Bouwverslag GeeBee R2 1,8M

Zo nieuwe dag en frisse moed :)

Vanavond bij wat tijd over ga ik eens alles eruit schroeven en in bakjes leggen.
Dan kan ik mooi de romp repareren en ondertussen een hele nieuwe bak frezen voor de electronica en dergelijke.
Deze is met de klap toch overal van de romp los en kan ik er zo uit halen nu.
Bij de nieuwe bak frees ik direct een steun mee voor mijn choke en gas servo op te monteren.
Ook een vakje voor de accu`s en tank erbij dan zodat ik dit niet daarna nog eens hoef te doen....

Hier nog enkele impressies hoe het er in de lucht uit zag:
1310207601_resized.jpg

Final check`s

1310207602_resized.jpg

Take-off

1310207603_resized.jpg

Airborne

1310207604_resized.jpg

In flight

1310207605_resized.jpg

De oncontroleerbare vrille,
Als je goed naar de kap kijkt zie je dat deze niet meer recht zit en op enkele andere foto`s was heel duidelijk te zien dat hij ontzettend scheef zat.

1310207606_resized.jpg

halve seconde voor de klap...

Foto`s zijn gemaakt door Madmonster bedankt hiervoor !

Om het vliegend sch... te krijgen als dit met een nieuwe kist gebeurd. Mooi in de lucht wel Yannick. Altijd knappe kist gevonden die geebee doch de vliegeigenschappen hebben me er steeds van weerhouden hem aan te schaffen.

Dit zelfde heb ik met de kleine Gee Bee gehad ook de steun van de kap losgekomen,
heb hem gelukkig toen nog kunnen redden.

succes met het herstel.

Groetjes Johan

Succes met schade herstel, en goed om te horen dat je er volledig voor gaat om een GeeBee goed te laten vliegen (en landen...).
Ik heb al 6 jaar een haat/liefde verhouding met m'n GeeBee, en je verslag geeft wel veel dejavu gevoel :-).
Zie ook 60-geebee-arf-jr-models-incl-video

Binnenkort neem ik de 'dame' ook maar weer eens mee naar het veld, en een poging doen voor een paar 'happy and safe landings'.

Laatst bewerkt door een moderator:
zonde hoor !

alleen heb ik al nooit begrepen dat die geebee uberhaubtr kan vliegen , hij heeft de aerodinamica van een betonelement of zo .

ik vind het voor jou in ieder geval sneu , altijd k#t een maiden met een crash als gevolg .

suc6 met het repareren.

alleen heb ik al nooit begrepen dat die geebee uberhaubtr kan vliegen , hij heeft de aerodinamica van een betonelement of zo .
Om dezelfde reden dat die dikke bijen en hommels niet vliegen zouden moeten kunnen. Desondanks doen ze dat prima. Door de dikke ronde vorm én de constructie van de motorkap (opening tussen romp en kap), vormt zich een luchtstroom die de "ton" netjes in de lucht houdt. Iets dat die broertjes Granville toch goed door hadden. ;)

Die gee bee schijnt juist een uitermate slim ontwerp te zijn, alleen wel wat lastig vliegen.

Freek

Die gee bee schijnt juist een uitermate slim ontwerp te zijn, alleen wel wat lastig vliegen.
:confused::confused:
De broertjes Granville hebben zo ongeveer het record aan meeste crashes (met dodelijke afloop) per ontworpen vliegtuig.
Door de dikke ronde vorm én de constructie van de motorkap (opening tussen romp en kap), vormt zich een luchtstroom die de "ton" netjes in de lucht houdt. Iets dat die broertjes Granville toch goed door hadden.
En sorry hoor, dit is mythe en onzin en een NACA kap is nu niet bepaald een idee van de broertjes.
Dit waren naar elke standaard ongeveer de slechtste vliegtuigen ooit en ware het niet dat een van de broeders zelf met zo'n ding verongelukt is zou je bijna van misdadig kunnen spreken.

Laatst bewerkt:
En sorry hoor, dit is mythe en onzin en een NACA kap is nu niet bepaald een idee van de broetjes.
Dit waren naar elke standaard ongeveer de slechtste vliegtuigen ooit en ware het niet dat een van de broeders zelf met zo'n ding verongelukt is zou je bijna van misdadig kunnen spreken.
De Geebee R romp functioneert voor een groot deel als een romp die zweeft (zie: Self Lifting Body).

Door de korte romp kent de Geebee R wat ongunstige momenten in de besturing. Idee hierachter was juist om sneller te kunnen ronden in de pilonnenrace. En de meeste crashes zijn veroorzaakt door flutter en high-speed stalls.

In die tijd verongelukte er wel meer piloten met experimentele machines. De vliegers waren op de hoogte van de gevaren dus misdadig kan je `t niet noemen. Ik denk dat de erg kleine staartvlakken en het korte moment van de staart meer problemen opleveren bij deze kist dan de dikte van de romp. Een stukje van Wiki:

Chief engineer Howell "Pete" Miller and Zantford "Granny" Granville spent three days of wind tunnel testing at NYU with aeronautical engineering professor Alexander Klemin. The aircraft had a very peculiar design.

Granville reasoned that a teardrop-shaped fuselage would have lower drag than a straight-tapered one, so the fuselage was wider than the engine at its widest point (at the wing attachment point). The cockpit was located very far aft, just in front of the vertical stabilizer, in order to give the racing pilot better vision while making crowded pylon turns.

In addition, it turned out that the fuselage acted as an airfoil, just like the 'lifting-body' designs of the 1960s. This allowed the aircraft to make tight "knife-edge" turns without losing altitude.

It was, in effect, a Pratt & Whitney R-1340 engine with wings and a tail on it. But the R-1 rapidly earned a reputation as, potentially, a very dangerous machine. The small wings, very low polar moment of inertia, and tiny control surfaces made for an aircraft that could rapidly get away from all but the most skilled pilots. Unfortunately, this shortcoming was common to most air racers of the day.

Het blijft i.i.g. een erg bijzondere kist! ;)
@ Yannic: Succes met het temmen van het beest!

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
Ben ik toch op de Gee Bee fansite terecht gekomen, tja daar zullen relativerende opmerkingen niet in dank worden afgenomen ben ik bang.;)
Ik doe toch een poging;
De Geebee R romp functioneert voor een groot deel als een romp die zweeft (zie: Self Lifting Body).
: uit die link:
lifting bodies generally minimize the drag and structure of a wing for subsonic, supersonic, and hypersonic flight, or, spacecraft re-entry. All of these flight regimes pose challenges for proper flight stability

Supersonic, hypersonic?? een ding kan je van die Gee Bee dingen zeggen: ze gingen hard, maar zo hard?:confused:
Hoe een Gee Bee romp een lifting body zou moeten zijn is mij niet duidelijk maar ik sta open voor uitleg?
De genoemde spleet tussen motorkap en romp staat bekend als NACA kap en heeft als doel: betere en controleerbare koeling en stroomlijn, maar wat de rol in genereren van draagkracht moet zijn?

High-speed stalls: is dus gewoon aerodynamic failure en slecht ontwerp.

Flutter is een combinatie van slecht ontwerp, slecht bouwen en slechte aerodynamica.

Een verder goed ontworpen vliegtuig dat flutterd is dikwijls nog wel te redden, maar een vliegtuig dat ernstig fluttert en bij een reddingspoging ook nog eens totaal onstabiel is, is hopeloos verloren.

De wat hier genoemd wordt :
wat ongunstige momenten in de besturing
(leuke tekst aan een weduwe van een omgekomen testpiloot overigens):
en
Ik denk dat de erg kleine staartvlakken en het korte moment van de staart meer problemen opleveren bij deze kist dan de dikte van de romp.
Ja natuurlijk!, en dat betekent gewoon dat dit gewoon niet deugd.
Ik noem dat dan ook een beetje gechargeerd misdadig (alhoewel die voornoemde weduwen mij wel gelijk zullen geven) omdat er in die tijd al meer dan voldoende bekend was over stabiliteit, maar vooral omdat er al heel snel geconstateerd kon worden dat deze ontwerpen niet deugden.
Maar de broertjes zijn gewoon doorgegaan zijn; uiteindelijk heeft ook een van hen de prijs betaald.
Natuurlijk kan je gepaste waardering opbrengen voor mensen met verbeeldingskracht die de limieten opzoeken maar dat onderweg de les niet geleerd wordt is nu juist het punt.
De Wiki citaten zeggen me eerlijk gezegd weinig, maar bv
The cockpit was located very far aft, just in front of the vertical stabilizer, in order to give the racing pilot better vision while making crowded pylon turns.
Lijkt mij ook onzin.
Al met al: ik blijf van mening dat de Gee Bee een heel slecht maar spectaculair en historisch interessant vliegtuig was en dat goed praten is een beetje naief.
Daarbovenop komt dan nog eens dat een veel voorkomende naiviteit is dat een schaalmodel in modelbouw-technische termen de vermeende goede eigenschappen van het voorbeeld zouden delen: mijn stelling: schaalmodellen zijn door hun opzet al mindere modelvliegtuigen.
Neem je dan als voorbeeld een Gee Bee die al zelf te instabiel is, dan is die als model nog veel instabieler en intolerant.
Moet je (van mij ) dan geen schaalmodellen meer bouwen?) nee natuurlijk niet: doe gewoon wat je leuk of nog liever interessant vind maar wel met verstand.
Dat ik persoonlijk schaalmodellen over het algemeen niet zo waardeer is nu niet iets om je iets van aan te trekken, maar mijn boodschap is wel: als je van een slecht (maar ook een goed) groote luchtvaart-vliegtuig een schaalmodel maakt helpt goedpraten van slechte eigenschappen niet.
Het blijft i.i.g. een erg bijzondere kist!
Ja natuurlijk helemaal mee eens.
Als vriendelijke toegift een filmpje:;)
UxT2vqBrzqw[/media] that shouldn't fly (number 1) - YouTube

Ben ik toch op de Gee Bee fansite terecht gekomen, tja daar zullen relativerende opmerkingen niet in dank worden afgenomen ben ik bang.;)
Uh, ja... ;) :yes: Er zijn zoveel falende vliegtuigen gemaakt die als geniaal ontwerp bestempeld werden (en nog steeds worden, ondanks de huidige high-tech!!). :D

Ben ik toch op de Gee Bee fansite terecht gekomen[URL="
[/URL]

Nou, ik ben geen fan hoor. Vind hem sowieso vrij lelijk :rolleyes:. Blijft wel voorop staan dat ik het mooi blijf vinden dat er pioniers zijn/waren die out-of-the-box durven/proberen te denken. Dat zie je niet zo veel meer.

En als je dan in zo'n vliegtuig stapt is dat toch op eigen risico lijkt me. Er zijn genoeg pioniers omgekomen in hun eigen creaties. Misdadig noemen vind ik een beetje overdreven. Stap dan in een uitontwikkeld ontwerp.

Freek

Het zonnetje begint weer door te breken, de kou begint minder worden en de buiten vliegkriebels beginnen weer !

Toch maar weer eens tijd om nu echt weer verder te gaan met de GeeBee..
Deze zomer moet hij toch minimaal een 2e kans krijgen :)

Door de korte romp kent de Geebee R wat ongunstige momenten in de besturing. Idee hierachter was juist om sneller te kunnen ronden in de pilonnenrace. En de meeste crashes zijn veroorzaakt door flutter en high-speed stalls.

Klopt Sleurhutje, De ongunstige momenten in de besturing zijn denk ik erg te wijten aan Deepstall dit betekend dat de staartvlakken in de turbulentie van een ander onderdeel komen en oncontroleerbaarheid het gevolg is.
Zelf denk ik nog steeds dat de veel te dikke romp hier een goede verklaring voor is, Ook de staartvlakken zitten recht achter de vleugel op het moment dat je de neus optrekt om te "flairen'' en dan krijg je dat mooie herkenbare wipje dat de R2 altijd maakt voordat zijn vleugel wegvalt en de ratslag begint :)

Goed dit terzijde hij zal nooit GOED vliegen maar dat is ook niet het doel, als hij maar vliegt en liefst dit maal langer dan een vlucht !

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen ;)
Groeten, Yannic

Er was in america een man die een replica gee bee r2 vloog
hij zij
het toestel vliecht perfect
je kunt meskant de tank leeg vliegen zoveel lift word er door de romp gegenereerd

1 groot nadeel was
als je de gee bee ging vliegen op de hoogst halbare snelhijd
DAN WERD I GEVAARLIJK
alles ging dan trillen en als dan moest niezen
Ja dan was je dood

Modelbouwkit Bee Gee R2 1.20 fiberglass

ben pas in het bezit van een Bee Gee R2 1.20 fiberglass met een wing span van 1850 mm. Dit item heb ik angekocht bij Hobby King. Het spijtige eraan is dat er geen bouwplan voor handen is. Kunt U of iemand anders me een degelijk montageplan bezorgen en me eventueel met raad en daad bijstaan? Ik zou het toestel in de toekomst willen voorzien van een elektrische motor. Is dit mogelijk voor een dergelijk toch groot toestel?

Voor de GeeBee liefhebbers, hier een schitterende film van de R2 van Delmar Benjamin.
[URL="
Benjamin Gee Bee R2 in Germany - YouTube[/URL]

Hallo,

ik overweeg om eventueel de seagull geebee Z te kopen, maar welke motor zou gepast zijn?
ik heb hier nog een mvvs liggen, (weet niet meer zeker of het een 40 of een 45cc is)
zou deze niet te zwaar zijn?
Groeten Chris

Back