Bouwverslag "Faimount Alpine" van Billing Boats

• Topicstarter Topicstarter Edwin Zuijdwijk
  • Startdatum Startdatum
Hi Edwin,

Sorry voor mijn slechte Nederlands, maar ik ben uit Duitsland en ik heb dit geschreven met de google vertaler.

Ik heb gelezen in een tijdje met uw verslag, ik heb voor de kerst van mijn vrouw een eerlijke mount alpine :-) en ik kan niet wachten om mijn eerlijke mount Alpen te beginnen.

je schreef dat je een boegschroef van RABOESCH 10 804 gekocht voor 41 €.
Ik koop veel op Home heeft een groot assortiment en de prijzen zijn ook goed.

Edwin vertelt me dat je een homepage met meer foto's van uw gebouw?

Ik kan u zeggen wie moet ik mijn Fairmount Alpine vragen hebben?

dus ... nu ik hoop dat je het kan lezen :-)

Hier krijg je een mooie dag
Jürgen

Hallo Jurgen,

Google vertaler maakt er mooie zinnen van:D, als ik het een paar keer lees kom ik er wel uit.

Erg leuk dat u van uw vrouw de Fairmount heeft gekregen, en hoop dat de bouw u veel plezier zal brengen, mij wel, ook wat frustaties, maar dat hoort erbij denk ik.

Ik heb gelijk op de site gekeken die u mee stuurde. De prijzen zijn idd aantrekkelijk, maar als ik het nog moet laten opsturen, dan schilt het me maar 1 EUR helaas. Maar zal de site zeker onthouden.

Heb helaas geen eigen homepage met meer fotoos, maar wilt u speciale dingen zien kan ik altijd een foto maken natuurlijk.

En als u vragen heeft, kunt u die gewoon stellen, geen probleem.

Mvg Edwin.

Hoi Edwin.
Ik bestel dingen en meer en meer, zodat de verzendkosten is ook de moeite waard :-)

welke motoren en wat heb je te schroeven met golven?

Ik denk dat deze motor: Star Max Buhler II, 12 Volt
golven: # 301-01
Schroef: # # 170-11 170-12 + (type-C 55 mm)

past heel goed op de Fairmount.

Groeten
Jürgen

Hoi Edwin.
Ik bestel dingen en meer en meer, zodat de verzendkosten is ook de moeite waard :-)

welke motoren en wat heb je te schroeven met golven?

Ik denk dat deze motor: Star Max Buhler II, 12 Volt
golven: # 301-01
Schroef: # # 170-11 170-12 + (type-C 55 mm)

past heel goed op de Fairmount.

Groeten
Jürgen

Hallo Jurgen,

Motoren en schroeven heb ik reeds in huis.

Schroeven 4 blads Raboesch 55mm
Motoren Robbe Power 755/40.

Mvg Edwin.

Hallo,
Is het niet dat die boegschroeven op 7,2 volt werken??

Mvg
Patrick

Klopt, tot 7,2volt, daarom plaats ik naast de 12 volt accu's, er ook een xtra 6volt accu in, zowel voor boegschroef als voor de verlichting en andere xtra's.
Moet nog wel kijken hoe dit met gewicht uit gaat komen.

Mvg Edwin.

Hi Edwin,

die hebben gevormd uw schroeven uit RABOESCH (type A, B, C, D)?
heb je de straalbuizen en de schroefaskoker en de as van het modulaire gebruiken?
fase van de bouw op wat belangrijk is aan, of zijn er problemen?
mooie dag
Jürgen

Hallo,
Is het niet dat die boegschroeven op 7,2 volt werken??
Ik heb dit al eens aan laten geven bij Raboesch.
7,2V is een eigenlijk niet gebruikelijke in de modelschepen wereld.
Misschien bij de speedboot jongens, maar daar zie ik dan nooit weer een boegschroef.
Begrijp daarom ook niet dat Raboesch de boegschroeven niet voorziet van 6V of 12V motoren. :(
Maar als je de boegschroef aanstuurt via een regelaar en hem niet minuten lang vol aan laat draaien kan hij ook gewoon op 12V
Zelf heb ik het boegschroef kanaal in m'n FC16 nog op een een "servo uitslag beperking" staan, waardoor het max toerental lager wordt.
Boegschroef zeker niet droog vol aan op 12V laten draaien, want daar kunnen ze niet tegen.

Hi Edwin,

die hebben gevormd uw schroeven uit RABOESCH (type A, B, C, D)?
heb je de straalbuizen en de schroefaskoker en de as van het modulaire gebruiken?
fase van de bouw op wat belangrijk is aan, of zijn er problemen?
mooie dag
Jürgen

Hallo Jurgen,

Schroeven A-type No. 147-20
Ben nu met de straalbuizen bezig die meegeleverd zijn, al vind ik ze wat fragiel.
Ik gebruik ook niet de schroefassen die meegeleverd zijn, ook hier vervangen voor Raboesch exemplaren, type No. R301-04.
Vind de assen die meegeleverd zijn ook erg fragiel.
Heb eerst de romp afgemaakt, dan de straalbuizen en schroefassen en roeren uitlijnen. Dit was/is bij mij geen probleem.
Voordat de straalbuizen er definitief onder gaan, zorg ik wel dat de ruimte onder de straalbuizen spuitklaar is, als de straalbuizen al vast zitten en je moet nog schuren/plamuren is dit niet echt handig, omdat je er niet lekker bij komt.

Mvg Edwin.

Hoi Edwin,
de bouw vordert snel! Je hebt de romp echt netjes gebouwd. Jammer dat je geen kans ziet om de hekschroef te laten werken. Ik zou echter zelf ook niet weten of je ze kant en klaar kunt kopen. Maar heb je wat concrete maten, dan kan ik misschien eens kijken of ik er wat mee kan.
Ik heb de draaibank van mijn vader toch in de garage staan, en de mogelijkheid om kleine dingen te frezen ook. Dus als de hekschroef überhaupt nog ingebouwd kan worden, wil ik je wel helpen. Stuur me anders maar een mailtje, mijn adres heb je als het goed is nog.

@Jürgen,
schon das du hier jetzt auch vertreten bist. Falls du mit einige Übersetzungen etwas Hilfe brauchst, stehe ich über ein PN zur Verfügung...

@Björn,

Hallo Björn,
es ist manchmal richtig lustig was der google übersetzer schreibt :-))
wenn ich deine antwort an Edwin richtig "übersetzt habe" könntest du die kortnozzle auf der drehbank in deiner garage machen...
wenn du welche machen würdest, würde ich dich fragen ob du kleich 2 weitere für mich machen würdest...

Hi Edwin,
Ik zal ook de plaats van de assen (RABOESCH # 301-01)
Als je wilt kan ik je de nummers van alle "hobby lobby" te sturen, dus je kunt er wat ik wil voor mijn bestelling Fairmount zie
Ik denk ook dat de jets mooi zijn ...
Houdt u er rekening meer van dergelijke mooie beelden van uw bauvortschritten ..:-)
Groeten
Jürgen

Een hekschroef zal misschien lastig zijn maarde werking is ook te maken dmv een tandwielpomp met de aanzuigkant aan de ene kant en de perskant aan de andere kant.
Draai je de motordraairichting om dan zit de aanzuigkant aan de andere kant.

Reken niet op dezelfde prestaties als met een echte boeg- of hekschroef maar het komt in ieder geval in de buurt ervan.

Ik meen dat de bouwer van de Santisma (hier elders op het forum beschreven) van deze methode gebruik maakt om het model te laten varen.

Hallo allemaal,
heb net nog een beetje lopen zoeken en meten:

Qua breedte zal de straler Raboesch 108-20 moeten passen. Die is maar 21mm breed. Aan beide kanten van de straler dus nog ruimte voor 1 mm. plaatmateriaal. De diameter klopt dan weer niet helemaal, die is maar 10-12mm. Maar misschien kunnen jullie er wat mee. Met een beetje moeite moet deze straler echter na te maken zijn met de juiste maten.

Ik denk dat het met een beetje handigheid goed mogelijk is de kiel op de plek van de straler weg te zagen, zodat een soort vierkant gat ontstaat. (Dus een soort U, met als diepste punt de rompbodem.)
Daar de straler inpassen, en afsluitend met 1mm. plaatjes het gat weer dichten.
Of de kracht echter genoeg is om verandering in richting te laten zien betwijfel ik.

Als alternatief zou ik dan, zoals Wiggie zegt, een dummie met pompen inzetten. Ziet er misschien niet helemaal origineel uit, maar werkt wel.

Hoi Edwin,
de bouw vordert snel! Je hebt de romp echt netjes gebouwd. Jammer dat je geen kans ziet om de hekschroef te laten werken. Ik zou echter zelf ook niet weten of je ze kant en klaar kunt kopen. Maar heb je wat concrete maten, dan kan ik misschien eens kijken of ik er wat mee kan.
Ik heb de draaibank van mijn vader toch in de garage staan, en de mogelijkheid om kleine dingen te frezen ook. Dus als de hekschroef überhaupt nog ingebouwd kan worden, wil ik je wel helpen. Stuur me anders maar een mailtje, mijn adres heb je als het goed is nog.

@Jürgen,
schon das du hier jetzt auch vertreten bist. Falls du mit einige Übersetzungen etwas Hilfe brauchst, stehe ich über ein PN zur Verfügung...

Bjorn,

Ik heb je een mail gestuurd betreffende bovenstaande....

Mvg Edwin.

Vraag aan iemand die de Fairmount Alpine aan het bouwen is en nog niet aan de bovenbouw begonnen is.
Zou er iemand de stukken 78 en 256 kunnen scannen en op ware grootte doormailen naar pmadelein@telenet be
nl. om de reling te maken zou het, dacht ik, een stuk eenvoudiger zijn als je die afzonderlijk eerst op een plaat in elkaar steekt. Om de juiste plaats van de de relingspalen te hebben had ik die moeten aftekenen vooraleer die dekken te monteren.
De afmetingen van het plan zijn iets kleiner dan de bouwdoos zelf. Moest iemand die kunnen scannen zou het me het werk heel wat vergemakkelijken.
Bij voorbaat dank,
Patrick Madelein

Vraag aan iemand die de Fairmount Alpine aan het bouwen is en nog niet aan de bovenbouw begonnen is.
Zou er iemand de stukken 78 en 256 kunnen scannen en op ware grootte doormailen naar pmadelein@telenet be
nl. om de reling te maken zou het, dacht ik, een stuk eenvoudiger zijn als je die afzonderlijk eerst op een plaat in elkaar steekt. Om de juiste plaats van de de relingspalen te hebben had ik die moeten aftekenen vooraleer die dekken te monteren.
De afmetingen van het plan zijn iets kleiner dan de bouwdoos zelf. Moest iemand die kunnen scannen zou het me het werk heel wat vergemakkelijken.
Bij voorbaat dank,
Patrick Madelein

Aangezien er deze week niet veel gebouwd zal gaan worden vanwege werk, wel even een updatetje, 1 van de 2 roeren in elkaar gezet. En een gedeelte onderwaterschip spuitklaar gemaakt voor montage van de straalbuis.

roer2.jpg

Eerst in vorm geschuurd.

roer3.jpg

Beugeltjes aan as gesoldeerd. En inkeping voor beugeltjes gemaakt.

roer4.jpg

Beugel gaatjes opgevuld met Stabilit Express.

roerklaar.jpg

Roer Klaar.

Mvg Edwin.

goede middag Edwin
Ik ben bezig met de ankerwinch,een onderdeel hiervan staat niet aangegeven op de tekening.Het gaat om onderdeel 188,dat staat achter het blokje waar het motortje op gemonteerd word.Op foto,s is te zien dat er aan de buitenzijde van de romp strips zitten deze strips verdelen de blauwe vlakken,deze gaa ik wel aan brengen.Tot nu toe mis ik twee messing onderdelen

m.v.g. joop v.d.lugt

wat voor hout gebruiken jullie hier voor als ik vragen mag??
doe zelf meer aan bestuurbare auto's maar ik wil ook eens ff een boot proberen

goede middag Edwin
Ik ben bezig met de ankerwinch,een onderdeel hiervan staat niet aangegeven op de tekening.Het gaat om onderdeel 188,dat staat achter het blokje waar het motortje op gemonteerd word.Op foto,s is te zien dat er aan de buitenzijde van de romp strips zitten deze strips verdelen de blauwe vlakken,deze gaa ik wel aan brengen.Tot nu toe mis ik twee messing onderdelen

m.v.g. joop v.d.lugt

Hallo Joop,

Bedankt voor de info, zal er eens naar kijken. Ook over de blauwe vlakken, heb daar op foto's nog niet echt naar gekeken.

Zelf mis ik de messing roerhevels en de boutjes, deze zitten er niet bij. Maar dit los ik wel anders op.

Mvg Edwin.

Back