Bouwverslag: Goldberg Ultimate 10-300

I have read, and heard many stories on how to set up a pull-pull system. One of the most common and false statements that I hear is that if you want to cross the cables, you will have to use an offset servo arm. This is false, and I will try to explain why below. I will also try to explain the correct way to set up a pull-pull system.

All we are trying to achieve in a pull-pull system in exact geometry between the control surface control horn and the servo arm. This exact geometry is measured in an arc. The arc is measured from the pivot points, to the clevis connection points.

Now...if the rudder control horn, and the servo arm are swinging the same sized arc, it does not matter wether the cables are running parallel, or crossed. The reason is, the cables do not change the geometry of the rudder control horn, or the servo arm. If you look at SWB's example on their website http://swbmfg.com/rudex.html, you will notice that example B is an example of an incorrect set-up, and it states this in their description for Example B. I keep on seeing people refer to Example B as being a correct set up, and necessary if the cables are going to be crossed. This is incorrect. Example B will keep the cables tension as much the same as possible throughout the whole spectrum of travel. This is not an ideal setup, and should only be used if you don't have any other choices.

The only time an offset servo arm is needed, is when the distance from the pivot point (hinge centerline) to the clevis connections center is not the same as the servo arms pivot point to clevis connections center. i.e. the distance from center as measured from the center of the pivot point out to the center of the clevis connection point, or the center of the pivot point back, or forward of the clevis connection points are not equal to that of the control horns pivot point. The reasons that these dimensions are important, is to maintain the same arc travel throughout the entire travel of the servo arm, and the rudder control horn.

I cross the cables in every aircraft that I install a rudder pull-pull set up in. The reason for crossing the cables is to create the smallest cable exit hole possible. Parallel cables will require a longer exit slot than crossed cables. Also, when crossing cables, you want to make sure they don't rub together. This can wear them out, and cause possible interferance.

I have heard guys say that it is o.k. to have the non-tensioned cable go slack, because the air-pressure during flight will push on the control surface. This is true until you reverse the direction of the control surfaces travel. When reversing the control surfaces travel, you will have a delay in travel until the slack in the cable is taken up. Once the cable is tightened, the control surface will start to travel. This can cause premature servo gear wear, or breakage. It can also make the feel of the airfraft to be less than desireable.

When a pull-pull cable system is set up properly the cable tension will remain the same throughout the entire travel of the control surface.

This was not meant in anyway to bash anybody, or say I am right, and you are wrong. I am just trying to help people better understand the correct way to set up a pull-pull system, since it is such a popular system to being used in so many aircraft today.

Bron: Pull-Pull cables, to cross, or not to cross - FlyingGiants
 
Orginele kap gebruikt als mal voor een epoxy kap te maken .
Deze goed in de los was gezet.



Twee lagen 80 grams glasdoek gebruikt met epoxy hars.



Kappen uit de mal gehaald .
Het neus stuk was mislukt die krijg ik niet helemaal uit de mal.
Er zijn wat resten epoxy blijven zitten die ik er niet meer uit krijg.
Waarschijnlijk niet genoeg los was gebruikt.
Ga daarom het orginele neus stuk gebruiken voor mijn motorkap.





Kap zag er redelijk uit tot dat ik hem in de grondlak ging spuiten.
Dan zie pas hoeveel lucht belletjes er in zitten.
Dat wordt plamuren.







 
Ben er heel even tussenuit geweest ik had een opdracht van een maat van mij om een hotrod met tattoo machientje te maken op een draaischijf.
Ondertussen ook nog een ander werkbureau neergezet.
En weer terug waar we gebleven waren.
Al het elektronica zo goed als aangesloten.
Aan de kleine blauwe servo heb ik een schakelaar gelijmd waar een 1.2 volt batterij is aangesloten voor de gloeiplug.



Onder vleugel bovenkant.




Over het rode en witte vlak komt nog een geblokte sticker die zijn nog in de maak.



Onder kant onder vleugel gefolied.




Servo huis onder vleugel.
 
serieuze shit man!! ziet er goed uit!!


servo ook super netjes weg gebouwd.

zoals ik al gemeld had heb ik 2 van deze kits gehad,
sinds een week of 4 vlieg ik nu met een ulti van 2.15 mt span (EMHW) .. vanaf het moment dat die los kwam, wist ik al dat het een geweldige kist is om te vliegen,

en eerlijk gezegd, vliegt de nieuw grote ulti exact net zo goed asls de CG kist..

wat een genot om met een ultimate te vliegen, daar kan werkelijk geen enkele andere dubbeldekker tegen op..
 
Prachtig mooi Stef! Die van mij heeft inmiddels verschillende keren het luchtruim gezien!.. nadeel blijft de opbouw vanwege de struts die met elk 4 boutjes vastgedraait moeten worden..

Motorkap heb je ook goed voor elkaar gekregen zag ik?!

Ik vrees alleen dat ik naar een andere motor zal moeten op termijn.. :-S O.S. Max 120 Pumped is altijd trammeland met de pomp.. Maar is even afwachten..
 
Ik heb geluk die van mij past net in mij auto zonder hem te demonteren.

Hoe heb jij jou Ulti gebalanceerd?
Onderkant boven vleugel ?
 
Hallo Rick , wat is het beste , Ulti waterpas , neus iets naar beneden en hoeveel graden of neus iets omhoog hoeveel graden. En klopt het balans punt wat ze bij CG opgeven ?
 
Even een vraagje, wat in me opkomt als ik je foto's bekijk.
Als in de romp je rechter servo (op de foto bekeken) zijn hevel helemaal naar achteren heeft staan. Kan je dan met je richtingsroer nog juist sturen, of zit deze dan tegen je hevel van de rechter servo te duwen (gas servo vermoedelijk)

img0742jm.jpg
 
Toen ik deze foto maakte was alles nog niet afgesteld . Nu staan ze wel mooi recht en de middelste servo staat inderdaad hoger zodat de servo armpjes over de andere heen gaan.
 
dino, je hebt een gloeisysteem gemaakt met een servo en een schakelaar,

ik gebruik voor het gloeien :
Microsens

is wat lichter en wat minder omslachtig/storingsgevoelig..
misschien het overwegen waard..
 
Ik heb geluk die van mij past net in mij auto zonder hem te demonteren.

Hoe heb jij jou Ulti gebalanceerd?
Onderkant boven vleugel ?

Mijn Ulti (1,8m span) heeft het CG exact onder de eerste strut bevestiging zitten gezienn van voren. Dan hangt hij iets naar voren en vliegt er perfect mee. Ik moet hem helaas helemaal demonteren voordat ie in de stationwagen past. Heel geklooi met opbouwen op het veld maar eenmaal in de lucht een genot om mee te vliegen.

Marc
 
Zo, weer terug van vakantie.
Ik had vorige week nog een paar dagen vrij en die heb ik dan ook in mijn Ulti gestoken.


Decoratie op de vleugels en trust aangebracht.



Cockpit en instrumenten paneel.



Romp gefolied.



Moet nu nog een aileron en een trust foliën.
Alles in elkaar zetten en afstellen.
Als het allemaal mee zit wil ik zondag (bij goed weer) de eerste vlucht gaan maken.
Bij de gedachte "eerste vlucht" krijg ik al knikkende knieën.
Maar ik kijk er wel naar uit.
 
I have read, and heard many stories on how to set up a pull-pull system. One of the most common and false statements that I hear is that if you want to cross the cables, you will have to use an offset servo arm. This is false, and I will try to explain why below. I will also try to explain the correct way to set up a pull-pull system.

All we are trying to achieve in a pull-pull system in exact geometry between the control surface control horn and the servo arm. This exact geometry is measured in an arc. The arc is measured from the pivot points, to the clevis connection points.

Now...if the rudder control horn, and the servo arm are swinging the same sized arc, it does not matter wether the cables are running parallel, or crossed. The reason is, the cables do not change the geometry of the rudder control horn, or the servo arm. If you look at SWB's example on their website http://swbmfg.com/rudex.html, you will notice that example B is an example of an incorrect set-up, and it states this in their description for Example B. I keep on seeing people refer to Example B as being a correct set up, and necessary if the cables are going to be crossed. This is incorrect. Example B will keep the cables tension as much the same as possible throughout the whole spectrum of travel. This is not an ideal setup, and should only be used if you don't have any other choices.

The only time an offset servo arm is needed, is when the distance from the pivot point (hinge centerline) to the clevis connections center is not the same as the servo arms pivot point to clevis connections center. i.e. the distance from center as measured from the center of the pivot point out to the center of the clevis connection point, or the center of the pivot point back, or forward of the clevis connection points are not equal to that of the control horns pivot point. The reasons that these dimensions are important, is to maintain the same arc travel throughout the entire travel of the servo arm, and the rudder control horn.

I cross the cables in every aircraft that I install a rudder pull-pull set up in. The reason for crossing the cables is to create the smallest cable exit hole possible. Parallel cables will require a longer exit slot than crossed cables. Also, when crossing cables, you want to make sure they don't rub together. This can wear them out, and cause possible interferance.

I have heard guys say that it is o.k. to have the non-tensioned cable go slack, because the air-pressure during flight will push on the control surface. This is true until you reverse the direction of the control surfaces travel. When reversing the control surfaces travel, you will have a delay in travel until the slack in the cable is taken up. Once the cable is tightened, the control surface will start to travel. This can cause premature servo gear wear, or breakage. It can also make the feel of the airfraft to be less than desireable.

When a pull-pull cable system is set up properly the cable tension will remain the same throughout the entire travel of the control surface.

This was not meant in anyway to bash anybody, or say I am right, and you are wrong. I am just trying to help people better understand the correct way to set up a pull-pull system, since it is such a popular system to being used in so many aircraft today.

Bron: Pull-Pull cables, to cross, or not to cross - FlyingGiants

Heren, alstublieft let op in deze post:

FlyingGiants - View Single Post - Pull-Pull cables, to cross, or not to cross

Geeft de beste meneer de topicstarter toe dat zijn eerste, hierboven geciteerde uitleg FOUT is.. Bij kriuisende kabels dient er WEL een offset gebruikt te worden om de spanning op de kabels gelijk te houden.

Als je even verder leest in het bewuste topic dan wordt het ook door plaatjes ondersteund.

@DINO
Succes met de eerste vlucht, het ziet er goed uit.

Grz

mark
 
Back
Top