Bouwverslag Foka4 ( Rosenthal romp )

De depron malletjes zijn nu triplex spanten geworden ... :) 8)

HPIM4591.JPG

Seffens de afkapping boven het wiel nog maken en dan alles vastlijmen met Tec 7 :)
Zeker bij landingsstellen is het een aanrader om ipv ingedikt epoxyhars Tec 7 te gebruiken omdat dit ijzersterk is en toch nog een beetje soepele verbinding geeft 8)

Zojuist nog een priegelwerkje gedaan ...
Achter in de staartsectie komt er ook nog een triplex spant . Dient mede om de staart echt torsiestijf te maken als het stabilo er op staat

Deze spant komt ook in aanraking ( doormiddel van lijm ) met het stuk waarin het scharnierpunt van het rudder zit .

HPIM4599.JPG

Nu nog vastlijmen met Tec 7 ....

Bevestigings balkjes voor sleepkoppeling servo gemaakt.. Nog vast te lijmen met Tec7 8)

HPIM4617.JPG

De zelfgemaakte sleepkoppeling ...

full

>>> Gemaakt van een alu buisje van 10 mm doormeter, stukje staal voor de lip en messing ringetje van een bicoon als " arret " ... Een prullewerkje, maar het geeft toch voldoening 8)

Laatst bewerkt door een moderator:
De sleepkoppeling even uitgericht en met secondenlijm vastgezet ... Wordt nu met een mengsel van epoxyhars/microballoon en katoenvlokken ingegoten in het voorste neusgedeelte 8)

HPIM4618.JPG

Als de sleepkoppeling moest haperen of defect raken kan ik ze nog altijd repareren zoals je op de foto ziet is ze simpel uiteen te nemen door zijn bereikbaarheid .
Het alu buisje kan er eventueel ook nog uit , als het verwarmd word lost de epoxy wel ...

... en vastgegoten met de epoxy/microballoon/katoenvlokken mix :)
Kan rustig overnacht drogen.. 8)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
De accu kastjes...
Gemaakt uit balsaply , met secondenlijm ineen gezet. Vandaar de extra krimpkous erover gezet.
Deze accu kastjes zijn ook uitneembaar , komen boven de sleepkoppelings servo 8)

HPIM4625.JPG

In deze accu kastjes komen dus twee packs van 5 cellen Nimh batterijen met een capaciteit van ieder 4000 mAh. dus een totaal van 8000 mAh. !!! :shock:
Géén probleem, het is nuttig gewicht in tegenstelling tot lood , wat een dood gewicht is 8)
Er zijn aparte laadkabels aan en de voedingsdraden naar de ontvanger hebben elk in de plusleiding een 10 ampére diode zitten om de spanning iets naar beneden te krijgen.
Ik gebruik voor al mijn grote modellen de speciale ontvangers met ingebouwde " accuweiche " voor extra zekerheid ...
De voedingsdraden die uit de ontvanger komen hebben de benaming 16 AWG, wat overeenkomt met 1,5 mm² :shock:

Met deze oplossing zit ik rond de 6 volt bedrijfsspanning, wat de servo's natuurlijk ook moeten aankunnen.

even het gewicht van de batterijen gewogen : samen 730 gram NUTTIG GEWICHT 8)

Ook nog nuttig gewicht is een piloten pop.
Maßstab 1:3,0 Länge 57cm Gewicht ca.420g

Voor de Foka4 heb ik er één nodig op schaal 1/3 zoals deze hier :
baltasar.jpg

Kost rond de 140 euro...

Zijn hier verkrijgbaar : Pilotenpuppen - Home

HPIM4628.JPG

HPIM4627.JPG

weeral iets gedaan ...
Accubakje bevestiging gemaakt ... Ik moet nog drie gaatjes boren in het alu om de bevestigingsschroeven/bouten te kunnen plaatsen 8)
Eerst moet de Tec7 goed uitharden :)

HPIM4629.JPG

Alles past perfect 8)

Juist nog een malletje gemaakt uit depron ...
HPIM4631.JPG

Het volledige voorste gedeelte zal ook afgedekt worden met een multiplex plaat van 2 mm. dik ( dat moet ik nog bekijken )
Deze depron spant word dan ook uit triplex gemaakt en dient omdat de piloot zijn benen moet kunnen strekken.. :lol: :lol:

Aftekenen van deze spanten doe ik steeds met een flexibel liniaal , daar heb ik toch al veel plezier van gehad ...
Dit liniaal past zich goed aan de rompcontouren aan en kan dan op depron afgetekend worden
HPIM4632.JPG

Heel deze constructie word ook weer verwijderbaar :)

Was daarnet in 't Ateliertje vliegtuig multiplex gaan halen, anders kon ik met bepaalde dingen niet verder ...

Even de stoel in de Foka4 geplaatst 8)

HPIM4634.JPG

TEC7 is een soort siliconen en is verkrijgbaar in verschillende kleuren. KEVOK heeft het in voorraad.

De doorschijnende versie is Trans 7 en lijmt niet zo goed .... TEC 7 is wel géén licht spul

Proefje gemaakt van de instrumenten console 8)
Dit is simpel een stukje isolatie schuim van 3 cm dikte , waarvoor ik een malletje heb gemaakt van triplex en vervolgens met een schuimsnijder uitgegloeid .

HPIM4635.JPG

De instrumenten console een eerste kleurtje gegeven ....

HPIM4638.JPG

Zier er goed uit , al zeg ik het zelf ! :)
Nu nog instrumenten bestellen ergens op het www 8)

De cockpitkader aangepast op de romp ( bevestigingsstift gaten gemaakt )
Cockpitkader is nu voorzien van twee carbon buisjes doormeter 5 mm. die in de gaten v/d romp passen... Moet drogen 8)

HPIM4640.JPG

Centraal komt er nog een cockpitslotje dat vanaf de achterkant vleugel ( onderzijde ) kan geopend worden...

Weeral uit depron een malletje gemaakt om de voorkant v/d cockpit dicht te maken .
Eénmaal deze uit triplex is kan de rest er op gemonteerd worden ( instrumentenconsole ) en schuifsysteem van de cockpit

HPIM4641.JPG

Het depron malletje is een vliegtuig-multiplex afdichting geworden met een dikte van 2 mm.

HPIM4642.JPG

Gewoon overgenomen van het depron en met een scherp ( nieuw ) afbreekmes uitgesneden . Dit uitsnijden gaat dikwijls veel beter dan het uitzagen ( zaagje verloopt nogal sneller dan een mes )

Nu kan deze afdichting verlijmd worden met onderstaande spant 8) Inmiddels is er reeds een driehoekligger verlijmd zodat de verbinding sterk is :)

HPIM4633.JPG

Voor wie goed kijkt zie je dat deze spant aan de buitenzijde ( boven ) niet de rompcontour volgt ..

Hierachter komen de accu- en servokabels te zitten die naar de ontvanger lopen welke achter de stoel komt 8)

Toch weer iets gedaan...
Het voorste gedeelte van de cockpit ( GFK deel ) op maat gemaakt.Dit deel word bij mij zwart gespoten en omdat verf niet goed hecht op het cockpit materiaal heb ik voor deze oplossing gekozen. Is weer extra werk, maar het loont zich wel
Hieronder komt een spantje uit triplex waarop de eigenlijke cockpit ook kan verlijmd worden. Naadje bijwerken en klaar...

HPIM4644.JPG

Hie zie je het zwarte neusje ( van de zalm/Foka4 ) :lol: :lol: Voor diegenen die het niet wisten , FOKA betekend " ZEEHOND " in het Pools... 8)

foka_4_d2231_wettig_252.jpg

Back