Bouwverslag Gewalt ASW 20 4m

Het is inderdaad lastig die nerven. Ik heb het uiteindelijk weer vrij redelijk strak gekregen maar het hele spul gaat er van de winter wel vanaf. Ik zou er eigenlijk niet zo bang voor zijn dat het gaat bobbelen bij de plamuur. Het zijn pers lot van rekening na een goede schuurbeurt maar relatief smalle stukjes. Niet te veel afschuren want de fineer geeft een boel stevigheid...

Beste Arjan

Zit er over de vleugel niet een hele fijne glasvezel doek?
Als ik mij goed herinder voel je de structuur als je over de vleugel strijkt.
Als het plamuur is kan je er dan niet iets over heen smeren dat reageert op oracover waardoor de hechting inniger wordt.
Vroeger was dat spul volgens mij in de handel te krijgen.

Groet

Ko

Laatst bewerkt:
Ko,
nee er zit enkel plamuur op (neem aan dat je het tegen mij hebt...?)
Op zich is het wel prettig dat de hele vleugel ingesmeerd is. Je ziet als je gaat schuren heel erg makkelijk waar de oneffenheden zitten, al zijn dat er niet echt veel. Wel boven de hoofdligger; die is duidelijk achteraf ingebracht. Er is een strook fineer overheen geplakt en als je schuurt zie je precies de randjes.
Het meeste is er inmiddels af (van één kant dan) en het is super mooi strak. Met korrel 80 begonnen, toen ging het goed. Daarna 150 en tot slot 240. Spiegelglad oppervlak, daar hoeft geen smeerseltje meer op.

Beste arjan

Dan zal de oracover er ook wel goed op hechten.
Fijn dat de vleugel zo mooi strak is.
Volgend project is het afzagen van de neus voor de motor.
Heb je al nagedacht over de stand van het motorschot (domping en zijde in graden)

Groet

Ko

Laatst bewerkt:
Strak..ja, een klein stukje. Schuren, schuren, schuren :Fade-color En tussendoor de remkleppen aangesloten om de verveling even te verdrijven.

050601ASW.jpg

Domping doe ik zó dat het mooi uitkomt. Als ik het zo schat zal dat een graad of 4 zijn, dan loopt de neus precies door in de spinner. Ik corrigeer liever iets met het hoogteroer dan dat de neus er niet uitziet. Zijwaarts een graad of twee.

Vandaag is het te warm om te schuren. Stabilo daarom maar afgesteld op 1,5 graden instelhoek. Het stond op ruim 4,5 dus de neus wat omhoog gebracht tot het goed was.

050602ASW.jpg

Laatst bewerkt:
Waar baseer je die 1,5º op? Is dat een gegeven van de fabrikant of nattevingerwerk?
Ik zou me kunnen voorstellen dat dit typisch iets is waar je bij een model niet dezelfde instelling kan aanhouden als bij het origineel...

Is een gegeven van de fabrikant. Uwe Gewalt heeft een aantal jaar geleden al zijn mallen en materiaal van de hand gedaan. Blue Airlines (index ) fabriceert ze nu maar deze niet meer. Van Blue Airlines heb ik het mailadres van meneer Gewalt gekregen en die was uiterst behulpzaam. En "1,5 grad EWD ist immer gut", aldus der Meister.

Beste Arjan

Wel vreemd dat deze instelling gewijzigd moet worden.
Ik neem aan dat Uwe wist wat hij deed toen hij deze romp maakte.

Groet

Ko

Ik weet niet of het "wijzigen" is eigenlijk. Het kan natuurlijk ook de bedoeling zijn dat je er een stukje oplijmt en zorgvuldig het stabilo uitricht. De vorm van het stabiloprofiel en de bovenkant van het kielvlak komt ook niet met elkaar overeen; de "holling" bovenop het kielvlak is een stuk groter dan de "bolling" van de onderzijde van het stabilo, als je me kunt volgen. Zonder in vorm geschuurd stuk ertussen hou je altijd een kier en dát kan zeker niet de bedoeling zijn. In ieder geval is het nu perfect, daar gaat het om toch? Geen kier en precies 1,5 Grad EWD - ist immer gut :D

Ruim 4,5 lijkt me ook wel extreem veel voor zo'n zwever. Dat is meer een waarde voor een super beginners kistje. 1,5 graad klinkt mij ook wel goed.

Beste Arjan

Ik wist niet dat het stabilo niet geheel goed aansloot.
En ik neem aan dat Uwe je aanraad 1,5 grad EWD dat hij weet waar hij het over heeft.
Ziet er in ieder geval heel netjes uit.

Ben momenteel in tuin bezig omdat hij zwaar verzakt is, maar ik zie wel dat ik op moet schieten met mijn grote zwever anders ben je eerder klaar dan ik ondanks mijn voorsprong.

Groet

Ko

Servo tray zit er in. Remkleppen werken. Moest daarvoor wel een schijf modificeren. Doordat de ball-links wat hoger boven de servo aangrijpen dan gewone kwiklinks tordeerde het armpje. Bij de C5077 servo zit een slap armpje met de juiste afstand en een veel kleiner maar stijver schijfje.
Van een Futaba servo had ik een schijf met dezelfde afmetingen als het slappe armpje maar die paste natuurlijk niet op de servo. Nu werkt het uitstekend.

050604ASW005.jpg

Bij de Triple Yankee is dit de aansturing van het hoogteroer:

YYY-03.jpg

En zo is het bij mij geworden.

050604ASW002.jpg

even over de domping, doe niet te veel.
Ik heb dat ook eens gedaan het koste gelijk de neus van een zwever.
Was ook een 4 meter bakje.
1.5 graad is oké

Ik heb trouwens in een 4 meter ash een kontronik liggen.
En draai er een prop 13 X 7 op met 8500 toeren.
En stijg vanaf een karretje op.

Laatst bewerkt:
Bertus,
Zo'n Kontronik met vertraging? Daar heb ik ook naar gekeken maar die zijn me een beetje aan de prijs. En aangezien deze zonder vertraging een 13x7 kan draaien op 4 cellen leek het me wel een aardige keus.
Heb je toevallig ook een mening over die regelaar die ik gevonden heb?

ik heb er een 5.2 op 1 vertraging op.
En ik moet je eerlijk vertellen dat ik totaal geen weet meer heb wat er nu te koop is.
Het veranderd zo snel en ik ben aan het stoppen met vliegen dus ik hou me er niet zo meer mee bezig.

Beste Arjan

Ik geef toe dat ik hier nog geen verstand van heb maar op het forum stond een keer een verhaal over vuistregels voor brushless en daar heeft men het over 200 W per kilo geschikt voor grondstart.
Jij hebt het over 210 W en volgens mij is het gewicht ongeveer 4 kilo.
Waar ga ik de mist in?

Met vriendelijke groet

Ko

Ik heb dacht ik een krappe 500 watt met 4300 gram.
Dat is vind ik perfect.
Meer is niet nodig maar minder wordt lastig met opstijgen via een karretje.
Trouwens met gooien heb je ook wel power nodig.
Want hoe groter de zwever, hoe lastiger het gooien op de juiste snelheid vaak wordt.
En mijn ervaring is ook dat als het gewicht omhoog gaat hij ook veel lastiger met een karretje opstijgt.

Laatst bewerkt:
Back