Bouwverslag Gaui X7

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Heli-Uwe, 23 aug 2014.

  1. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    +1, nog nooit boutjes ontvet, nog nooit boutje kwijt.


    En als je boutjes gaat ontvetten, moet je ook de gaatjes waar ze in moeten ontvetten;) anders is het alleen je zelf voor de gek houden
     
  2. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    En toch zou ik het risico niet willen nemen met zo'n dure en grote heli.
    Is misschien een uur meer bouwtijd op de hele heli.
    Weet wel dat ik bij de bouw van mijn Logo 700Xx wel ieder boutje ontvet:yes:

    mvg. Freddie
     
  3. Tangman

    Tangman

    Lid geworden:
    20 mrt 2011
    Berichten:
    24
    Locatie:
    's-Gravenzande(Westland)
    er zijn dus genoeg mensen die wel ontvet hebben en een x7 hebben gebouwd waarbij dus bouten los kwamen. Hoe kun je dan in hemels naam iemand wijsmaken dat hij vooral niet moet ontvetten.
    Is dat een tip ofzo: niet ontvetten. gewoon kijken hoelang het duurt voordat hij te gronde gaat.
    Heb je wel op je ontvettings middelen bespaard.
    Echt niet te geloven.
     
  4. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    4 pagina's over het ontvetten van een schroefje ...


    afijn, Uwe hoe staat het er mee ? .. al weer een beetje verder?
     
  5. belgoheli

    belgoheli

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Lembeke Belgie
    Helaas gaat de volgende stap (nl. het checken op excentriciteit van het tandwiel nadat deze op de naaf is gemonteerd) niet op een glasplaatje...

    Hopelijk niet, maar eens komt de dag dat een niet ontvet schroefje toch los komt; gewoon nog een paar jaartjes wachten

    Grz :lol:
     
  6. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Mannen ik denk dat we nu moeten stoppen met het verder vervuilen van Uwe zijn bouwverslag en :eek:ntopic: verder moeten gaan.
    Dus Uwe hoe staat het met de bouw van deze pracht heli.

    Mvg. Freddie
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    idd genoeg met de discussie "ontvetten"
    iedereen weet nu dat pro en contra en kan zelf kiezen !

    __________________________________________________________

    Ik wacht nog op een paar onderdelen,
    b.v. ook stekkertjes voor de motor enzv.,
    die komen alle wat later binnen,

    dus na mijn vakantie gaat het verder !!

    Ik ben nu 2 weken niet thuis en vervolgens ga ik niet bouwen,
    maar wel gaat een 700er me naar vakantie.


    Groet
    Uwe


    ____________________________________________________________
     
  8. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Fijne Vakantie Uwe..geniet er van

    Jeroen
     
  9. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Fijne vakantie Uwe.

    mvg. Freddie
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi hoi,

    terug van vakantie ... en net op tijd de .. ik hoop .. laatsten onderdelen
    van de Gaui X7 binnen gekregen !

    En als ik de handleiding zo zie,
    staat nu wel nog een hoop werk aan te doen,
    morgen bezig met vliegen en clubavond,

    maar donderdag kan het verder gaan met bouwen,
    behalve het is echt uitdagend vliegweer !

    hier de heli, even aangekleed,
    en dan het canopy met de NX4 in de achtergrond:


    dat word wel een geweldige machine !!

    Tot gauw,
    Uwe
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2015
  11. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Hopelijk heb je een fijne vakantie gehad Uwe! En nu snel weer aan het bouwen, het is toch geen vliegweer ;-)
     
  12. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    prachtige machine uwe, benieuwd naar de rest van je verslag
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ...morgen komen nog wat foto's
    van de motor plaatsen en van de montage van de rotorkop,
    alles heeft wat tijd gekost, maar is uiteindelijk goed gegaan,
    meer dan morgen :worship:

    Groet
    Uwe
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    3. Bouwdag:

    3. Bouwdag:

    Gisteren al de motor houders met contra-bearing geplaatst,
    het is wel wat 'uitzoeken' om de goede afstand
    tussen maingear en motor-pin te krijgen,
    omdat de schroeven van de motor nu aan de onderkant in het frame zitten,
    en niet toegankelijk zijn,

    dus de schroeven lichtjes aantrekken, afstand instellen
    en de motor weer uithalen en de schroeven vast zetten,
    hetzelfde gebeurt met de contra-bearing,

    maar alles twee gaat goed!

    en da zit die al erin:

    Part 2 van deze dag was de rotorkop,

    zou geen probleem zijn,
    maar was wel wat knutselen met de schijfjes
    van 0,8 mm en 0,9 mm en 1,0 mm die aan twee plekken
    van elke kant geplaatst moeten worden,

    dat ringetje tussen de buitenste bearing en de thrust bearing
    moet altijd 1 mm zijn !
    de bearing bij de dempers is bij mij nu 0,8 mm,
    en het is geen speling,
    alles loopt netjes
    en de schroeven in de 10 mm feathering shaft zitten top vast !!!

    bijzonder is bij deze constructie,
    dat de dempers super hard zijn,
    en dat de trust-bearing
    idd tussen het binnenste en het buitenste bladhouder lager zit,
    dus die bladhouder lagers
    zitten helemaal aan de eindpunten van de bladhouder.

    alle ringetjes en lagers passen super precies in de bladhouder,
    soms dacht ik, hoe kan dat nou en hoe moet dat,
    maar uiteindelijk heb ik een goed functionerende hoofd gekregen:

    in het laatste foto is ook die swashplate te zien,
    die loopt echt zo als een mess in warm boter,
    maar alle schroeven uithalen en loctiten !

    echt mooi zijn ook die links naar de bladhouder
    met een linksdraaiende en een rechtsdraaiende schroefdraad:

    voor verstellen een pennetje door de link stekken en draaien,
    moet je niet meer kijken of de ball link goed zit of niet !

    En ..... voor het oog ....
    even de vleugel monteerd en de cap op gezet,
    en even genieten ...

    Groet
    Uwe
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2015
  15. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    errrrruuuggggg mooi Uwe.
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    dank je wel David !!

    Opmerking:

    in plaats van een 10T motor-pin
    gebruik ik i.v.m. de langzamer draaiende motor
    een 12T motor-pin met een 100T main-gear.

    voor hoge headspeed
    gebruik ik 693mm EDGE bladen en bij passend
    105 mm EDGE heck-bladen

    motor is zo als eerder geschreven
    een Scorpion Power Dekker.

    Behalve de kleinen gelen ringetjes aan het landingsgestel
    voor betere zicht
    is alles stok !

    ...tot nu toe, ha ha

    Groet
    Uwe
     
  17. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Hoi Uwe ziet er erg goed uit.
    In de andere topic had je het over aantal stekkers in ontvanger/FBL systeem.. Ik gebruik dubbele servostekkers die naar de 2s lipo gaan, daar bij een derde als Back-up ...optipower ultraguard.. Zie onderstaander foto..als je d'r meer wilt hoor ik het wel.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Ziet er mooi uit Uwe!
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Bedankt Ruud,

    ik heb ook nog servo-verlenging liggen van mijn Bell,
    ik ga dus van de lipo met een sterke kabel beginnen
    en dan verder met 2 korte kabeltjes met servostekkers na de v-bar

    bedankt voor de hulp !

    en ook dank aan Joop voor de informatieve PB's !

    Back-up systeem vind ik goed,
    als je de main lipo en de BEC gebruikt,
    ik gebruik geen BEC, ook geen externe.

    Groet Uwe
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2014
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    4. Bouwdag:

    4. Bouwdag:

    De elektronica verbouwen stond vandaag op de lijst,
    begonnen met de Servo's, alles loopt na handleiding,
    de Servo's zijn Gaui BLS HV GS 503 voor de swash en GS 504 voor het heck,
    servo arm is 18 mm lang aan de swash, 17 mm voor de heckservo
    (ideaal voor 10 mm uitslag na elke kant:

    tegelijk de servo links op maat ingestellt en verbouwd,
    jammer is, dat je de servoarm niet meer verstellen kan,
    als de servo ingebouwd is,
    dus moet de servo / servo-arm voor inbouw centreert worden

    ook de heck-servo heeft zijn vaste plek links achter in het frame,
    het is ruimte voor een servoarm, de rest moet afgeknipt worden:

    Ook zijn die heat sinks monteert voor de motorkoeling
    in verband met een vrij grote alu motormount:
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2015

Deel Deze Pagina