Bouwverslag Graupner Spark pylon racer

Tadango

Forum veteraan
Snelheid is altijd leuk ;) Nu heb ik 2e hands een bouwpakket overgekocht van een pylon racer :) Niet de aller snelste maar 1 met iets betere vlieg eigenschappen. Leek me wel leuk om daar een klein bouw verslag van te maken ook al heb ik niet veel anders gedaan dan in de handleiding stond.....

We beginnen met de motor bevestiging. Heel simpel 2 houten ringen tegen elkaar aanlijmen en pas maken zodat het mooi in de romp past. Valt dat tegen :? De GFK romp aan de voorkant is alle behalve vlak. Na 30 min schuren vijlen en passen zat hij dan toch aardig recht. Epoxy ertussen en klaar.

1189.jpg

1190.jpg

Even de motor passen. Zit mooi :)

1191.jpg

Vleugel bevestiging is simpel. Stukje sterk hout met een buisje eronder om de schroef te gelijden. Nu heb ik het schroefje in te buis gedaan en toen de boel vast gelijmd. Zo kan je die niet kwijtraken ;) Als die ooit breekt boor ik het gat onderin verder op zodat ik hem kan vervangen. Het buisje is standaard alu maar ik heb die vervangen door CF omdat dat beter te verlijmen is en hierdoor meer stevigheid ontstaan.

1192.jpg

De hoogte servo zit erg mooi vast en is makkelijk verwijderbaar. 2 steuntjes die je op lengte vijlt en dan 2 zelftappertjes erin met een ringetje en vast :) Dat alles lijm je vast in de romp

1188.jpg

1193.jpg

Stabilo bestaat uit 2 lagen balsa opelkaar gelijmd en in profiel geschuurd. Alleen de tips heb ik iets laten toelopen om stsevigheid te behouden. De tips lopen gelijk met het hoogteroer wat kant en klaar is uit een 3hoek lijstje.

1194.jpg

Even alles passen :)

1195.jpg

Vleugel wordt vastgezet met een 3mm breekbout. Aan de boven kant wordt er een metalen inslag moer gelijmd. Deze moet drogen met de vleugel gemonteerd volgens de handleiding. Heb ik dus niet gedaan en maar goed ook. Lijm loopt er tussen uit en dan had alles vast gezeten. Goed op zijn plaatst houden werkt ook goed ;)

1196.jpg

De aansturing van de rolroeren is simpel. 2 gebogen stukken metaal met daaraan vast gesoldeerd 2 kogels. Hierdoor ontstaat er een spelingsvrije aansturing :)

1197.jpg

1198.jpg

De rolroeren zitten vast met 3 scharnieren en de aansturing. Het hoogteroer komt vast met de folie :)

1199.jpg

Tijd om alles te bespannen. Ik maak hem totaal wit aangezien ik geen zin heb om de boel te gaan spuiten. Er komen wel stickers op ;)

Stabilo bespannen met het hoogteroer mee eraanvast gefolied. Hoogteroer wordt aangestuurd met een klein stalen stangetje die in een klein buisje valt welke in het hoogteroer is gelijmd

1200.jpg

1202.jpg

De vleugel ook bespannen. Dat was nog een hele klus door die tippen en alle obstakels ;)

1201.jpg

Even weer alles passen :)

1203.jpg

Om de vleugel mooi op zijn plek te houden heb ik er aan de voorkant een extra blokje op gelijm welke precies in de romp valt. Hoe dit op de tekening zou komen was niet erg duidelijk. Leek wel of ze plakband aan de buitenkant plakte ofzo.

1204.jpg

Ondersteuning voor de cockpit kap :

1205.jpg

Nog 2 totaal foto's :

1206.jpg

1207.jpg

Hij lijkt al wel snel :) Bouwtijd nu 1 middag en 2 avonden. Leuk die kleine toestellen ;)

Electronica :
Mega 16/15/3 met CAM prop 4,7x4,7
Hacker Master 40 3P regelaar
3s1p KOKAM 2000HD lipo
2 x Hitec HS81
R149DP Dubbel super PCM ontvanger

Dat gaat snel.... 8O .

idd de bevestiging orgineel is slechts het boutje...en een stukje tape die je in de lengte van het toestel een stukje over de vleugel en over de romp plakt. Graupner heet dit bij enkele andere modellen ook zo, en het schijnt toch wel goed te werken. Maar de oplossing zoals je die nu hebt ziet er toch wel heel wat stabieler en duurzamer uit.

Ben benieuwd hoe het vliegt, maar zo te zien hoeven we daar niet lang op te wachten.

Succes,

Gr.A.

zaterdag misschien even testen als ik de regelaar klaar krijg en de kristallen binnen zijn ;) Moet ook nog tijd zijn....

Hey Tadango,
Leuke kist.. komt me enigsinds bekend voor ;)

Succes met vliegen!
ps. zou je niet wat kleur aanbrengen?

Groeten Vincent

Hij is nog niet klaar :) Er komen van die mooi fel roze stickers aan de bovenkant, die zaten erbij. Aan de onderkant komen aan 1 kant grote zwarte vlakken zodat hij goed te herkennen is. Moet nog even zwart kopen ;)

Hoezo? Ik kan verder alleen de v.i.p. van ronald (heeft die al nieuwe accu's?) Wie heeft er nog meer 1 dan? Dan wordt het pas echt leuk :)

Ik ga vanavond met de regelaar bezig en misschien even de motor testen, gfk romp is een klankkast :)

ik bedoelde ronald.. en aangezien ik ook nu een hele bult speedmodellen aan het maken ben.. gaat het nog leuk worden op de club :)
Klaas zet nog even een beretta in elkaar voor ronald.. en ik zal zelf binnenkort ook met die dingen gaan vliegen..
Wedden dat er een race virus komt :)

Peter

je hoef niet vol gas te vliegen.. geleidelijk de snelheid opvoeren alex.. gewoon oefenen.. kunnen we met z'n alle leuke demo geven op de opendag..
:)

Peter

Hoi,
Hoe is het met de VIP... die is idd naar jullie club gegaan. Ik heb hem verkocht aan een jongen. blijkbaar ronald?

Vind het wel leuk om te weten hoe het met de Vip gaat :)

Groeten Vincent

Hoi Vincent..

De VIP leeft nog.. maar ronald wil graag nog harder.. :)
Dus gaat ie eerst eens proberen te scheuren met een Beretta .. kijken of ie die snelheid beter vind..

Peter

Hoi,

Met de huidige ariane P5 die ik nu in mijn bezit heb vlieg je ook niet veel langer.
Bij de vip is het vrij makkelijk om een 2 of 3 cellen lipo pakket er in te leggen die het ook nog kan trekken.
Ik zou zeggen 3 cellen 1800 polyquest. regelaar is het engiste probleem dan.

En succes met de spark.. Ik ben er helaas niet aan toegekomen.. Mede door de vip en ariane.

Groeten Vincent

Leuke kist Herman.
Komt toch zeker nog wel een spinnertje op?

Kun je deze niet "even" op tekening zetten, voor als ik eens niets te doen heb? 8)

Enne... 1minuut vliegtijd? Dat is 60C! of 6P bij 10C 8O

Leuk bouwverslag Tadango. Leuke setup zit erin!
Dit modelletje smeekt wel om een spinner...

@Vip-er,
Off topic, maar wat heb je in je P5 als aandrijving?

Paul

Hoi Paul,
in de ariane zit de hacker b40 fai met carbon behuizing..
Ik weet dat jullie nogal actief zijn met de pylon kisten. Ik heb ook het stuk van Ruud zandvliet gevolgd over zn nieuwe kist.
Erg leuk allemaal. Ik heb eerst een seizoen met de vip gevlogen.

En over die vip.. die trekt 20 amps.. dat doen de 1800 pakketten wel. Nu zitten er 8 cellen 500 mAh in.

Sorry voor het off-topic geklets tadango..

Vincent

500 cellen maar? vandaar :)

Ik kan 4 min volgas racer met de KOKAM 2000HD gok ik. Das lang zat. 10 min rustig vliegen en 6-7 min lekker rap. Dat zijn best aardige tijden.

Spinner meot ik nog even halen, ik ga in dortmund shoppen. Misschien een CF spinner als die tevinden zijn ;) Mijn regelaar moet ook nog even aangepast voor lipo's. Ik wil ook nog even kijken of ik 3000mAh erin krijg, PQ 3s1p 310 is maar 210 gram :)

Back