Het was wat winderig vandaag maar toch maar even geprobeerd. Mijn TEK doet wel wat maar niet veel.....
Vanmiddag met Jakkie takkie mijn wis- en natuurkunde nog maar eens wat opgefrist om de werking van een venturi, de wet van Bernouille en hoe dat dan zit met de relatie tussen oppervlaktes van de ingang en de keel, snelheid in de keel, de relatie tussen de onderduk en de vliegsnelheid enzovoort wat te doorgronden....
Kom tot de conclusie dat ik waarschijnlijk meer venturi-effect moet hebben en de keel dus meer moet knijpen.
Wat buisjes ingelijmd om de doorgang te versmallen. Het lastige is dat het bij deze afmetingen natuurlijk maar de vraag is of het wil werken. We hebben het over 9mm ingang tegen 3mm keel (het was 9 tegen 6). Da's natuurlijk wel heel klein.
En nu zit ik dus te piekeren en te pijnzen over de werking van een TEK systeem. Alle druk wordt nu via de sonde opgenomen. Dat is dus statisch + dynamisch.
Heb ik het nou goed dat als ik mijn kist trim voor snelle vlucht (met dus meer daalsnelheid) en de snelheid is constant, de vario exact hetzelfde aangeeft als zonder TEK? De dynamische druk is bij constante snelheid constant dus hij meet enkel het drukverschil door het hoogteverlies. Precies dezelfde uitkomst als met een statische meting in de romp. Toch....?
Dat zou wel kloppen want je totale energie neemt af.....en als je dan uit de sink bent en weer naar normale snelheid klimt heb je direct een bruikbaar variosignaal, wat je zonder TEK niet hebt.
En dat een TEK dus alleen wat doet als de snelheid varieert? Tijdens het klimmen neemt de snelheid af dus de onderdruk in de TEK sonde wordt steeds kleiner. Tegelijk neemt de druk af door het stijgen -> en dat compenseert elkaar waardoor je een min of meer constante toon hoort.
Nou sorry als je me nu even niet meer kunt volgen maar als je over zo'n TEK systeem na gaat denken besef je pas hoe complex het eigenlijk is.....
Leuk hoor