20km/h zit echt heeeeeeel ver boven de rompsnelheid.
    Schroeven zijn trouwens "maar" 55mm
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2011
  10. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    En het feit is dat slepers en andere werkschepen absoluut geen speedboten zijn,

    Punt A: Is geen gezicht een smit lloyd 100s klasse bv met 20 km per uur over het water zien stuiteren,
    Punt B: Werkschepen heten niet voor niks zo, het zijn werkpaarden op zee, zoals vrachtwagens op de weg,
    Punt C: de rompen van dit soort schepen zijn niet gebouwd voor snelheid,
    Punt D: Moet ik zo nog even doorgaan ????

    Nee, snelheid zoek je maar bij speedboten, Ik vindt het absoluut niet kunnen een werkschip op anabolen,.

    Sorry Edwin voor dit :offtopic: gezeik, (ja sorry maar vindt ut gewoon zo)

    Mvg Vincent,
     
  11. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    En dan speelt de rompvorm ook nog eens mee.

    Helaas hebben werkschepen een rompvorm waarbij de romp naarmate de snelheid groter wordt steeds verder het water in wordt "gezogen". Dit heet squat. Alle schepen hebben dit overigens, ook speedboten.

    Bij speedboten is de romp echter zodanig gemaakt dat de squat te overwinnen is met brute kracht. Hierdoor zal de romp in planee komen en dus sneller dan de rompsnelheid kunnen varen. De romp wordt dan juist verder het water uit getild naarmate de snelheid groter wordt. Om van rompsnelheid over te gaan naar planee is een verdubbeling van vermogen nodig.

    Dus helaas Mark, werkschepen met 20 km/h kan wel in real life maar in het klein niet.

    En ja, nu is het weer tijd voor on-topic geouweh@#$r !!!
     
  12. mark19

    mark19

    Lid geworden:
    4 jan 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    nijland
    Oke dat is duidelijk , dacht geleze te hebbe in dit toppic dat de schroeven 80 mm waren

    En wt betreft snelheid.. Wou ons console bootje stationair bij kunne houde
     
  13. Zoooooo, je kijkt ff een dag niet en er is een hele discussie gaande haha....

    Ik kan je zeggen dat de Robbe power 755 met de 55mm Raboesch schroeven volledig tot hun recht komen. Sterker nog ik kan niet eens vol gas, dat is gewoon te snel, er zit meer dan voldoende kracht in.

    Mvg Edwin
     
  14. Jeromeke

    Jeromeke

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Wouw
    je moet toch wel power overhouden edwin als je een zware sleep hebt;) wil je toch de gang er een beetje in houden
     
  15. Zucht..... wat mij vandaag gebeurt. Was lekker weer vandaag en dacht bij mezelf, we gaan is ff varen vandaag. Alles klaar gemaakt en naar de waterkant gegaan.

    Eenmaal alles klaar en ze ligt te water, eerst even de blussers testen, je raad het al pompje doet het wel maar krijg geen druk, grrrrrr......

    Boegschroef dan maar, en ja hoor ook geen druk, huh, blijkt dat de peddel aan het asje niet te draaien, wel de motor, asje is dus los gekomen van de peddel.

    Je snapt dat ik niet geammusseerd was en ben huiswaarts gegaan om het te fixen.

    Bij de boegschroef was de peddel te hoogte waar het in het asje zit gescheurd?????
    En bij de waterpomp zaten de tandwielen ook los om het asje heen te draaien, fijn.....

    Beide opgelost, denk ik, met een beetje stabilit vast te zetten, boegschroef peddel zit weer muurvast, en tandwiel ook. Helaas geen tijd meer om te testen.

    Wordt vervolgt.....


    Mvg Edwin.
     
  16. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Tja, dat is de wet van Murphy he,

    Als het fout kan gaan dan gaat het ook fout..
    En het liefst tegelijk natuurlijk.
    Nou ja, morgen weer een dag!
     
  17. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik heb zelf ook al twee pedeltjes vervangen :mad:
    Heb je er toevallig "droog" mee gedraaid, want daar kunnen ze echt niet tegen.
    Daarnaast is het handig bij de start van het vaarseizoen ze even met de hand te draaien.
    De dichtring wil nog na een hele winter stilstand plakken aan het pedeltje en dan gat het motorasje in het pedeltje draaien en ben je ook klaar.
    Stabilit is trouwens geen blijvende oplossing omdat het niet water bestendig is.
     
  18. Even een bericht vanaf mijn kant. De zin om verder te bouwen is op het moment heel ver te zoeken. Waarom hoe en wat, geen idee....... Om het verpesten van het model tegen te gaan heb ik alles opgeborgen. Tegen de tijd dat er weer zin gemaakt is kan ik er zo bij..

    De laatste reparatie heb ik nog niet eens uitgeprobeerd.... dus....

    Dus verwacht geen updates de komende tijd, helaas misschien, maar een zomerstop kan wel eens goed doen.....

    Mvg Edwin
     
  19. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi Edwin,

    das best een normaal verschijnsel. Heb het zelf ook vaker gehad, zeker als je een tijd erg intensief met een model bezig bent.
    Zeker rustig aan doen, niks forceren. De zin komt wel weer en dan met frisse zin verder bouwen.

    Gr,
    André
     
  20. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Hoop voor je dat de karpers willen bijten deze zomer!
    Ben ervan overtuigd dat je m ooit afmaakt
    Goede zomer,

    Herman
     

Deel Deze Pagina