Bouwverslag Graupner Spark pylon racer

1kw? damn :) Ik zag ook al filmpjes van een vip met 550W op de as..... 265km/h :)

Ontvanger licht gemaakt. Kristal zit ook mooi vast zo ;)

1208.jpg

1211.jpg

Stickers erop

1212.jpg
1213.jpg

Weinig ruimte voor de electro. Ontvanger zit mooi vast zo. Regelaar kan je er helemaal uit trekken. Dat is ook nodig om dat je anders de accu er niet in krijgt. De extra blokje onder de vleugel drukt de regelaar en accu aan. Zo zit alles mooi vast ;)

1214.jpg
1215.jpg
1216.jpg

Nu nog even de regelaar instellen en de zender goed instellen ;) Klaar voor zaterdag :)

Moet je eens de nieuwe FMT-Elektro eens lezen. staan een heel stuk over f5d en f5d limmited in. De Toko en de Nemesis zijn voor de f5d klasse gebouwd en in kompetitie gaan die tegen de 300 zeggen ze. nog niet eens nagedacht als ik er een looping of ruim rondje met weinig bochtenverlies zou maken 8O .

Ruimte zat in je romp overigens :wink:

VDO-tje van de Maiden?

succes!

grtz, Erik

Vast wel :) Deze vleugel is wel 90cm :( Lekker veel weerstand. Leuk om mee te beginnen ;) Als deze eraan gaat, of niet leuk meer is neem ik een 70cm model met de zelfde setup ;)

Spinner heb ik al zovaak gezegt DIE MOET IK NOG KOPEN, dortmund denk ik ;)

herman.. maar met een pylon wil het niet zeggen dat een kleinere vleugel, of iets kleiner model met dezelfde setup harder gaat..
Kijk maar naar de nemesis tov de modellen van vorig jaar. Dit jaar zijn de regels veranderd en het vleugeloppervlak vergroot.. maar denk maar niet dat die veel lanzamer zijn met een zelfde setup.. ;)

Peter

Nee maar die hebben weer een ander profiel. Deze heeft een NH 42 profiel ofzo? Zelfde als de vip. Deze heeft dus meer weerstand... zou je zeggen. We zien zaterdag wel hoe hard die gaat ;)

klopt, de Nemesis heeft nu al dezelfde rondetijden als de tokoloshi 8) .
De Tokoloshi is prijstechnisch ook erg interessant. Voordeel van f5d tov een sp400 pylonracer is dat daar wel een 2000kokam pakket in kan en er een partij koolstof en kevlar in zit wat ze gruwelijk stijf maakt. High speed stall en dat soort 8O zijn ook verleden tijd. met een 16/15/3 in een sp400 kist was best link op volle snelheid en aanduiken. vleugelbelasting bij een liposetup in een f5d kist is ook zalig. wel rekening houden met grondeffect :wink: .

grond effect? wat is dat? en ik mag dus wel uitkijken met vol aanduiken met volgas ;) niet dat ik dat zou overleven...

met grondeffekt krijg je een luchtlaag tussen grond en vleugel waar een vleugel niet zo makkelijk doorheen kan zakken. dit is vaak lager als een halve meter voor modelkisten. in de praktijk betekent dit dat je dan een heel veld nodig hebt om af te vangen en aan het einde je neus in de grond mag drukken 8O .

de Russen hebben er speciale vliegtuigen voor ontworpen en die zijn groot!
http://aquaglide.ru/index_e.htm

Regelaar staat goed, slaat wel lastig aan soms :( 26.2A om te beginnen en loopt langzaam terug. Met 2p was het echt 30A ;) Tijd om die 2p eens in de lipoly te gooien.

Anyway, stroom lijkt geen probleem, moet volgas kunnen raggen ;) Nu alleen nog even wachten...

een 2 turn durf ik niet aan ;)

antenne draadje moet nog iets anders. Wordt zoiezo aan de onderkant vast gezet met gewapend plakband dur schuren en trekken valt wel mee ;)

:lol: mijn hacker B40 gaat straks rond met een 5x5 prop en 9 cellen.
een 16/15/2 met een nog grotere prop en 8 cellen zal wel lekker gaan gloeien als de spiralen van een föhn. 350Watt is thermisch toch wel een beetje het maximum wat die kleine Megas kunnen verdragen.
de /3 met 4.7x4.7 en 2s1p lipo wordt al warm genoeg hoor. reken je spanning en Amps maar eens door. door je hoge spanning ben je blij dat de stroom wat lager uitvalt. Fijn voor je motor en pakket. (en eerst de onderdelen die je thuis hebt liggen eerst opmaken voordat je nieuwe koopt :wink: )

grtz, Erik

ps. geloof dat de Nemesis ongeveer net zo rap zou moeten gaan worden als deze kogel:
http://www.wingermodels.rchomepage.com/f5d.avi

hehe, moet wel leuk blijven ;) ik wil graag iets langer kunnen vliegen dan 1:30....

Dit is ook meer een budget opstelling voor de fun ;) 26A is niet zoveel. Ik vlieg die mega 16/15/3 op 8 cellen FAUP (echt top cellen, Pushed en mathced :)) met een 5.2 x 5.2 volgas voor 4 min bij 24A. Is net voelbaar warm. Zit dan wel goed in de koeling op een pusher. Als ik lipo's vindt die 200g zijn en 2000+ mAh en ook nog 40A continu aan kunnen ga ik een 5.2x5.2 cam prop erop zetten. Verticaal is dan geen probleem meer ;)

Geen idee wat voor kist dat was. Komt van deze site af maar gaat over een houtbouw sp400 kistje.
http://www.wingermodels.rchomepage.com/whisper.htm
filmpie was wel cool :wink:

Vertikaal is toch al geen probleem meer hoor met je liposetup. Moet er wel bij zeggen dat de Tokoloshi aanzienlijk minder weerstand heeft als je nieuwe aanwinst dus de snelheid er ook erg lekker in kan houden. is voor snel klimmen ook een pluspuntje.

Ga eerst maar eens lekker vliegen in het weekend en als het donker wordt een uitgebrijd verslag typen 8) . kunnen we allemaal meegenieten :D

groetjes! Erik

Peter Pankras zei:
ik hoop het Erik.. anders heb ik misschien een tekenfoutje gemaakt :)
Welk model is dat in het filmpje overigens?

peter

Model in het filmpje is een Avionik D99 met ik meen een B40 FAI 7 cellen motor op 7 GP3000 cellen.

@Tadango,
I.p.v. die FAUPS zijn GP2000 (geen 2200!) cellen misschien nog wel wat. Zelf nog niet geprobeerd maar ze zijn geloof ik lichter dan FAUPS met een betere interne weerstand.

Suc6 met de maiden! Video willen we zien! :wink:

Paul

Hoi Tadango,
Wanneer je echt uitgekeken bent op de 3 turns zou een 2 turns wel kunnen. alleen de amperes zijn wat meer. Aaalie heeft zijn 2 turns ook wel in microjet gehad met 6 cellen 1600 cp.. Ik weet alleen niet of dit echt een meerwaarde geeft in de spark.

Groeten

Back