Bouwverslag Graupner Spark pylon racer

nope, 6 cellen en 2 turns is hetzelfde op 9 cellen met een 3 turns ;) Alleen dat blijft wel heel :)

Die mega motoren kunnen niet veel meer aan...

Laatste foto's voor de test vlucht ;)

Het blauwe aan de onderkant zat niet zo vast. Vandaag even carbon look folie gekocht ;) Staat ook wel mooi zo :)

1217.jpg

1218.jpg

Ontvanger draad zit nu ook goed. Even verstevigd met tape zodat ik niet na de eerste landing kan solderen ;)

1219.jpg

Dan nog een laatste totaal shot :) Kan niet wachten tot morgen ;)

1220.jpg

Hey Tadango,

Hou hem heel vandaag, succes. By the way, ik mis wat in je onderschrift :wink: .

Groetjes A.

ging niet echt geweldig de eerste vlucht. De regelaar heeft de motor gesloopt :( Ik vloog maar 3 min, 30 sec volgas ofzo en de rest op 1/3 om te trimmen enz. Opeens liep de motor gek en ben ik geland. Brandlucht en de motor liep moeilijk. Kan weggegooid :( Nieuwe motor erin en een andere regelaar die ik met zoveel toeren vertrouw ;)

Toestel zelf vliegt verder erg goed :) Super snel, zelfs met weinig gas. Rolroeren moeten iets feller, hoogte is perfect. Zelfs met de wind erg stabiel en goed snel. Moest wel wat trim hebben, de vleugels eens goed controleren ;)

Eerst even een nieuwe motor scoren....

Gefeliciteerd met de eerste vlucht en gecondoleerd wat betreft de motor.

Wow, een regelaar die de motor sloopt?! Stond de timing te agressief ofzo?

Paul

Timing stond op mode 3, geschikt voor mega enz.

Ik zie net een 16/20/2... 3100 k/v, 106 gram, gewicht in de neus is nodig ;), mag 35A aan. Klinkt als een leuke 2e poging.... Meer massa dus neemt meer vermogen op. Ook 100 k/v meer dus nog sneller :) iets zwaarder waardoor het zwaartepunt ook beter uitkomt. Ik vond het toch nog iets te zwaar achter.

Nieuw motor zit erin :) Trekt nu 35A volgas met een verse accu :( Da's wel weer erg veel. Bijna 600 gram statische trekkracht!!! Hij weegt niets meer als ik hem in mijn hand houd. Met de staart op de weegschaal werkt niet echt, wil alle kanten op. Da's wel vet.

Ik heb er nu een 30A regelaar inzitten omdat de oude de oorzaak is de verbrande motor. Die kon de timing niet goed aan ofzo. Naja, dit werkt ook. Moet alleen wat koeling bij denk ik.... eens kijken waar ik een extra lucht happer ga plaatsen. Wordt een doorgezaagt koolstof buisje van 10mm denk ik die over een gleuf aan de zijkant wordt gelijmd. Iemand anders nod een goed idee?

Hij weegt nu 602 gram, motor is 30 meer en de regelaar 10 minder. Zwaartepunt komt nu goed uit ondanks dat de accu iets naar achteren zit.

Nu maar hopen dat het komende zaterdag iets langer duurt dan 3 min ;) Voor de zekerheid neem ik nog wel een ander toestel mee. Ga niet weer een hele middag zitten kijken.....

Foto's van de nieuwe motor (106g) naast een 480 Race (105g) :
1226.jpg

Je gaat dus 35A schakelen met een 30A regelaar? .. Zou je voor de zekerheid niet een maatje groter nemen?

Zakt snel terug naar 32A, moet net kunnen. Er komt ook een lucht happer op nog ;) Op de beurs neem ik een CC35 mee voor de zekerheid ;) Regelaar wordt niet echt warm. Volgas kan deze het ook wel aan. 1/2 gas (18A) wordt wat lastig... We zien wel ;) Het ergste wat kan gebruiken is dat de regelaar uitgaat door oververhitting.

De lipo's worden wel lekker snel warm ;) Mijn lipo afslag staat voor de zekerheid op 9 volt.

Ben er voor mezelf al uit dat ik geen een lipopakket warm meer wil hebben. Door op 80% van de maximale ontlaadstroom te gaan zitten valt de levensduur naar mijn mening veel gunstiger uit. de mega 16/15/3, apc 4.75x4.75 en 3s1p kokam2000 komt op ongeveer 24A uit en dat vind het pakketje erg fijn. spanning kakt niet in en wordt ook niet warm. In mijn mf480 jets zit ook mega 16/15/3 en 4s1p kokam2000 en met 27A (18 grd timing) worden ze toch net te warm (55-60grd) heb binnen 15 vluchten toch al 2 cellen verspeeld. Gaat dus een zwaarder pakket in mijn jets waar ik ruimschoots onder de maximale ontlaadstroom ga spelen. spanning zakt dan niet meer in dus vermogen blijft lekker. vliegtijd is dan ook weer beter :wink:

Motor, accu en regelaar houden het perfect. Op 1/3 gas is hij al goed snel. 1/2 is erg leuk vliegen, meer hoeft niet. Volgas is alleen verticaal leuk :) Man dat ding gaat hard.

Nu sloop ik alleen veel props :( Dus ik proberen langzaam binnen te komen.. slecht idee. Vleugel raakte de grond en romp gescheurd :( Is al weer klaar maar toch. En de prop was ook nog eens stuk :( Dat ding wordt erg gemeen als je langzaam vliegt. En hij weegt nog wel 200g minder dan wat hij mag.....

Windkracht 4 is geen probleem. Wind mee is hij echt snel. Landen is wat lastiger met zoveel wind.

Alles was warm maar niet heet ofzo dus de spinner kan er ook op :)

Lucht happer. De lucht komt meteen op de regelaar en ook langs de accu. Beiden waren warm en niet heet. Koeling werkt dus aardig ;)

1227.jpg

Spinner was ook binnen. Alu 30mm 3.2mm MP-Jet spinner. Loopt perfect zuiver rond en weegt (in de hand) minder dan de meenemer met dop die ik eerst had.
1228.jpg

Zit niet erg mee. Alles klaar om te vliegen, sta ik heel even te praten met iemand, tik ik tegen het gas aan :( 1/2 gas kwam de prop tegen mijn jas aan. Meteen rook. Jas stuk en een groep uit de regelaar gefikt :(

Clubgenoot heeft nog een kapotte 30A regelaar dus die gaat fet's doneren misschien. Motor liep nog wel, gewoon gevlogen met een slecht lopende motor, kon me niets schelen. Beetje gepseeld met de rem en de prop, wou aardig :) Hij bleef vaak verticaal staan maar even gas en het was goed. Ik heb 4 goede landingen gemaakt zonder een prop kapot te maken.

Het 2e probleem is dat het stuk hout waar de vleugel mee vast zit steeds los gaat. Misschien heeft mijn vader nog goede lijm. 2 componenten spul laat meteen los....

Als je in een epoxy romp iets wilt lijmen moet je eerst even plaatselijk de vetachtige laag best grof eraf schuren. is spekglad en hecht epoxy slecht aan. voor de zekerheid kan je daar ook nog ff ontvetten en stofvrij maken :wink: .

gehaktmolen in je jas :lol: . begint op een soap te lijken dit draadje LOL!
Mazzel dat je niet naar de dokter toe hoeft. best scherpe speedpropjes hoor :wink: .

succes met je reparaties!

groeten, Erik

Back