Bouwverslag: Friesland Mamoli CVL 1:75

Top, Chris.
Snelheid van bouwen is wat mij betreft totaal onbelangrijk, ik schiet zelf ook maar langzaam op.
Gr. Paul

Hé Chris,
Goed te zien dat je er ook weer bent ;).
Ik was toevallig vandaag ook bezig met het kleine raampje bovenin de zijgalerij:D
Ziet er weer goed uit:cool:
Adios,
D

Ben biiiiiiijna klaar met 2e beplanking van de romp. Man ik kan geen plankjes meer zien :infinity:
Verwacht hem ergens eind deze week geschilderd te hebben inclusief wit onderwaterschip. Dan kunnen we daarna eindelijk weer aan wat anders werken dan romp plankjes! :lol:

Of misschien de zichtbare dekken met volledig nieuwe plankjes in een makkelijk verkrijgbare houtsoort beplanken?

heb ik even gemist, wat voor hout zoek je voor het dek

ik zoek het volgende:

strips Tanganjica 0,5 x 4 mm
Cat. nr 6107 (volgens mamoli handleiding)

geen idee of dat dit hout altijd dezelfde kleur heeft, anders is het helemaal f*ck. Dan moet ik inderdaad mijn dekken opnieuw gaan doen met ander hout.

Romp - waterlijn

10462875_798580836828547_1197182499526863520_n.jpg

Na ongeveer 3 maanden af en aan werken is de romp bijna klaar. Ik heb het een paar keer weg gelegd omdat ik het beplanken heel erg saai vond worden en mijn muzikale hobby's ook tijd vroegen :) Nu zit alles erop, het hout is verouderd en ik ben begonnen met de waterlijn te schilderen. Zodra het klaar is zal ik even een paar goede overzichtsfoto's maken.

Er zijn veel dingen die ik de volgende keer anders zou doen, laten we het maar houden op beginner's prutsen :) Straks in het geheel zal het er prima uitzien maar er zitten veel fouten in en het oogt nogal rommelig. Gelukkig is de hele look van mijn schip "doorleeft" dus daar hou ik het dan maar op ;)

Romp voortgang

Hallo allemaal.

Ik heb de basis van de romp klaar. Het was een heel avontuur om tot zover te komen en het was zeker niet makkelijk. Ik heb al weer heel veel geleerd en dat zal nooit veranderen vrees ik ;) Het heeft me ook flink wat tijd gekost, ik ben in October 2013 begonnen dus ik heb nog een flinke reis voor de boeg :)

Friesland-HullProgress3July2014.jpg

Friesland-HullProgress2July2014.jpg

Friesland-HullProgressJuly2014.jpg

Friesland-HullProgress4July2014.jpg

Op zich ben ik tevreden met het resultaat al oogt het wel rommelig en het is een opeenstapeling van kleine foutjes, vergissingen enz. geworden. Alles is op te lossen maar hierdoor merk je toch dat het eindresultaat niet zo strak is als je zou willen.

Een van de problemen die echt zwaar viel is dat ik met mijn experimentele manier van het hout behandelen toch veel verschillende kleuren heb gekregen. Ik heb steeds hetzelfde gewerkt maar toch is het hout steeds anders van kleur geworden. Hier baal ik uiteraard enorm van maar heb me er na een paar dagen bij neer gelegd. Verder zal ik vooral nog tijd stoppen in de kanon poorten netter maken. Die hebben nu geen sponning en zijn niet super strak. Al met al is mijn werkwijze niet echt "clean" zoals ik bij andere bouwers zie. Het ziet er wel oud en doorleeft uit, dat is wat ik wilde, maar het is ook vaak omdat ik het gewoon niet netter voor elkaar kreeg ook al zou ik willen. Ik mis nog veel ervaring met het maken van zo'n complex model.

De waterlijn wil ik nog wat strakker maken en de kleur mag nog een tikje witter denk ik. Hier ga ik nog even mee aan de slag, maar ik ben dolblij dat ik deze mijlpaal heb bereikt. Was een hele tour maar kan nu even genieten van dit resultaat :)

Iedereen hartelijk dank voor alle hulp, zonder jullie had ik dit niet kunnen neerzetten.

Ik vind de kleur van het wit helemaal niet verkeerd. Zeker niet als je het een wat verouderde look wil geven. Wat me een beetje opvalt is dat het schip wat voorover lijkt te liggen. Terwijl dat niet zo is want je hebt duidelijk rekening gehouden met de stuurlast. Het enige wat ik kan verzinnen is dat de berghouten bij de voorsteven wat laag zitten. Ik denk dat die daar wat naar boven hadden mogen buigen. Maar dan zit je weer met de geschutspoort. Maar petje af hoor. Het is zeker niet één van de makkelijkere modellen. Ik ben alweer benieuwd naar de komende updates :)

Ik vind de kleur van het wit helemaal niet verkeerd. Zeker niet als je het een wat verouderde look wil geven. Wat me een beetje opvalt is dat het schip wat voorover lijkt te liggen. Terwijl dat niet zo is want je hebt duidelijk rekening gehouden met de stuurlast. Het enige wat ik kan verzinnen is dat de berghouten bij de voorsteven wat laag zitten. Ik denk dat die daar wat naar boven hadden mogen buigen. Maar dan zit je weer met de geschutspoort. Maar petje af hoor. Het is zeker niet één van de makkelijkere modellen. Ik ben alweer benieuwd naar de komende updates :)

Hoi Erik,

Ja de berghouten zitten niet goed denk ik, ook verschillend per zijde van het schip. Het is mij niet gelukt dat beter te krijgen met mijn kennis. Daarom heb ik de waterlijn ook lager gedaan, omdat die anders op de berghouten zou komen. Dat is wat ik bedoel met opeenstapeling van foutjes. Dat begon ergens met de kanonpoorten en dan schuift alles door, daarin merk je hoe complex een houten schip zoals dit is om te maken. Ik krijg ook steeds meer respect voor de andere bouwers zo. Wat op de foto vanzelfsprekend lijkt, weet je nu hoe moeilijk zoiets is om te doen.

Laatst bewerkt:
Hoi Erik,

Ja de berghouten zitten niet goed denk ik, ook verschillend per zijde van het schip. Het is mij niet gelukt dat beter te krijgen met mijn kennis. Daarom heb ik de waterlijn ook lager gedaan, omdat die anders op de berghouten zou komen. Dat is wat ik bedoel met opeenstapeling van foutjes. Dat begon ergens met de kanonpoorten en dan schuift alles door :)

Hallo Chris,

Wat je beschrijft is heel herkenbaar. Ik heb al een aardige lijst van punten waar ik bij een volgend project meer aandacht aan wil besteden omdat het nu niet helemaal gelukt is zoals ik zou willen. En zo knustelen we vrolijk verder :D

Chris,
ik ben onder de indruk :thumbsup:, je hebt een tijdje geen foto's geplaatst, maar duidelijk niet stilgezeten intussen 8-O.
Wat betreft de kleurverschillen: deze zijn denk ik prima op te lossen: ik kan je wel wat uitleg geven over politoeren met schellak, hiermee is het mogelijk de kleur in hele subtiele laagjes gelijkt te trekken, zonder dat je het verouderde effect hoeft kwijt te raken.
Grt
D

Ik ben het met de rest eens dat het resultaat wat je neerzet zeer netjes is.
De meeste mensen zullen nooit de kleine foutjes zien. En bij je volgende schip ga je weer nieuwe dingen leren, en hier ga je je ook ergeren aan de foutjes die je dan maakt.

Ik zou het wit zeker niet witter maken, mag misschien zelf wel iets vuiler.

Back