Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
De armen weer in zagen bij de gewichten aan de buiten kant.
En van boven de binnen kant.
De 2 gewichten haaks klemmen op een plankje met de 2 assen er nog door heen.
Dan voorzichtig de smalle kant vanboven bij elkaar knijpen.
Hou goed de midden lijn aan op het plankje.
Het volgende onderdeel het kraan huis of hoe het heet.
De dikke plank is 18mm dik bij mijn eerste kranen heb ik er een gat van
90mm in geboord.
Maar bij deze ga ik het anders doen hoe dat komt later.
Het bovenste plankje is 3mm en het rechthoek er in is 65x35mm.
Dat gat is de door voer voor de hijsdraden.
De lange balken weer op de zelfde lengte maken en door boren met 6mm.
De balkjes zijn in de plank verwerkt voor extra stevigheid.
En zorgen dat alles goed haaks is kan het niet vaak genoeg zeggen
alles valt of staat er mee.
Die kraan lijkt mij ook wel wat, we hebben al eens tekeningen gekocht.
maar nog effe een vraagje over dat hout, heb je dat allemaal voor de kraan nodig of
is het ook al voor het ponton.
Opletten dat alleen de zijkanten gelijmd worden van de voorste plaat.
Deze komt tussen de zijkanten.
De schuine hoekjes zijn later aan gebracht maar normaal zaag ik de zijkanten
uit 1 stuk maar mijn plaat was op van daar.
Als de lijm hard is schuif je het geheel eraf.
En plaats je in de hoeken een versteviging dat is wel nodig.
De versteviging niet te hoog anders komt hij tegen de schuine balk.
Deze kraan is in Amsterdam te bewonderen bij de IGMA in de coenhaven ik heb deze kraan met weegtoren gebouwd toen de eerste 36 tonner in gebruik werd genomen .
Hij staat geloof ik in de hal aldaar ik ben er al 12 jaar weg en heb er 15 jaar gewerkt onder andere met deze kraan .
Gr Arie
Das knap, Igma heeft nooit een 36 tonner Figee gehad, tot voor kort alleen 2 kleinere 16 tonners en 2 25 tonners, Kraan 3 en 4. Tegenwoordig hebben ze een 36 tons NKM Noell. (kraan 5)
ff een vraagje, de middenstukken van de giek met contragewichten moet je die een beetje uit je hoofd tekenen met de maten die je hebt? En hoe groot moet dat gat dan zijn? En is de behuizing van het kraan huis van een van de multiplex platen en welke dikte dan? Alvast bedankt.
De witte balkjes iets korter houden dan de zijkanten.
Het verslag van de bovenste arm komt er ook aan.
Maar ik zelf bouw de arm van de Ovet kraan 10 die is anders dan de
tekening deze heeft 2 frames zeg maar boven op staan.
Het dek er op schroeven op 6 punten.
Bij mijn pontons blijft het dek afneembaar evt voor
de bereikbaarheid lieren of lekkages.
Dan een blokje lijmen op boven kant van de voorkant en de 2 zijkanten.
Netjes pas maken zodat ze blijven staan,niet aan het dek vast lijmen.
Alleen lijm in de hoeken.
Dan de schuine plaat er op pas maken en lijmen.
En aan de achterkant het zelfde je kan er ook nog ankerkluizen in maken natuurlijk.
Het lijkt soms scheef maar dat is de stand van de camera.
Het zijn wel een hoop foto's zo tot nu toe.
Gr Martin.