Bouwverslag Frisch Wilga 1/3,5

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door evert_B, 13 dec 2005.

  1. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    De sleephaak is zo goed als klaar om in de vlieger ingebouwd te worden.
    [​IMG]

    De haak kan nu bedient worden door de zender of handmatig met het touwtje.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Orri

    Orri Guest

    Bedankt voor je toelichting Evert,

    ik kan er me iets bij voorstellen maar ik heb nu al een paar dagen naar de foto's geloerd...maar de finesse om het na te bouwen ontgaat me toch nog effe :hammer:
    Ik zal eens moeten rondkijken en het eens "live" zien...
    Bedankt ook voor het filmpje, hoorde ik daar op het laatst nu nog een "Godverd...." rollen? :bad-words::)

    Groeten Orri
     
  3. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Orri, nee hoor, geen idee wat dat geluid was.

    Ondertussen zit de motorkap erop.
    [​IMG]

    het gat geboord voor de bevestiging van het landingsgestel.
    Dat zal vastgezet worden met 5min epoxy en een bout.
    [​IMG]

    Het servobord is gemaakt. De jumbo Hitec805BB voor richting, en twee hitec985MG voor het hoogteroer.
    [​IMG]
    Deze servo's worden zo ver mogelijk naar voor geschoven.
    [​IMG]

    Verder heb ik de doorvoergaten voor de kabels van de aansturing van het richtingsroer afgetekend.
    [​IMG]

    En heb ik de stuurstangen voor het hoogteroer verlengd tot 1.5m.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  5. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    idd Bertus, een lange stuurstang. Maar het is ook geen klein vliegertje hé.

    Ofwel plaats ik de servo's achterin, en heb ik hele korte stuurstangen, ofwel zo ver mogelijk naar voren, en dan zit je met die lange stangen.

    Laat het duidelijk zijn dat voor mij het aspect gewicht de beslissende factor is geweest.

    De optie met servo's achterin geeft volgend gewicht:
    * 2 servo's die samen 130 gram wegen
    * wat extra gewicht voor de bevestiging van deze servo's 20 gram.
    * twee lange stroomkabels naar voren: 50 gram
    150 gram op 1,5 m van zwaartepunt = 225 gram/m
    50 gram op 0.75 m van zwaartepunt = 37,5 gram/m
    om dat moment te compenseren heb ik 262,5/0.4m= 656.25 gram nodig in de neus.
    Samen: 200 + 656,25 = 856.25 gram.

    De optie met de servo's voorin geeft volgend gewicht:
    * 2 servo's die samen 130 gram wegen
    * wat extra gewicht voor de bevestiging van deze servo's 20 gram.
    * twee lange stuurstangen naar achteren: 130 gram
    * ondersteuning van de stuurstangen op 2 plaatsen in de romp: 30 gram.
    160 gram op 0,75 m van zwaartepunt = 120 gram/m
    Om dat moment te compenseren heb ik 120/0.4m= 300 gram nodig in de neus.
    Samen: 280 + 300 = 580 gram.

    Gewichtswinst bij optie 2 is ruim 275 gram !
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    En als je die 805BB servo vervangt door een 5955 o.i.d. heb je weer 100 gram bespaard;)
     
  7. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Alex,
    naast het gewicht speelt in tweede plaats de bereikbaarheid van de servo's een grote rol. Als ik die twee servo's achterin moet plaatsen, dan heb ik nog ergens een luikje nodig om erbij te kunnen (weer extra gewicht), ook de lengte van de stroomkabels hou ik graag zo kort mogelijk.

    Op een model heb ik liefst een robuuste servo op de richting. Men tikt makkelijk met de richting ergens tegenaan (vooral bij transport), maar in de lucht krijgt die servo toch ook wel klappen van het sleeptouw.

    Vandaar dat ik gevoelsmatig liever een jumbo gebruik, dan een sterke standaardgrootte servo. Die heeft toch weer wat grotere tandwielen...
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Evert; ik snap je redenering wel, maar ook al zijn de tanden grover van die 1/4 servo, ze zijn wel gewoon van plastic, ik denk dat een metal-gear zeker niet zwakker is:) Maar goed, het is een keuze. Ik heb ze vroeger ook veel gebruikt, maar ben er vanaf gestapt, speling was voor 3D-uitslagen onacceptabel groot (ben een 3.2m Extra bijna verloren daardoor:()
     
  9. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hallo

    Waarom heb je er niet voor gekozen om ook je hoogteroer met lijnen aan te sturen. OK, het ziet er aan de achterkant wat minder mooi uit misschien maar je bespaart èn fors gewicht èn je ontlast je hoogteroer servo's wat. Zulk een lange (en trillende) stootstangen zorgen voor flink wat extra belasting/slijtage van je servo's.

    T'is maar een idee.......:)

    Arno
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  11. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Bertus, Het is zeker geen schaal issue. Hopelijk heeft hij vele sleepuren te gaan, dus hij moet vooral technisch OK zijn. Dat hij er leuk uitziet, maakt het alleem maar plezanter om ermee te vliegen.

    Er zijn niet zoveel alternatieven volgens mij. Ernst had de hoogteservo achterin zitten, maar zijn hoogteroer was niet opgedeeld. Eén enkele servo krijg je achterin, twwe, dat lukt niet.
    [​IMG]

    Bij ontdubbeld hoogteroer wordt er dan meestal gewerkt met een stuurstangen van 1 meter. Dan lijkt het me toch perfect mogelijk dat ik met stangen van 1,5m werk (8mm diameter), en één of twee keer ondersteun?

    Frisch werkte met één servo op richting en ééntje op hoogte, deze laatste met stuurstangen van 1 meter (6mm carbon).
    [​IMG]

    Het schokken van het hoogteroer (vooral bij langdurige stationair loop) zal volgens mij een zwaardere belasting op de servo's geven dan het trillen van de stuurstangen. Daarom wil ik wel wat tegengewicht in de neus van het hoogteroer plaatsen. 55 gram moet er in per roer om het in een statische balans te krijgen. Ik dacht een 30 gram per roer te gaan plaatsen.
     
  12. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.715
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Ik heb bij mijn Red Bull sleper ook twee servo's achter in het sabilo gehad en dat is wel fijn maar door het trillen op de grond zijn deze wel kapot gegaan en gelukkig was het hoogteroer op gedeeld anders had ik nu een bouwdoos.
    Nu heb ik de servo's weer naar voor geplaatst met stuurkabels aan gesloten en het scheeld me wat Evert zegt bijna 800 gram in de neus.

    En Alexzzzz misschien heeft Evert wel aan advies voor je sleephaak
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik zou wel koolstof stuurstangen uit èèn stuk nemen, zo'n zwaar koppelstuk in het midden lijkt me niet ideaal....
    Koolstof buis tot twee meter is te koop bij de betere vliegershop.

    gr, Nico
     
  16. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Nico,
    Het zware koppelstuk is een staafje hout, en een hulsje alu. Samen weegt dit 3.8 gram. of 7,6 gram voor beide stangen. De lijm weeg ook nog wel iets.

    Ik ben op zoek geweest naar een lange staaf. Er zijn een aantal redenen waarom ik die niet genomen heb: kostprijs per staaf = 49euro. Een speciaalzaak waar ze dergelijke lengtes verkopen heb ik hier niet om de hoek. Ik denk dat ik dan 100km moet gaan karren. En tenslotte lijkt me het verzenden via de post heel riskant, de staven zijn waarschijnlijk gebroken als ze toekomen.

    Ik heb ze gisteren in elkaar gelijmd met de endfest. Sterk genoeg denk ik.
     
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Met zwaar, bedoelde ik eigenlijk in vergelijking met het totaal gewicht van de stang.
    Prijs lijkt mij erg overdreven!
    Ik zal hier in MB eens vragen voor een 1.5m staaf, 8mm toch?
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2009
  18. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
  19. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    ik kijk normaal nooit in het zweefforum, blijkt dat daar gewoon een mooi schaalproject staat van een Wilga!

    ik vlieg op dit moment met een piepschuim wilgatje van Graupner. Vliegt erg vriendelijk en makkelijk. Die eigenschappen kunnen eigenlijk alleen maar beter worden bij een groot model als deze.

    Ik blijf hem volgen!
     
  20. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)

Deel Deze Pagina