Bouwverslag Foka4 ( Rosenthal romp )

Nu nog een simpel cockpit-sluitsysteempje bedenken .
normaal gezien kan de cockpit tijdens het vliegen niet opengaan , maar zeker is zeker :smile:

HPIM4672.JPG

Ander pijpje op je kap lijmen.
Inkeping erin en daar een stukje verenstaaldraad erin laten vallen ( zit vast in romp) als vergrendeling maken.

Ik denk dat hij het bedoeld ongeveer zoals de vleugelvergrendeling van de Cularis maar dan dat wanneer je eraan trekt toch los komt (of zoals een kogel/veer en inkeping van een dopsleutel )

Een ander idee is misschien van die "super" magneetjes erin in te lijmen (kap en romp)

Goe bezig Dirk :worship:

Aanvulling ....

Toch nog anders gemaakt...

De cockpit vergrendeling

HPIM4673.JPG

Onder het M3 boutje en de twee rondellen zit een rubber tule die vast aangedraaid is als de cockpit op zijn eindpunt staat .
De voorzijde van de gleuf loopt " iets " schuin zodat de rubber tule goed klemt als ze tegen de aanslag komt.
De twee rondellen zijn met loctite tegen het M3 boutje gelijmd ... Ijzersterk !!!

Vanmiddag even gaan winkelen en deze lijm tegengekomen in de GiFi : COLLE UNIVERSELLE - Rangement / Bricolage / Entretien - GiFi

t_300_300.jpg
prijs = 3,99 euro

Het is transparante lijm en ik heb nu een test gelijmd ( is misschien goed om cockpitten te verlijmen ? ) De test zal het uitwijzen...

Even OFF TOPIC ! ! !
De laatste dagen niet veel kunnen doen ... Had een beetje pech met de auto :(
Ik had de auto buiten gezet, en de deuren op slot gedaan . Ik ging terug naar mijn garage en opeens hoorde ik iets. De auto bolde bergaf en ik kon nog optijd wegspringen alvorens hij schuin tegen mijn inritmuur knalde .. Resultaat : auto beschadigd en de inritmuur ingedrukt ( zo krom als een banaan ) Ik was vergeten de handrem op te zetten :shock:

Namiddag een spuitbusje zwarte verf gehaald en de binnenkant van de cockpitkader zwart gespoten, voor de cockpit er op komt ...

HPIM4678.JPG

Als de lijmtest gelukt is gaat de cockpit er morgen opgelijmd worden... Voor zeker te zijn heb ik nog " CANOPY-GLUE " ter beschikking. Dit is speciale lijm voor cockpitten en droog helder op . LAAT ONS HOPEN DAT DE LIJM NOG GOED IS ....anders moet ik even naar Shamrock

Nét even ook een lijmtest gedaan ...
PAAPT56_a0

De lijmtest gaf toch aan dat de speciale cockpitlijm toch de beste is...
Daarnet het voorste stuk van de cockpit ( uit glasdoek gemaakt ) gelijmd met een mengsel van 30 minuten epoxy en een beetje micro-balloon erbij....

HPIM4679.JPG

Als dit droog is komt de spant erin gelijmd en pas daarna de eigenlijke cockpit .
De spant heeft inmiddels ook een zwart kleurtje gekregen... 8)

Ben er over aan het nadenken of ik de eigenlijke cockpit ook met epoxy-micro-balloon zou verlijmen ? :idea:
Eerst de binnenrand van de cockpit een beetje opruwen met een stukje schuurpapier en lijmen maar ...
Waarom deze denkpiste ?? Omdat het epoxy/microballoon mengsel beter vult dan de Canopy-glue .

Spantje ingelijmd ... is nog een beetje nat van de verf

HPIM4684.JPG

De helft van de dikte v/d spant valt in het glasgedeelte , is epoxy/micro-balloon verlijmd en op de andere helft word de pvc cockpit gelijmd ...

De cockpit is ondertussen precies op maat gesneden , maar nu moet ik eerst de inwendige mens eens stevig gaan versterken voordat ik ga lijmen... :lol: :lol:

Voor het precies op maat snijden had ik eerst een schaar sterk misbruikt .

HPIM4686.JPG

Warm gestookt en in de bankschroef krom geklopt :lol: :lol: :lol: :lol: Gaat prima zo 8) 8)

Dat heb je mooi gedaan! :cool:

Ik neem aan dat je die schaar in gesloten toestand hebt krom geklopt?

En de kunststof grip is er niet afgevallen?
Zo niet dan heb je de warmte goed weten weg te houden van de grip.

Johannes

Dat heb je mooi gedaan! :cool:

Ik neem aan dat je die schaar in gesloten toestand hebt krom geklopt?

En de kunststof grip is er niet afgevallen?
Zo niet dan heb je de warmte goed weten weg te houden van de grip.

Johannes

Johannes ,

Ik heb mij vergist !!! deze schaar ( een goedkoop type uit één of andere shop ) heb ik koud krom geklopt . Bij een vroeger " gans metaal exemplaar " heb ik ze eerst warm gestookt , dan plooit ze beter bij het kromkloppen.
Dit gans metaal exemplaar ligt nog bij de vliegmaatjes
ivm glasdoek snijden voor romp te maken
De schaar word natuurlijk in gesloten toestand bewerkt

Ben er over aan het nadenken of ik de eigenlijke cockpit ook met epoxy-micro-balloon zou verlijmen ? :idea:
Eerst de binnenrand van de cockpit een beetje opruwen met een stukje schuurpapier en lijmen maar ...
Waarom deze denkpiste ?? Omdat het epoxy/microballoon mengsel beter vult dan de Canopy-glue .

Niet doen!
Krijg je geheid spijt van.
Canopy glue, houdt gewoon beter.
Heb in het verleden ook met epoxy cockpits gelijmd, na verloop van tijd gaat dit los.
Met Zap Canopy Glue zitten mijn doorzichtige cockpitkapjes al jaren mee vast.
Waarom dit beter houdt???

OK , Bedankt voor de reactie ! Zal er eens een nachtje over slapen ;)

Ik heb alvast de bovenkant v/d romp ( waarop de cockpit komt ) afgedekt met vershoudfolie , zodat de cockpit later niet op de romp kleeft

Er zijn wel trucjes om de kunststof grip net voldoende koel te houden tijdens het warm stoken en buigen van de schaar.
Ik dacht, misschien ken je die?

Johannes

Oh ja !! de gebruikte lijm om de cockpit te verlijmen op het GFK kader = TEC 7 :cool:
Bij de apotheker kleine spuitjes ( 5 cc gehaald ) en hierin Tec 7 uit de grote tube gespoten. Zo was het doseren kinderspel

Tec 7 blijft altijd " ietsjes " elastisch en lijmt als de duivel. Ik heb er het volste vertrouwen in

Laatst bewerkt:
heeft iemand hier ervaring mee ???

Ik had er aan gedacht of het misschien mooier zou zijn als de cockpit gekleurd was ?

Twee spuitbusjes gaan kopen in autotoebehoren zaak ( stonden aan - 50 % ) en thuisgekomen gelijk getest op een slechte cockpit

Ziet er niet slecht uit volgens mij

HPIM4689.JPG

Alleen valt nog af te wachten of de lak goed houd op het cockpitmateriaal ( is vanbinnen uit gespoten )
Deze lak wordt toch verkocht om auto achterlichten te spuiten ( deze zijn trouwens ook van plastiek )

Ze hebben de transparante lak ook in het rood , doch zwart hadden ze niet meer ...

Laatst bewerkt:
Back