Bouwverslag Fairmount Sherpa (Alpine van Billing boats)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Christian Westerink, 17 sep 2019.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als ik het goed begrijp is de webshop van RC-Point nog open. Althans zo lees ik de boodschap op de website. Vandaar dat ik schreef dat je snel moet bestellen. Mijn Bühlers komen bij Hobbieplaza vandaan. Maar voor zover ik begrijp heeft die al zijn ZON3 exemplaren over gedaan aan RC-Point. Staat niks meer op zijn site. Gr. Klaas.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Motoren komen straks aan bod!
    Dit is een verstandig draadje!
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...of-niet-praktische-tips-ervaringen-po.181356/
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/brushlessmotoren-voor-schepen.130295/

    en deze... zie post #3! Een Buhler kan daar niet tegenop. Model in Drachten bewonderd. En was mooi stil.
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...of-niet-praktische-tips-ervaringen-po.181356/

    Elders staat deze foto van de inbouwfase...

    http://i667.photobucket.com/albums/vv32/scania-t/fairmountalpineBB010.jpg

    Schermafbeelding 2020-02-10 om 20.42.11.png

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2020
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Nee. De eigenaar van Raboesch levert aan winkels.
    Wil zelf geen 'gedoe' hebben met particuliere klanten.
    Kost veel te veel tijd.
    Geen onwil, maar Raboesch is maar een klein bedrijf.
    Als hij aan particulieren gaat leveren moet hij minimaal 2 mensen extra in dienst nemen.
    Dat kost meer dan het oplevert.
    Scherpe kosten/baten analyse.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Chris’ webshop blijft voorlopig nog open konden we lezen.

    Bestel dus tijdig de onderdeeltjes...?

    @Roel, 'laut ende kleer' :)
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2020
  5. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Ja ga ik doen! Klaas zn begrijpend lezen is beter dan het onze haha! Ik heb hem even een mailtje gedaan.

    Die motoren keuze heb ik al gemaakt. Klaas en Roel hebben me hierin overtuigd. Voor nu wil ik die Bühlers. Dat is eenvoudige techniek die ik begrijp. Misschien in de toekomst eens kiezen voor brushless als ik ooit besluit wat anders te maken. Alles stapje voor stapje :thumbsup:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij mij duurt het ook wel eens even dat het kwartje valt. Ben Chris zijn boodschap nog eens gaan lezen toen ik zag dat Peter bij hem nog iets voor de Smit Enterprise had kunnen bestellen. Hoop dat je afgetopte schroeven ook nog doorkomen. Succes verder met de afbouw en de vaart. Water genoeg op de rivier nu. Gr. Klaas.
     
  7. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
  8. Jaap.B

    Jaap.B

    Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Nissewaard
    Handig die vis pas je hebt toch al een nieuwe hahah
    Maar word mooi stukje werk zie ik wel .
     
    Christian Westerink vindt dit leuk.
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Prima koppelingen. Niet kapot te krijgen.
    Prijzig? Ja. Maar door de aparte inzetstukken is de passing perfect.
    Er zit er eentje (incl cardan, dus drie-delig) in mijn Thames-tug.
    55mm vierbladsschroef, aanjagermotor van een auto, dus daar komen best wat krachten op.

    Een aantal keren uitgeprobeerd met stilgehouden model, in het water, dus de maximale krachten er op:
    Van 'volle kracht vooruit' in 1 ruk de knuppel naar achteren "volle kracht achteruit".
    Niks aan de hand.
     
  10. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Je bent dus niet alleen lomp met de Fennek :rofl:

    Zou ik er dan 4 in totaal nodig moeten hebben? Want dan wordt het inderdaad wel prijzig.. 2 is met de passtukjes wel te doen.

    Daarnaast de assen:

    Ik wou de 301-04 van Raboesch bestellen. RC-point adviseerde de 301-07. Maar die zijn duurder. Wat is jullie advies?

    Ik heb in ieder geval al 2 Bühlers en 2 van deze regelaars in m'n winkelmandje:

    https://www.rc-point.nl/index.php?action=article&aid=71233&group_id=&lang=nl&justinbasket=true

    Ik twijfel om direct zender en ontvanger mee te bestellen. Als ik de boel wil testen moet dat eigenlijk wel. Maar misschien eerst rustig in bouwen en in die tijd nadenken over een financieel aantrekkelijke en goede zender.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    FrSky Horus.
    Is al veel over geschreven.
    Uitermate programmeerbaar. Vlieg en bootjes volk.

    Knalt alleen uit de lucht bij een stuur of bouwfout...

    Koppelingen van Raboesch zijn omvangrijk in formaat.
    Diameter en lengte.

    Dat kan voor inbouwproblemen zorgen.

    Ik heb nog oude cardans van Graupner en die zijn mooi compact. Overleven zeer veel power. Bewezen erg sterk te zijn. Raboesch is dat ook.

    Voordeel, korte inbouwlengte. Robbe had deze ook, maar is RoMarin geworden, deze hebben echter plastic kruisstukjes, ipv metaal.

    Robbe had ook de Raboesch type. Ik kocht dat bij Conrad per puntzak vol, als drop.:confused:
    Ik meen dat dat deze in Tsjechië werden gemaak.

    Dan heb je Peba uit DE, die komen in 3 verschillende diameters voor sterkte/zwaarte motor. Metalen kruisstukken. As-hubjes met spiebaan voor elke zinvolle asmaat.

    Ik was blij dat ik kon werken met ca 51 mm, daar de ruimte zeer beperkt was. Graupner niet meer verkrijgbaar. En mijn reserve is gereserveerd voor een ander model.

    Ik zal straks een plaatje schieten voor het vergelijk.
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2020
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Meneer leest weer selectief. Het woordje ' uitproberen' niet gezien, bijdehandje?

    Als je de motoren exact, maar dan ook EXACT op de assen hebt uitgelijnd, kun je volstaan met 2x.
    Zo niet, heb je er inderdaad 4 nodig.
    Je kunt een beetje besparen door deze:
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=10000257&aid=71716&lang=nl
    te gebruiken (binnenmaat even checken) maar die maken iets meer lawaai en hebben meer speling.

    De 07 is kogelgelagerd... In theorie minder verlies.
    Het verlies is met de Buhlers echter verwaarloosbaar. De 04 doet het ook prima.

    Om (de inbouw van motoren, schroefaskokers enz) te testen kun je ook de zwik gewoon inbouwen en de motoren rechtstreeks aansluiten op een 4,8V of 6V accu.
    Amperemeter erop zetten en je weet waar je nog winst kan halen.

    Ja, het is natuurlijk veel leuker om de handel op een zender aan te sluiten en dan te gaan 'spelen', maar nodig is het niet. Laat je niet gek maken.
     
  13. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Duidelijk Roel!

    Ik ga 4 van die Raboesch koppelingen bestellen. Met 2 pas stukjes voor de Bühlers en 2 stukjes voor tussen de koppelingen zelf. De pas stukjes voor de assen worden bij de as geleverd.

    Geldt dit ook op de Berg?
     
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja:)
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Nee.
     
  16. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Ja okee hier kan ik wat mee :thumbsup:
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hier even een leuk plaatje...
    De rode Robbe, vergelijknaar Raboesch zijn in deze staat 79 mm lang. Ø 12,5 mm
    Tussen de twee kruiskoppelingen zit een messing spiebaan-stuk.

    De zwarte vergelijkbaar. Een koppeling-unit is 1,5 korter , totaal 3 mm winst in lengte. Ø 13 mm, merk is KAHI. Conrad.

    De PEBA van Hobby-Lobby.de is 50 mm lang. Wisselbare spiebaan hubs. Meen voor deze eem as-maat van 4 mm
    Daarna moet je naar een grotere diameter.

    De opvolgende is weer een Robbe. Wordt niet meer gemaakt. Heeft metalen kruisstukken.
    RoMarin maakt ze nu met plastic kruisstukken. RoMarin 'maakt' ook de grote Robbe Rabesch types. Minst mooi gemaakt.

    De laatste is een kruiskoppeling van Graupner. Ø 10 mm De as-hubs zitten vast in het spuitgietwerk. Robuust uitgevoerd. De PEBA's zijn nog weer robuuster. Acht ik zeer sterk.
    Ooit kwamen die eerst in passende as-maten, daar kocht je ze op, je kon zelf een combinatie maken door het halve kruisstuk te wisselen, als je een beetje wisselgeld in het bakje had liggen...
    De laatsten van Graupne kwamen met vaste hub-maten 4+4 mm en vulbusjes.
    Beide typen zijn loepzuiver gemaakt.

    PEBA uit Duitsland zijn gewoon het mooist vervaardigd, en komen in 3 varianten grootte.

    IMG_0918.jpg

    Ik ben altijd van de soepele loop, kogellagers altijd beter. Ook die houden van een regelmatige drup olie.
    Goede stekkers voor de verbinding, en kort mogelijke aansluitdraden.

    Heb je de hele bende al binnen, behalve ontvanger en zenderset,
    dan kan je met een goedkope servotester testen!
    Vooruit en achteruit... Uiteraard wordt de servotester dan gevoed door de vaartregelaars BEC, als die er op zit. En dus geen aparte onvangeraccu bij aansluiten.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2020
  18. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Waar ik me nou toch wel zorgen om maak met 2 koppelingen achter elkaar is de inbouw lengte. Check de ruimte tussen de motoren en assen (ik heb even een foto uit het andere verslag van Armira gebruikt):

    [​IMG]

    Misschien moet ik (eigenwijs en tegen jullie goede advies in) toch kiezen voor 1 koppeling per motor. Omdat 2 achter elkaar gewoon praktisch niet goed uitkomt.

    Er komen overigens andere assen in die misschien iets korter kunnen maar het worden wel dezelfde motoren.
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Simpel zat! Niet de Raboesch er tussen. Gewoon te lomp.
    Ik heb er tijdelijk mee gevaren. Omdat het paste met de layout.
    Met andere configuraties reductiekasten en typen motoren kwam ik niet meer uit in de beperkte
    ruimte, waar ook nog een accupakket bij moest, toen NiMh, nu LifePo4...
    Het is een grote puzzeltocht geweest.

    Een Kardan loopt eenvoudigweg mooier. Met 1x kruiskoppelingen en een niet goed uitgelijnde as-configuratie krijg je
    meer vibratie. Je voelt al de soeplesse onder een hoek met een koppeling in de hand. Maar is aan jou.
    Motoren meer naar voren of aandrijfas in korten, koker inkorten.

    Inlijmen van de assen is een van de allerlaatste handelingen bij afbouwen. Hele zaak tevoren plannen en gericht.
    Alle delen in huis.
    Maar die motor kan nog een eind naar voren.

    Wat is de asmaat motor?
     
  20. Roelvaneerd

    Roelvaneerd

    Lid geworden:
    26 dec 2019
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Eindhoven
    Advies waar je mogelijk iets aan hebt:
    Ik zag in de winkel bij toprc in Uden een heel mooi aandrijfsysteem voor boten. De basis is een kunststof zeskant asje, vlak of bolvormig (versie voor radiale speling). En een aantal messing vernickelde meenemers met inwendige zeskant. De meenemers varieren in asmaten van 3 t/m 5 mm volgens mij. Mooi spul. De website is nu niet beschikbaar, maar het systeem staat ook in de webshop als "torque" as.

    Sent from my SM-J330F using Modelbouwforum.nl mobile app
     

Deel Deze Pagina