Bouwverslag Flair North American Harvard: klaar!!!!!!

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Danny Mulders, 28 jul 2006.

  1. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    hee mensen, ben net wakker :morning:
    ik was inderdaad al bang dat mijn broer er met het uitrijden van zijn fiets om te krantenbezorgen tegenaan zou beuken, maar hij heeft nog niks tegen me gezegd, dus dat zal wel goedgekomen zijn, ook heb ik die vleugel gisteravond daar neergelegd net voor ik uit het hok moest, niet zoals in die films waar ze de vloer schilderen en er opeens achter komen dat ze vast zitten in de hoek :lol: .
    de hoek komt goed, want de afstand van de vleugel tot de grond( net niet de tip)moet 7 CM zijn, en dat is het ook, heb ik gemeten.

    en nu ga ik dan naar beneden om verder te bouwen, tot straks, met hopelijk meer foto's
     
  2. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Nou, de vleugel is nog heel en hij is onder precies de goede hoek gedroogd :D .

    vandaag weer aan de slag geweest maar vooral met veel spul dat geen foto waard is, zoals de tips bijschuren en de rolroerservo aansluiten.

    hier wat foto's.

    als eerste maar eens de gaten in de luchtinlaten gesneden, bij de bouwdoos moesten deze gewoon zwartgeschilderd worden, geen gezicht, dus uitsnijden die handel..
    [​IMG]
    hier zilver gespoten, nadat ze aan de binneknant waren zwartgespoten.
    helaas konden ze niet zo goed tegen de zilverlak en zijn ze een klein beetje vervormd, en heel wat dunner geworden, maar het ziet er nog redelijk goed uit....
    [​IMG]
    de eerste rompzijkant klaar.
    [​IMG]
    allebei klaar en in elkaar gelijmd, bij elkaar gehouden door tape om te drogen
    [​IMG]


    en hier een totaalbeeld van de vleugel zoals ie nu is, hij lijkt ontiegelijk krom, maar schijn bedriegt, de rechterleuning ( linker vanuit camera-oogpunt) van de slaapbank is wat ingezakt omdat ik daar altijd op lig, daarom lijkt de vleugel krom, de vleugel is in werkelijkheid kaarsrecht, en de hoeken zijn precies gelijk :wink: .
    [​IMG]

    dat was het dan alweer.
    meer foto's zullen volgen :bye: .
     
  3. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Gaat lekker Danny! Petje af, wel iets heel anders dan de four star waar je nu mee vliegt!

    gr. Awol, Mavje oftewel Bas
     
  4. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Bedankt, jij bent trouwens de eerste van de club die weet wat mijn nieuwe toestel is denk ik :wink: .
     
  5. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    heej!

    leuk project! doe je goed! Alleen vraag ik me echt wel een beetje af of de vleugel wel echt recht is. Het gaat nl niet alleen om de dihedral hoeken maar meer nog de hoeken van angle of attack. Dit is de hoek waaronder de luchtstroom tegen de vleugel aan komt. Kortom is de linker vleugelhelft niet negatief getordeerd?

    Ter controle, pak een vlakke tafel, vloer of weet ik wat en beweeg de vleugel als een wip-wap heen-en-weer (voorzichtig natuurlijk). Bij de ene vleugelhelft vlak, meet je zowel de afstand tussen de vloer en de neuslijst als de afstand tussen vloer en achterlijst van de vleugel die omhoog staat. Dit moet krek het zelfde zijn als bij de andere vleugelhelft... Betere methode om het te meten is een instelhoekmeter (incidence meter), maar die zijn dan weer prijzig...:)

    succes en keep up the good work!
     
  6. Zeker twee servo's toepassen, met heveltjes moet alles zeer licht en spelingsvrij lopen, wat niet altijd zo eenvoudig is. Een tweede servo is goekoper dan een extra gaine, en je kan achteraf nog alles instellen...De reden waarom de bouwdoos het met 1 servo wil is omdat servos vroeger duurrr waren...

    Sorry hoor maar ik zou dit echt veranderen...voor de rest ziet het er mooi uit;). Zitten die vleugeldelen gewoon koud aan elkaar? Er loopt toch een triplex spantje door mag ik hopen?

    Niels
     
  7. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    euhm, nee, er zit geen triplex spant doorheen, staat niet in de bouwbeschrijving, en ik moet eerlijk zeggen dat ik er verder ook niet aan heb gedacht :oops: .... maar er zit wel 5 cm breed glasvezel op elke knik als dat je iets meer gerust kan stellen, wat ik hoop...... :|
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Ik zeg maar één woord: twee.

    Enne, 't laatste dat je wilt is dat de vleugels zich in gebed samenvouwen, tijdens het optrekken uit een mooie low pass . . . :nooo:

    Zit er echt geen ply V-dingetje bij? (hoe heet zo'n dingetje maar weer . . . :? )

    Al dat glasvezel er bovenop, dat ziet er natuurlijk ook niet uit . . . :nooo:

    Toch?

    Go the extra mile!

    Mooie kist, dat zeker! :p


    jan.
     
  9. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    nee, er zitten vreemd genoeg geen dihedral braces bij :roll: .
    ik zal wel kijken, die vleugel is op dit momnet wel ontieglijk stevig hoor :wink: . maarja, ik zal eerst maar weer verder gaan met de dummy uitaat, ik wou eigenlijk net naar de formido rijden voor wat epoxy en de verf om de piloot te schilderen, maarja, toen begon het ineens te "miezeren" :lol:
     
  10. roberco

    roberco

    Lid geworden:
    24 jun 2004
    Berichten:
    396
    Locatie:
    west zeeuws vlaanderen
    dus :?:

    je hebt toch wel een regenjasje :lol:

    verder mooi toestel hoor
    kijk lekker verder mee
     
  11. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Hee Danny, Mooie kist man.
    Dit type heb ik net ook gekocht maar dan van RBC. Hier komen wel retracts in en ga hem dus ook kompleet verbouwen.
    Dit bouwt wel ff anders dan je paarse fourstar. Ziet er wel super goed uit.
    Maar neem van Berto, Jan, Arvid en mij aan dat het beter is om per rolroer een servo te hebben. Vooral omdat dit toestel vraagt om een andere verhouding van up en down op de rol. De up moment is kleiner als het down moment. Dit geld voor bijna alle warbirds.
    Je kunt dan ook de rolroeren als flaps gebruiken. Kijk maar hoe ik de mustang heb gemaakt. Hier zit ook iets verschil in de up en down moment.
    Een ding ben ik het met de rest eens mooi en strak bouwwerk van je. KEEP UP THE GOOD WORK :)

    Groetjes Rob
     
  12. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    maar hij is helemaal niet paars!!!!!! :bad-words: :wink:
     
  13. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Kijk maar eens in je eigen avatar, Paars is paars! :lol: En nu weer bouwen :p
     
  14. wesley puma

    wesley puma

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Groesbeek
    HEEEE, je vergeet de belangrijkste :cry: :cry: :cry:

    haha grapje.

    nog iets gedaan danny?
     
  15. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ja 8) .
    gisteren heb ik de piloot afgemaakt en geschilderd, maar toen was het al 2 uur en had ik geen zin om nog foto's online te zetten :roll: .
    op de piloot zit een luchtmasker en een aansluiting voor een luchtslang, alleen zat de luchtslang er niet bij, dus even gehobbied met brandstofslang, een houtje, en een klos soldeertin :wink:
    als eerste een houtje door het mondkapje gestoken, in het midden van de luchtslangaansluiting. daarna op dit houtje wat brandstofslang geschoven en daarna de brandstofslang omwikkeld met wat soldeertin.
    anyways, hier volgen de foto's van mijn pilootje :) .
    hier zie je de luchtslang
    [​IMG]
    hier geverfd, de verf droogt mat op, de helm is donkergroen, het jasje lichtgroen en de luchtslang en mondkap grijs.
    [​IMG]
    [​IMG]
    hier de liuchtinlaten op de romp, in de epoxy gezet om te fuelproofen.
    [​IMG]
    de piloot nogmaals, helaas een zeer wazige foto, de camera is gefocust op de achtergrond zoals je ziet :?
    [​IMG]
    vandaag dan ook maar verdergebouwd, maar pas om 5 uur 's avonds begonnen, ik had met veel zeuren voor elkaar gekregen dat ik de romp mocht bouwen, thuis :D , en wou hier dan ook snel aan beginnen, maar eerst op bezoek bij oma.
    nadat ik thuis kwam even op de bank liggen want ik werd duizelig, lenzen uit want mijn ogen deden zeer....steeds draaieriger, totdat ik een emmer nodig had, dit ging door tot vijf uur, toen kon ik eindelijk weer de zooi eten die ik normaal op zaterdag eet ( kipnuggets, kaneelkussentjes, cola, cassis enz.)
    dus toen lekker begonnen met bouwen :lol:
    hier de rompzijkanten gelijmd
    [​IMG]
    hier de tank bay box, oftewel het tank compartiment, van binnen gelakt met epoxy. wat ik vaag vind is dat ze het tankcompartiment 2 keer zo groot maken als de tank die er bij geleverd word :?:
    [​IMG]
    hier de rompzijkanten, zoals je ziet is de bovenste uitgesneden om ruimte te maken voor de tank bay box.
    [​IMG]
    hier in het toestel gestopt
    [​IMG]
    [​IMG]
    hier het gedeelte waar de vleugelpen in komt, gelijmd met secondelijm om het gat wat sterker te maken, helaas heb ik zoals je ziet ook mijn vinger mee vastgelijmd :roll: .
    [​IMG]
    de staart op de romp gelijmd
    [​IMG]
    hier de romp op de vleugel passen, past goed :p .
    lijkt in de verte een beetje op een corsair vind je niet?
    [​IMG]
    [​IMG]
    hier de romp weer terug in de garage en met zijspanten plus cockpitbodem.
    [​IMG]
    stringers erop, wederom een vage foto....
    [​IMG]
    cockpitkap proefpassen....tsja, je wilt toch steeds resultaat zien hè :roll:
    [​IMG]
    alles om 23:46 even met afplaktape in elkaar flanzen, die cowl zit helemaal naar achteren geschoven, moet natuurlijk niet.
    oh, wat heb ik zitten schelden bij het maken van die zijbeplating zeg 8O
    is alleen niks van te zien want ik was te kwaad om een foto te maken :p .
    [​IMG]
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Ziet er mooi uit Danny met deze snelheid kun je nog een maiden maken voor de 26/27ste ;-)

    Ga zo door :thumbsup:
     
  17. Bar

    Bar Guest

    valt zeker niet mee , zo`n bouwverslag typen met een tubetje secondelijm aan je vinger??? :lol:

    `t wordt een prachtige kist Danny !! wat voor motor ga je op de kist zetten?

    en ga je de rolroeren nu toch met twee servo`s aansturen?
     
  18. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Ik denk alleen dat je pooten onder de vleugel verkeerd er op staan. Een Harvard heeft de wielpoot aan de binnenkant van het toestel zitten. De poot klapt eerst in de vleugel en dan pas het wiel, dat trouwens er half uit blijft steken. Kijk maar op deze foto.
    [​IMG]
    en deze foto waar de poot is ingetrokken.
    [​IMG]
    Ander google ff op "t6 harvard" dan vindt je ook heel veel.

    Groetjes Rob.
     
  19. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    o nee hoor rob, kijk maar eens goed naar je foto, de wielen zitten aan de buitenkant, maar op de wielpoot zelf zit nog een afdekplaat, misschien dat ik die er ook nog wel opzet van wat scrap lite-ply :wink:

    ik denk dat er een 7.5CC irvine op komt, maar wat ik nu zie aan wat het toestel word denk ik zelfs aan een 8.5CC, ook zet ik er een veel grotere brandstoftank in want de bijgeleverde is gewoon lachwekkend klein, zelfs mijn 6.5CC charter zou hier nog geen 5 minuten op kunnen lopen....

    en ik blijf denk ik gewoon de eigenwijze flikker die ik ben en hou het op 1 servo, mocht het echt niet werken dan komt er alsnog een tweede in, tijd zat :p

    en dat word mijn kleurenschema ook niet, maar het word het schema van een at6 texan, deze:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Allemensen, wat een snelheid!
    Je kan wel een wedstrijd met Ton en Hezik gaan doen wie het snelst een model bouwt. :wink:

    Ga zo door!

    Wel netjes bouwen, beter twee keer meten dan... :teacher:
     

Deel Deze Pagina