Bouwverslag Fairmount Sherpa (Alpine van Billing boats)

Gelukkig maar dat we niet alles doen wat we denken. Laat staan dat we het zeggen. Gr. Klaas.
 
Even aanvullend op Roel zijn en mijn eigen verhaal.
In wezen beveelt Roel dezelfde borstelmotoren aan dan ik deed in het laatste deel van mijn bijdrage.
CTI regelaars gebruik ik ook, maar dan de zelflerende S-versie). Lees maar even bij de beschrijving op de RC-Point site wat de verschillen zijn.
Het eerste deel van mijn verhaal ging over het gebruik van borstelloze motoren. Vervelend dat je zoveel moet lezen, maar dan ben je een stuk wijzer.
Borstelloze motoren hebben een veel hoger koppel en gaan relatief gezien zuiniger om met stroom. Maar niet zo zuinig als de Bühlers.
De schroefassen genoemd in het pakket zijn prima dingen en er zit aan de binnenkant in het dikke deel een G-ring. Dat is een rubber afdichting, die ik een lipseal noemde). Vergelijkbaar met een simmering. Het ding wordt gesmeerd en gekoeld door water, maar heeft een gruwelijke hekel aan drooglopen. Dan verbrandt het rubber en is hij lek.
Op mijn zeilboot hield zo'n afdichting het 20+ jaren vol, maar daar ging na elke stalling op de wal een likje watervaste vaseline tussen en terug in het water werd de boel ontlucht.
Als je voor die assen kiest smeer dan aan de G-ringen maar een beetje uierzalf.
Als je de buitenkant van het schip gaat behandelen met epoxy gebruik dan geen glasvezel, maar glasweefsel. Misschien dat Roel en mijn adviezen daar een beetje tegen elkaar indruisen. Mijn ervaringen met dat spul kun je lezen in een bouwverslag. Ja, weer een lang verhaal. Aan jou om het allemaal in te zien en er je voordeel mee te doen.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
De afgetopte schroeven zou ik op maat voor de straalbuizen kopen. Zelf afdraaien geeft het risico dat één of meerdere bladen losscheuren van de naaf. Maar daar waarschuwde Roel ook al voor.
Nog even over de boegschroef. Als je zo'n paddeltje niks vindt, zet er dan een loze buis in met een dummy-schroefje. Met die twee schroeven in straalbuizen draait het schip op een theeschoteltje. Net als Roel vaar ik met een Smit Finland (ook een Smit Nederland) met dezelfde motoren en zonder boegschroef. In mijn optiek heb je die boegschroef helemaal niet nodig. Maar als binnenschipper ben ik nooit verder gekomen als een koproer, dus wist je ook niet welk gemak een kopschroef kon geven. Ben wel van mening dat je met de huidige generatie binnenschepen zonder kopschroef een berg schade gaat varen. Het is allemaal te groot en te zwaar geworden om het zonder te doen. Hieronder nog wat gemanoeuvreer met Smit Finland en Smit Salland. De boot weegt 9,5 kg. Gr. Klaas.


Mooi hoe ze dansen op het water,
 
Dat zou ik nu net niet doen Christian. Heb je net je romp waterbestendig gemaakt met epoxy, dus dat werkt niet. Of je had de paten er eerst op moeten zetten, of ze nu maken van kunststof of messing. Heb je nog wat weefsel en epoxy over? Zo ja, zou ik een epoxy plaat maken op een vlakke ondergrond beplakt met tape. Insmeren met epoxy, weefsel erop en dan als het pikkerig wordt nogmaals. De epoxy plaat knip je dan in model om op de huid te plakken. Zelf heb ik een hoop gemaakt van verticale stroken raamlamel. Even door de goede bril kijken op zoek naar bruikbaar materiaal. Ligt vaak dichterbij dan je denkt. Succes! Gr. Klaas.
Ik maak deze slijtplaten uit 0,4 mm vliegtuigmultiplex, kun je bij de betere modelbouwzaken kopen....
 
Hoi iedereen!

Allereerst zal ik mij even voorstellen (ik vond hier geen aparte rubriek voor). Ik ben Christian Westerink. Ik kom uit Elburg. Kapitein op een binnenvaartschip van 135 meter en daarnaast opstapper bij de KNRM. Sommige van jullie zullen me misschien nog herinneren als 'botter' op dit forum uit m'n wilde jonge jaren.

Meer dan 10 jaar terug heb ik ooit geprobeerd om de Amsterdam van Artesania Latina te bouwen. Om allerlei redenen (lees ongeduld en onkunde) is dat mislukt. Boel verkocht, gebaald en daarna ondanks de kriebels voor de modelbouw nooit meer een nieuwe poging gedaan. Tot nu. Ik heb de stoute () schoenen weer aangetrokken en mezelf voorzien van het Fairmount Alpine pakket van Billing boats. Ik heb dit pakket gekozen omdat ik het enerzijds een mooie boot vind en anderzijds omdat ik denk dat het een leerzaam pakket is. Een kunstof romp was makkelijker geweest maar wil ik ooit zelf bootjes kunnen bouwen zonder pakket dan leer ik hier meer bij.

Ik kies voor de naam Sherpa omdat alle namen in het pakket zitten en ik aan de Sherpa leuke herinneringen heb na vroeger uuuuuren ship simulator gespeeld te hebben.

Wat ik nu anders wil gaan doen dan 10 jaar geleden is nu eerst de volledige romp bouwen en daarna pas de elektronica inbouwen. Nou heb ik al gezien dat ik er niet aan ontkom om een aantal zaken al vooraf te kopen zoals bijvoorbeeld de boegschroef. Maar alles wat niet hoeft doe ik pas op het laatste moment.

Ik wil jullie in dit topic op de hoogte gaan houden van de vorderingen. En ik hoop op veel goede raad van jullie!

Ik zal in de berichten hieronder met foto's gaan komen van de start van dit schuitje.
Welke simulator heb je op gezeten, dat lijkt mij namelijk ook erg leuk om te doen.
 
Back
Top