Bouwverslag Gewalt ASW 20 4m

Ko,
Waar je de mist ingaat is het vermogen en het gewicht :D. Het motortje weegt 210 gram en levert rond de 750 Watt maximaal.
Op 4 cellen = 14,4V en bij 35A (wat ruim onder de limiet is voor deze motor, hij mag er 50A doen) heb je al dik 500 Watt. Dat geeft me nog de mogelijkheid de prop iets groter te kiezen maar ik denk niet dat dat nodig is.

Ik rekende net als Bertus met ongeveer 125W per kg, wat voor grotere modellen ruim voldoende is.

Laatst bewerkt:
Arjan,

Dat is een leuk motortje; het is dezelfde die je bij mij hebt zien liggen voor de motorisering van dat rode gebakje (QB Monster). Volgens mij is er een topic over en heeft iemand er ook al meer uitgehaald op 6s (!!). Het handige hier aan is natuurlijk dat je mocht er power tekort zijn zo een wat grotere prop op kunt zetten. Weet je al hoe je uitkomt met je zwaartepunt (ongeveer)?

Beste Arjan

Je hebt gelijk ik heb zitten slapen heb het gewicht verwisseld met het vermogen.
Je zit dan niet op een snel toestel maar het geheel vliegt wel als je vuistregel mag geloven.

Groet

Ko

@Jako
Zwaartepunt is me nog niet duidelijk. Wel heb ik bewust de servotray achterin gebouwd zodat ik de hele cabinevloer heb om met de accu te schuiven. En als er dan nog gewicht in moet betekent dat alleen dat ik minder op het gewicht hoef te letten bij het bouwen van het cockpit interieur :D

@Ko
Ik twijfel wel een beetje hoor. Die vuistregel is erg algemeen. Als je in de database kijkt zie je dat kleinere vliegtuigen 12 tot 14% motorgewicht hebben. De grotere komen blijkbaar ook goed omhoog met 5 tot 7%. Het probleem is dat de database in deze spanwijdtes/gewichten nog niet veel bijdrages kent.
Aan de andere kant, zo'n motor kost je de kop niet. Als het té marginaal is kan er altijd nog wat zwaarders in. En het hoeft geen racer te worden, als hij maar enigzins vlot omhoog gaat.

-edit - ik ga voor de iets zwaardere variant, 237 gram met een kV van 670. RCtechnics Internet Store

Laatst bewerkt:
Beste Arjan

Heb nog wat gegevens gevonden van de ASW 20.
Zwartepunt zit op 95 mm gerekend voor rand vleugel.
Alerons naar boven 13 mm onder 8 mm.
Hoogteroer onder en boven 10 mm.
Zijroer links en rechts 25 mm.

Groet

Ko

Top! Dank u!

Vandaag hard gewerkt. De bowdenkabel voor het hoogteroer zit vast, de lijst voor het richtingsroer zit er in ge-epoxied en allebei de vleugels zijn geschuurd.
De romp heb ik geplamuurd en geheel met waterproof korrel 400 opgeschuurd. De naden boven- en onderop de romp zijn nu helemaal glad.

De motor, regelaar en prop heb ik besteld.

De romp en en het richtingsroer kan ik gaan spuiten.

Blijft over:
- Tips maken.
- Aileronservo's inbouwen
- Aansturing richtingsroer (met een bowdenkabel of pull-pull....ben ik nog niet uit)
- Neus afzagen en de motor erin. Maar dat duurt nog even, de mannen van RCTechnics zijn op vakantie tot de 16e.
- Vleugels in de folie
- Cockpitkap verlijmen en afwerken
- Interieur

Gaat lekker.......
En zaterdag ga ik naar vliegveld Salland om de echte Triple Yankee eens van dichtbij te bekijken :banana::banana::banana:

De romp: geschuurd, geplamuurd, geschuurd, geplamuurd, geschuurd, in de spuitplamuur, geschuurd, in de grondverf, geschuurd.
En ik HAAT schuren.......
Het was een hele klus omdat de gelcoat hier en daar aan het bobbelen was gegaan. Bij de eerste keer schuren vielen er dus een heleboel gaatjes in, met name op het kielvlak. Nu is vrijwel alles glad en ik ben tevreden.

Ik weet dat Martin meeleest; ik snap nu dat je voor dit soort klussen aan de Triple Yankee naar Polen moet. Ik kan me niet voorstellen dat hier in Nederland iemand is die dat voor een normale prijs wil doen

080606ASW.jpg

Laatst bewerkt:
Beste Arjan

Je moet het zo bezien je was van de straat en tijd om te vervelen had je niet (Hi)

Groet

Ko

Nou...ik ben gister naar Salland geweest om de Triple Yankee in levende lijve te ontmoeten (en haar eigenaar :D ).
Ik heb vrij veel in kleine motorvliegtuigen heb gevlogen maar zweefvliegtuigen had ik eigenlijk nog nooit van dichtbij gezien. Wat een feest......

De bedoeling was (naast het kennismaken) om wat foto's te maken van het vliegtuig maar helaas is mijn camera overleden. Met de camera van Martin heb ik wel wat plaatjes gemaakt maar het is me wel ongeveer duidelijk hoe ik het wil hebben. En het is me wel duidelijk dat een model nooit de schoonheid van een echte zwever zal kunnen benaderen. Ongelooflijk mooi. En ik ben ook geen echte schaalbouwer dus ik ga daar ook geen maanden mee verdoen. De mijne wordt mooi maar ik wil wel over een paar weken vliegen zonder nog eens honderden euro's en uren kwijt te zijn. Sorry Martin.....

En toen barstte er een vreselijke onweersbui los en ben ik getuige geweest van een fraai ballet voor 10 zweefvliegtuigen en 15 heren omdat alles rap de hangar in moest. Wat voor mij dan weer een mooie gelegenheid was ook alle andere toestellen te bekijken. ASK21, SDZ Juniors, een Duo Discus en nog zo wat. Leuk hoor.

Als mijn ASW klaar is ga ik zeker een keer een vluchtje boeken bij Martin in een ASK21, en misschien een keer een cursus.
Al was het maar om dat een keer gedaan te hebben.

Goed, voor nu even geen foto's tot ik een andere camera heb. De romp zit in de witte lak en is naar mijn maatstaven erg goed geworden. De decals heb ik in Paint Shop gemaakt en zijn geprint. Die kunnen er eerdaags op en dan gaat er blanke lak overheen. Ik wacht daar even mee tot de motor er in zit denk ik.

ASWdecals.jpg

Ook de servo's zitten in de vleugels. Ik wilde ze aan de bovenzijde de ailerons aan laten sturen zoals bij de echte maar dat gaat niet lukken.
Probleem is namelijk dat de vleugel 4mm te dun is om de stuurstang schuin omhoog te laten lopen en net voor de roerhevel uit de vleugel te laten komen. Dus zou het net zo moeten als normaal gesproken aan de onderzijde maar dan heb je de hevel over de halve bovenkant van de vleugel lopen en dat is niet mooi. Dus dan maar gewoon aan de onderzijde.

Plaatjes.

De romp. Erg wit.....

080609ASW004.jpg

De aansluiting van het richtingsroer met het kielvlak waar ik trots op ben. Absoluut kier- en spelingsvrij

080609ASW005.jpg

De decals die het een beetje moeten opfrissen. Martin zag direct dat de tekst die op de hoofdwieldeuren staat ontbrak. Tsja, dat is omdat ik geen hoofdwiel ga monteren. Ik heb nu een sticker gemaakt die in ieder geval de deuren simuleert. Eens kijken of dat er een beetje uit wil zien (linksonder op het vel)
De stickers zijn met een inkjet printer geprint op transparante etiketten en daarna van een dun laagje blanke lak voorzien. Na het aanbrengen komt er over de hele romp nog blanke lak.
De oranje accenten op het richtingsroer en de wingtips ga ik spuiten met fluoriscerend oranje. De echte YYY heeft puur oranje maar omwille van de zichtbaarheid ga ik voor fluor.

080609ASW007.jpg

De vleugelservo en het dekseltje. Dekseltje is 2 mm berkentriplex met servosteuntjes van 5 mm berken. Inmiddels aangesloten. Aan de rompzijde zitten die groene Multiplex 6 polige stekkers naar de ontvanger toe.

080609ASW001.jpg

En zo zit het dicht.

080609ASW002.jpg

Mooi, dat servodeksel.
Waarom heb je eigenlijk voor een ovaal deksel gekozen? Het lijkt me dat rechthoekig makkelijker precies pas te krijgen is...?

Nou, er zaten ronde gaten op die plek om bellcranks te plaatsen. Er zaten immers kabels in oorspronkelijk.
De doorsnee van die gaten was precies goed, ik hoefde ze enkel iets op te rekken...
Op die plek haal ik eigenlijk zo min mogelijk materiaal weg want het is nog een heel eind naar de wingtip. Daarnaast lijkt een ronding me sterker dan een scherpe hoek. En zo werden het ovals :D

Ehh? De onderste foto is van de echte, als vergelijk :D
Kreeg gisteravond een mailtje van RCTechnics dat mijn spulletjes verzonden zijn. Weekje eerder dan verwacht, da's wel prettig.

Ik had gisteren inderdaad even zitten puzzelen wat dat nou was, op die bovenste foto... ik was er wél uitgekomen. Maar nu staan alle auto's op hun kop... verwarrend hoor... :-)

Het roer hing aan een draadje omdat het nog niet helemaal droog was. Wees gerust, de auto's bij mij in de straat staan allemaal gewoon rechtop. Ik hoop dat je er niet wakker van hebt gelegen.

Beste Arjan

Ga je het spuiten van de romp zelf doen of laat je hem spuiten.?
Je gaat nog steeds als een speer.

Groet

Ko

Hoi Ko,
Het leukste aan het bouwen vind ik om dingen zelf te doen. Misschien iets minder mooi maar het geeft mij veel voldoening. Daarnaast heb ik een vrouw die ik te vriend wil houden dus de kosten moeten zo laag mogelijk blijven. Zelf spuiten dus.
Buiten de aanschaf zit er nu al ruim 600 euro in en dan is hij nog niet klaar. Heb inmiddels wel alles in huis dus de kosten heb ik ongeveer gehad.

Remkleppen gedemonteerd, goed gangbaar gemaakt en gespoten

080611ASW001.jpg

080611ASW004.jpg

Next: de neus (mensen die gruwelen van electroneuzen kijken nu even de andere kant op)
Ik heb twee spinners; 42 mm en 45 mm. Ik ga als eerste proberen de 42 mm te gebruiken. De motor heeft een maximum doorsnee van 44 mm maaaaaar hij is het laatste stuk tot het motorschot taps. Denk dat dat wel gaat passen.
Zoals bijna alle neuzen is ook deze ovaal.
Op deze foto kun je trouwens goed zien dat het me gelukt is de lijmnaden op de romp helemaal weg te krijgen (liep boven- en onderop van voor tot achter). En hoe strak mijn spuitwerk is geworden :-)

080611ASW003.jpg

Een rond motorschot van 5 mm berkentriplex kan dat echter wel tot een vrijwel ronde vorm drukken.
Zo maak ik een rond schotje: iets te ruim uitzagen, gat van 3 mm erin en dan een draadeindje m3 erin. In de boor en schuren maar.

080611ASW005.jpg

Het draadeind kun je daarna ook goed gebruiken bij het oplijnen van het schot.

080611ASW002.jpg

Vrijwel rond geworden.

080611ASW007.jpg

En zo komt het er dan ongeveer in te zitten. Voor het écht mooie zou hij nog meer gedompt kunnen worden maar dan trekt hij wel erg naar beneden ben ik bang. Ik kan dat als hij vliegt nog wel eens proberen met ringetjes achter de motor maar nu laat ik het even zo.
Het wachten is nu op de motor, die verwacht ik vanmiddag.

080611ASW006.jpg

Laatst bewerkt:
Back