Bouwverslag Gewalt ASW 20 4m

Beste Arjan

Hier dan de tekening van het klap mechanisme van de kap.
Ik heb een foto gemaakt welke ik onder de cockpitkap van mijn zwever heb gemonteerd, deze heeft een kleine modificatie ondergaan om hem exact in te kunnen stellen en daarna vast te lijmen.

Met vriendelijke groet

Ko
Scharnier.jpg
Klap-scharnier.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ko, bedankt. Misschien ga ik het nog een keer zo doen maar tot nu toe bevalt mijn constructie eigenlijk best.

De TEK-sonde.
Van een oude zekeringhouder heb ik een venturi gemaakt. Met een koolstof buisje kan ik dat aansluiten op een slangetje. In dat slangetje zit een afgeslepen injectienaald die een zeer kleine doorlaat heeft. En....het werkt op mijn bureau in ieder geval prima.
Wat moet hij doen: de vario reageert op luchtdruk. Als je stijgt gaat hij piepen, als je daalt gaat hij brommen. Hij geeft dus niet aan of de lucht stijgt of daalt. Dat is lastig als je met het hoogteroer omlaag of omlaag stuurt want dat vertroebelt het beeld.
Maar als je omhoog gaat neemt de snelheid af en als je omlaag gaat neemt de snelheid toe. Je zet eigenlijk snelheid om in hoogte, of hoogte om in snelheid. Het idee is dat je totale energie gelijk blijft.
Een TEK-sonde krijgt het voor elkaar dat ongeveer te meten. Hij moet reageren op snelheidsverschillen om daarmee de vario te corrigeren. Met een TEK-sonde sluit je de vario aan op onderdruk. Toenemende snelheid geeft een lagere luchtdruk, afnemende snelheid hoger.


Klopt het? Ja. Als de hoogte gelijk blijft (vario ligt op tafel) en de snelheid neemt toe (gesimuleerd door het blazen) neemt je totale energie toe. Want je kunt alleen in stijgende lucht omlaag sturen zonder hoogte te verliezen. Dus piepen :-) .
Het balsa blokje lijm ik binnen in de romp, in de rug net achter de vleugels. Dan kan ik het koolstof buisje met de venturi er zo op drukken. Het klemt stevig in het uiteinde van het slangetje wat in het blokje zit. Dat is luchtdicht en makkelijk te demonteren zodat ik eventueel andere venturies kan proberen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het mooi gemaakt. Het lijkt zo te werken. Nu de compensatie gaan caslibreren. Kan je denk ik het beste doen in dode lucht. Daar zou je bij aanduiken of vervolgens optrekken een constante toon uit je vario moeten houden. Ben benieuwd of dat gaat lukken.
 
Ik ook :-)
Op zijn minst is het een leuk schaal-detail. Als het echt niet werkt hoef ik enkel het slangetje los te trekken......
 
Blokje balsa met aansluiting in de romp ge-epoxied.

080820ASW3.jpg


Aansluiting op de vario

080820ASW4.jpg


Als je goed kijkt zie je de dunne naald net uit de romp steken.

080820ASW2.jpg


De sonde zelf kan er zo op en af. Iets lomper dan het origineel maar omwille van de stevigheid doe ik het maar zo. De stroomlijn is van balsa.

080820ASW5.jpg


080820ASW1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het was wat winderig vandaag maar toch maar even geprobeerd. Mijn TEK doet wel wat maar niet veel.....
Vanmiddag met Jakkie takkie mijn wis- en natuurkunde nog maar eens wat opgefrist om de werking van een venturi, de wet van Bernouille en hoe dat dan zit met de relatie tussen oppervlaktes van de ingang en de keel, snelheid in de keel, de relatie tussen de onderduk en de vliegsnelheid enzovoort wat te doorgronden....

Kom tot de conclusie dat ik waarschijnlijk meer venturi-effect moet hebben en de keel dus meer moet knijpen.
Wat buisjes ingelijmd om de doorgang te versmallen. Het lastige is dat het bij deze afmetingen natuurlijk maar de vraag is of het wil werken. We hebben het over 9mm ingang tegen 3mm keel (het was 9 tegen 6). Da's natuurlijk wel heel klein.

080821ASW.jpg


En nu zit ik dus te piekeren en te pijnzen over de werking van een TEK systeem. Alle druk wordt nu via de sonde opgenomen. Dat is dus statisch + dynamisch.
Heb ik het nou goed dat als ik mijn kist trim voor snelle vlucht (met dus meer daalsnelheid) en de snelheid is constant, de vario exact hetzelfde aangeeft als zonder TEK? De dynamische druk is bij constante snelheid constant dus hij meet enkel het drukverschil door het hoogteverlies. Precies dezelfde uitkomst als met een statische meting in de romp. Toch....?
Dat zou wel kloppen want je totale energie neemt af.....en als je dan uit de sink bent en weer naar normale snelheid klimt heb je direct een bruikbaar variosignaal, wat je zonder TEK niet hebt.

En dat een TEK dus alleen wat doet als de snelheid varieert? Tijdens het klimmen neemt de snelheid af dus de onderdruk in de TEK sonde wordt steeds kleiner. Tegelijk neemt de druk af door het stijgen -> en dat compenseert elkaar waardoor je een min of meer constante toon hoort.

Nou sorry als je me nu even niet meer kunt volgen maar als je over zo'n TEK systeem na gaat denken besef je pas hoe complex het eigenlijk is.....
Leuk hoor :D
 
nu wel :D Terwijl ik dacht dat ik de hele WSTech site uit mijn hoofd kende had ik deze toch nog niet gezien.
Daar staat inderdaad precies wat ik in de afgelopen uren met veel gekraak van mijn hersens uit heb zitten denken.....een TEK compenseert snelheidsveranderingen. Ik snap hem helemaal nu :D:D
Nu nog zorgen dat mijn "Irvingdüse" goed gaat werken.

Dankjewel George!
 
Ik heb de link van sjors niet gelezen, maar je gedachten van post 266 kloppen goed. Volgens mij snap je hem.
 
Ziet er mooi uit! De buis die ik probeerde te beschrijven is nummer twee in het plaatje! Kon er zelf al geen plaatje bij vinden. Bedankt.

Op zich is een binnen diameter van 9 mm best groot, voor een model. Op een van onze ASK 13 op Teuge hebben we ook een venturi, die is ongeveer even groot, 10mm ofzo. Overigens heeft die dezelfde construktie als nummer twee.

Nog twee opmerkingen;
1 Je hebt nu een naald gebruikt als buisje. Doordat de naald heel dun is kan er maar wijnig lucht doorheen, dit kan tot een vertraging in de aanwijzing leiden. In de grote zweefvliegerij zijn dat zoort dingen wel toegepast, en werd er afgesteld met de lengte van de naald. Misschien wel handig om in het achterhoofd te houden.
2 De luchtstroom door de venturi ondervind ook vrijving met de buis van de venturi. Dit zorgt voor een grenslaag die de meting kan beinvloeden. Meestal is dit niet echt een probleem maar ik denk dat een gladde binnenkant wel nuttig kan zijn.

Groeten Halmar
 
Hoi Halmar,
Die naald is ingegeven door de kleine gaatjes zoals die in een "gewone" TEK sonde zitten. Ik vraag me inderdaad af of dat in deze constructie ook nodig is. Goed dat je er op wijst.

Over de afmetingen; ik dacht dat de echte groter waren. Dat geeft dus hoop. Het verschil is natuurlijk wel de aanstroomsnelheid die bij een model veel lager ligt.

De venturi heb ik inmiddels min of meer glad gemaakt van binnen, ga het zo weer eens proberen. We zullen zien!
 
Laatst bewerkt:
Het gaatje in de 1:1 TEK buisjes is ongeveer 1mm, als je venturi nu even groot is lijkt mij een naald wel een beetje overdreven.

succes!

Groeten Halmar
 
Ik heb zelf een TEK ingebruik van Skymelodi, type V-staart. Het buisje wijst met de bocht naar voren en aan de achter zijde sit een zeer klein gaatje van ik schat 0,3mm.

Je kan hem ook maken door een messing buisje te gebruiken van 2 mm, dat in de juiste vorm te buigen in jouw geval type V-staart, zie eerdere uitleg. Dan aan de achterzijde met een vijl een verjonging maken in de wand van het buisje en dan vervolgens met een speld een klein gaatje prikken. Let op: het uiteinde van het buisje dient uiteraard afgedicht te worden.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
De grap is juist dat ik de sonde wil maken zoals op de echte.

Y3TEK.jpg


Hij doet trouwens niks. Back to the drawing board.... :-)

Ik ga een nieuw buisje maken. Iets langer want misschien zit hij niet in de schone lucht. De venturi laat ik even en ik ga zo'n Althausdüse maken, zie de link van Sjors4x4,
 
Laatst bewerkt:
En dat was dus geen verbetering. Hij reageert wel iets maar héél erg traag. Dat wil zeggen: hij compenseert heel erg traag, de variofunctie zelf werkt normaal. Na wederom wat gepieker besloten het stukje injectienaald er tussen uit te halen. Want dat geeft wel een enorme weerstand. En dan morgen maar weer proberen.
Ik heb nu wel alvast 2 sondes. De venturi en deze.

080822ASW1.jpg


080822ASW2.jpg


Deze is iets hoger en met een messing buisje inplaats van koolstof. Is net wat slanker.
Het bovenste stukje koolstof staaf kan wat in of uitschuiven voor eventuele calibratie (en als hij eenmaal goed werkt kan ik dat dus vlak slijpen). Ik begrijp van de beschrijving op de WSTech site van dit type buisje dat je eventuele overcompensatie op kunt lossen door de achterkant deels af te plakken.

En als het eenmaal werkt wil sjors4x4 wel een sonde uit aluminium voor me maken :banana: Toch net wat mooier dan dat plastic.

Ik heb vanochtend en vanmiddag heel wat starts en landingen gemaakt om de sonde aan te passen. Ook wel een goede oefening, steeds vluchtjes van een paar minuten en dan weer landen.
Al was het rond 13.00u ineens super vliegweer en bleef ik een half uurtje in de thermiek hangen. Geen zin om dat te missen vanwege zo'n suf buisje :-) .Wat een feest is dat toch, thermieken.
 
De naald is er uit maar het echte probleem was dat de aansluiting van de slang op mijn vario niet luchtdicht was :mad:

Nou ja. De naald zat toch niet op een handige plek in de slang, namelijk onder het balsablokje in de romp. als ik hem terug wil zetten die ik dat net voor de aansluiting op de vario, dan kan ik er bij zonder ingewikkelde kunstgrepen. De slang lostrekken uit het blokje ging gemakkelijk, hem er weer in krijgen niet zo :D

Als nu de wind nog even gaat liggen......
 
Niks doet ie. Wel als ik blaas, niet als ik vlieg. Het aanstromen of de kleine afmetingen zullen wel en probleem zijn. Wel weer lekker gevlogen maar zonder compensatie :mad:

Ik ga er nu eerst maar eens een maken op de manier dei Alex aangaf.
 
En dat werkt dus wel.
Messing buisje in vorm gebogen, twee platte kantjes op gevijld onder een hoek van ongeveer 15 graden en daar twee gaatjes ingeprikt met een speld. Dat met die hoek en twee gaatjes heb ik eens ergens gelezen, dan is hij minder slip-gevoelig. Bovenkant dicht gesoldeerd.
De positie en lengte is vrijwel gelijk aan die van mijn venturi experiment, daar ligt het dus niet aan dat die niet werkten.

080824ASW1.jpg


080824ASW2.jpg


Vanavond was het windstil en in verticale richting echt zo dood als een pier. Het is me niet gelukt een stijgtoon te krijgen, tenzij ik de motor laat lopen. In een looping hoor je de (daal)toon ietsje veranderen als je omhoog gaat maar dat is echt een fractie. En in een lange snelle daalvlucht hoor je het eerste stuk (als je versnelt) de toon nauwelijks veranderen maar als de snelheid stabiliseert krijg je een diepe daaltoon.
Slippend vliegen geeft heel even wat fluctuaties in de toon maar de compensatie blijft hetzelfde.
Precies wat hij moet doen dus.

Als nu nog iemand een idee heeft hoe ik zo'n venturi werkend kan krijgen.....

Ik vind het trouwens echt schandalig dat ze voor een TEK-setje 40 tot 50 euro durven te vragen. Het mag dan aluminium zijn, het is eigenlijk toch bezopen. Of zie ik dat verkeerd?
 
Laatst bewerkt:
Back
Top