Bouwverslag Gewalt ASW 20 4m

Ja, duidelijk, de 20 en de 24 zijn echt totaaaaaal verschillend......

Volgens mij weet juist jij dondersgoed wat de verschillen zijn :yes:, van 20 naar 24 is evolutie en geen revolutie! ;) Ik vind ze beide prachtig en ben best wel wat jaloers op deze prachtige kist van Arjan.

Jacob

Als ik heel eerlijk ben...zie ik liever een ASK-13, K-8b, SG-38, Elefant of dat soort dingen. Juist omdat ze zo karakteristiek zijn. Al die andere moet je echt drie keer naar kijken voordat je de verschillen opmerkt.
Maar net als bij de 1:1 zwevers; mijn ASW20 levert de beste prestaties van alles wat ik aan (semi)schaalzwevers in mijn hangar heb. Raar maar waar, beter is niet altijd mooier :D

Einde verhaal....

Helaas, mijn mooie Triple Yankee is niet meer. En het had zo'n mooie dag moeten worden.....

110508_ASW0.jpg

Dit onderdeel heeft het begeven:
080525ASW.jpg

Met dit als gevolg:
110508_ASW4.jpg

110508_ASW2.jpg

Het is tijdens rechte vlucht gebeurd, ik deed niks raars. Waarschijnlijk was het al eerder stuk gegaan (Jacob hoorde bij het weggooien iets knakken), en na een kwartiertje toen ik een eindje wilde steken knakte de linker vleugel ineens omhoog.

Achteraf gezien: in die gaatjes die je op het eerste plaatje kunt zien horen wellicht boutjes. Nu is het koperen tussenstukje wat gesoldeerd zit tussen de twee buitenste helften er gewoon tussenuit gedrukt.

110508_ASW3.jpg

Helaas.....

Nog één gruwelijke foto
110508_ASW1.jpg

Laatst bewerkt:
Inderdaad jammerlijk, was een mooie vogel. :(

Maar die laatste foto is inderdaad de meest dramatische :shock:
(maar kon ook een lach helaas niet onderdrukken bij het zien van de onthoofde piloot) :oops:.

:D Da's humor. Zijn handjes lagen weer een paar meter verderop....

-edit- voordat ik de indruk wek dat het me allemaal niks doet en ik de ene kist na de andere aan barrels vlieg; ik ben er goed ziek van. Maar ja, je voorkomt het niet. En dan moet je vooral de humor er van in kunnen zien. Vind ik.

Laatst bewerkt:
:D Da's humor. Zijn handjes lagen weer een paar meter verderop....

:rolling:
Da's sneu.........maar moet dan ook wel een beste klapper zijn geweest dan :schrik:

Mja, welbeschouwd zijn er ook maar weinig zweefvliegtuigen die lekker blijven vliegen met 1 vleugel.

:evil: Ook wel weer 'apart' is dat de vleugelverbinding (heb even teruggelezen in de startpost) eigenlijk vanaf dag 1 je grootste zorgenkindje was. :|

Nu zie ik het!
Wel leerzaam wat er is gebeurt.
Ik dacht dat het een standaard messing huls was war de tongen werden ingeschoven.

Johannes

reparabel?

Lees in dit draadje dat je gelukkig toch menselijke trekjes hebt: ik lees dat je er goed ziek van bent dat de ASW zo de Friese bodem heeft opgezocht. Vond je na de crash bijna laconiek reageren, zou bij mij wel anders zijn geweest.... En ik heb het voorrecht gehad om letterlijk in de laatste vlucht nog met je ASW te mogen vliegen, was een heerlijke kist!! Jij nam het stuur weer over en dook wat aan voor meer snelheid en toen kwam de linker vleugel omhoog, hij is in de vlucht én val niet losgekomen van de romp maar letterlijk door een falend vulstuk met enorme v-stelling naar beneden gekomen.

Zou je nog wat details van de breuken van de romp willen laten zien: ik denk dat er forummers zijn die wellicht licht zien in reparatie en je dan verder kunnen helpen. Mijn indruk is dat het niet een total-loss is, meer een heavy loss.

Groet,

Jacob

Jeeeee Arjan.... Dit is minder om te lezen! Das idd echt iets om goed ziek van te worden. Maar zie ik het goed, zijn je vleugels nog heel? Als dat het geval is, de schouders er onder en repareren die kist!!!!

Daar is ie veel te mooi voor... En als ik jouw bouw kwaliteiten zie kan dat echt wel goed komen...

Ik heb eens even naar de foto's gekeken en dit lijkt mij prima reparabel.
Zeker geen total loss. Leuk klusje!!!

Grappig, gisteren nog tegen Arjan gezegd dat ik voor 99% zeker weet dat dit jou reactie zou zijn! Maarten en epoxy/glas, dat zit goed! Volgens mij moeten jullie even praten.

Groet,

Jacob

Close-ups van de schade:

110508_ASW_schade001.jpg

De romp is achter de TEK helemaal intact.
Canopy frame is gebroken maar compleet.

110508_ASW_schade002.jpg

110508_ASW_schade003.jpg

Beide vleugels hebben een paar knikjes in de huid maar zijn niet gebroken. De ene vleugel heeft aan beide zijden van de remklepkast een knikje, de andere aan de onderzijde rond de servobay. Beide remkleppen werken nog wel maar lopen zwaar. Waarschijnlijk zijn de kasten iets verschoven.

110508_ASW_schade005.jpg

110508_ASW_schade006.jpg

De stuurkabel van het hoogteroer is geknapt, stabilo en hoogteroer zijn in orde. Kielvlak en richtingsroer is niks mee aan de hand.

Back