Bouwverslag Figee drijvende kraan.

Hallo.

De armen weer in zagen bij de gewichten aan de buiten kant.
En van boven de binnen kant.
De 2 gewichten haaks klemmen op een plankje met de 2 assen er nog door heen.
Dan voorzichtig de smalle kant vanboven bij elkaar knijpen.
Hou goed de midden lijn aan op het plankje.

 
Hallo.

Het volgende onderdeel het kraan huis of hoe het heet.



De dikke plank is 18mm dik bij mijn eerste kranen heb ik er een gat van
90mm in geboord.
Maar bij deze ga ik het anders doen hoe dat komt later.



Het bovenste plankje is 3mm en het rechthoek er in is 65x35mm.

Dat gat is de door voer voor de hijsdraden.
De lange balken weer op de zelfde lengte maken en door boren met 6mm.
De balkjes zijn in de plank verwerkt voor extra stevigheid.





En zorgen dat alles goed haaks is kan het niet vaak genoeg zeggen
alles valt of staat er mee.
 
dag martin,

Die kraan lijkt mij ook wel wat, we hebben al eens tekeningen gekocht.
maar nog effe een vraagje over dat hout, heb je dat allemaal voor de kraan nodig of
is het ook al voor het ponton.

Mvg. Bassie
 
Hallo Martin,

Bedankt, ik hoop je berichten te volgen.
Als ik vragen heb over iets hoor je het wel.

Mvg. Bassie
 
Hallo.

De dwars balken en zo.





Het balkje naast de plek houden aan de binnen kant en aftekenen dan past hij precies.
De onderdelen voor de bevestiging van de schijven.



[IMG=http://img90.imageshack.us/img90/1676/dsc0211g.jpg][/IMG]


De blokjes op elkaar leggen en door boren dan zitten ze alle drie op gelijke hoogte.





Alles op zijn plek en weer haaks.

De plankjes en de boren zijn om de balkje op de juiste maat te houden.
Daar komen 2x2 schijven tussen en die mogen niet aan lopen.









Er zit ook een kruis in dit is van rond 6mm .
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

De achter kant er tussen.



De schuine balkjes van boven en twee dikke voor ondersteuning
van de voorste arm.
En een extra plaat er boven op voor de lager blokken.





De achterste en voorste arm kan je al monteren.
 
Hallo.

De behuizing is schuifbaar naar de voor kant.





Opletten dat alleen de zijkanten gelijmd worden van de voorste plaat.
Deze komt tussen de zijkanten.
De schuine hoekjes zijn later aan gebracht maar normaal zaag ik de zijkanten
uit 1 stuk maar mijn plaat was op van daar.

Als de lijm hard is schuif je het geheel eraf.
En plaats je in de hoeken een versteviging dat is wel nodig.





De versteviging niet te hoog anders komt hij tegen de schuine balk.



De twee blokje zijn een detail.
 
figee kraan

Deze kraan is in Amsterdam te bewonderen bij de IGMA in de coenhaven ik heb deze kraan met weegtoren gebouwd toen de eerste 36 tonner in gebruik werd genomen .
Hij staat geloof ik in de hal aldaar ik ben er al 12 jaar weg en heb er 15 jaar gewerkt onder andere met deze kraan .
Gr Arie
 
Das knap, Igma heeft nooit een 36 tonner Figee gehad, tot voor kort alleen 2 kleinere 16 tonners en 2 25 tonners, Kraan 3 en 4. Tegenwoordig hebben ze een 36 tons NKM Noell. (kraan 5)
 
hoi Martin,

ff een vraagje, de middenstukken van de giek met contragewichten moet je die een beetje uit je hoofd tekenen met de maten die je hebt? En hoe groot moet dat gat dan zijn? En is de behuizing van het kraan huis van een van de multiplex platen en welke dikte dan? Alvast bedankt.

mvg. bas-jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
figee kraan

Klopt mijn fout de een is nieuw gebouwd en de andere was een Rijsdijk kraan uit R-dam .
Gr Arie ps foto gevonden van het geheel.


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo.
Het begin van het ponton.





Een uitslag van de te maken onder delen.



De witte balkjes iets korter houden dan de zijkanten.



Het verslag van de bovenste arm komt er ook aan.
Maar ik zelf bouw de arm van de Ovet kraan 10 die is anders dan de
tekening deze heeft 2 frames zeg maar boven op staan.

Gr Martin.
 
Hallo.

Het dek er op schroeven op 6 punten.
Bij mijn pontons blijft het dek afneembaar evt voor
de bereikbaarheid lieren of lekkages.



Dan een blokje lijmen op boven kant van de voorkant en de 2 zijkanten.
Netjes pas maken zodat ze blijven staan,niet aan het dek vast lijmen.
Alleen lijm in de hoeken.





Dan de schuine plaat er op pas maken en lijmen.



En aan de achterkant het zelfde je kan er ook nog ankerkluizen in maken natuurlijk.

Het lijkt soms scheef maar dat is de stand van de camera.
Het zijn wel een hoop foto's zo tot nu toe.
Gr Martin.
 
Hallo.

De bovenste profielen van de arm.



De bovenste arm op zijn kop leggen en lijmen.
En weer uitlijnen op het plankje.



De onder delen van de arm die ik maak zien er zo uit.



Hier de twee armen bij elkaar zoek de verschillen de draai punten
zitten op de zelfde plek.



Het is nog maar een prototype heb er geen tekeningen van maar wel foto.s
het lijkt wel iets.

De punten van de lange vork en de korte afschuinen zo vlak mogelijk en
dan lijmen.
Wel de arm omdraaien van boven loopt hij vlak van onder schuin.

Gr Martin.
 
Hallo.

De arm voor de cabine die is niet zo moeilijk.
Wel opletten of hij tussen de voorste arm past.
Hij licht nu op zijn kop.



Er staan er nu twee in elkaar ze lijken op elkaar maar zijn niet het zelfde.



Het contra gewicht van de voorste is hoger en de boven arm is anders.





Deze voorste arm zit wat scheef maar dat komt wel goed.
Op de foto ziet het er niet uit.
Als het in de verf staat zie je dat niet meer.

De achterste komt te koop te staan.

Gr Martin.
 
Back
Top