Bouwverslag Graupner Spark pylon racer

ìk heb de romp geschuurd en daarna stof vrij gemaakt. Ik zal eens zoeken naar bruislijm. Hoe heet dat precies zodat ik het kan vinden in de winkel ;) Mijn vader zoekt nog even naar zijn polyster lijm, dat zit zeker vast ;)

Propeller heeft niet veel kracht, jas licht gescheurd en bekrast. Regelaar brande meteen door toen hij blokkeerd..... Tja, eigen schuld. Komt wel weer goed maar maakt wel snel een eind aan de test vluchten... Met die slecht lopende motor durfde ik alleen even het landen te oefenen. Hij liep volgas wel aardig maar dat zuipt stroom. Landen ding wel goed :) Geen prop kapot. Heb nog wel een paar op reserve besteld, mijn jas sloopte wel 1 :(

het is van bison gewoon met dat groene etiket..
constructie lijm noemen ze het geloog ik..
Aangezien je romp van epoxy is zou ik het niet gaan proberen met polyester lijm.. die twee houden niet zo van elkaar..

Peter

k, goede tip ;) GFK rompje is het... maar als hij van epoxy is zou epoxy toch moeten hechten? Naja, ik ga eens shoppen.

niet zoals hiervoor al gezecht is als hij spekglad is.. en welicht nog restjes loswas heeft..

overigens.. ik spuit de eerste laag in de mal altijd met een hars op polyester basis genaamd vorgelat. Dit word veel gebruikt ook bij pylon racertjes.. zie draadje van ruud over de nemesis.. die gebruikt het ook altijd.. en dat is weer op polyester basis.. maar dat hecht wel goed aan epoxy..

Om het nog verwarrender te maken.. :D

je hebt voor epoxy ook een schuimmiddel.. daar gaat je epoxy van schuimen en schuimt alles vol..

Maar ik zou gewoon constructie lijm nemen..

Peter

Koop voor dat bruislijm niet de normale potten PU lijm. Dat lijm is geel en druipt mij teveel. Zelf gebruik ik al tijden de tubes konstruktie tix van Bison. Ook bruislijm maar transparant en in gel-vorm. Mooier te doseren en laat geen gele lijmnaad zien. Ideaal ook bij depronmodellen.
Schuimt net zo mooi op als de gele PU lijm.

dit zit echt vast. Staart ook alleen dat vleugel plankje gaat steeds los :( Romp peparaties lijken ook perfect...

Hoi,

Misschien er gewoon aflaten, en dan toch dat kl%$#@#$ Graupner plakbandje (tapeje) :wink: .

Blijft je romp ook heel op die plek.

Gr.A.

dat plankje moet er volgens tekening ook op ;) hele vleugel vast zetten met tape lijkt me niet zo veilig....

ik heb "bruislijm" :) Bison Konstructielijm Tix. 5 euro :( Naja, als het maar vast zit. Schuimt inderdaad goed :) Lekker veel gebruikt, eens kijken of het nu vast blijft zitten. Er is helaas weinig contact oppervlakte tussen de romp en het hout. De lijm moet sterkte brengen. Ik pakte het houtje met koolstofbuis zo uit de romp compleet met alle lijm....

Ik denk dat je een grote vergissing begaat als je denkt dat de tape die vleugel er niet ophoudt. Als je 3 lagen tape eromheen draait zit die meer dan vast genoeg.

Als je dat plankje zo zonder 3-hoekslatjes eronder in de romp plakt komt die met bruislijm ook weer los. In dit soort gevallen altijd het lijmoppervlak vergroten door er een stukje onder te lijmen.

16/15/4 zit erin ;) Draait nu 21000 toeren met een mooi gebalanceerde CAm prop 4.7x4.7 en trekt slechts 16A :) Dat vindt die lipo erg fijn. 7 min volgas is ook erg leuk. Hoe het vliegt moet ik nog zien. Heb ook een 5.2x5.2 en 5.5x4.3 klaar liggen.

Nog wat props getest.
Perfect gebalanceerde 4.7x4.7zakt naar 14A
5x5 (5.2x5.2, niet duidelijk welke precies) doet 17.5A bin 18.000 rpm
5.5x4.3 doet 16.5A

5.5x4.3 trekt enorm, is ook aardig stil vergeleken bij de anderen. 5.2x5.2 blaast enorm langs de romp.

Volle accu enkele amps meer, deze waarden zijn als de accu iets leger wordt.

Vliegtijd is 8 min met de 4.7x4.7 Snelheid is aardig en verticaal valt tegen. met de 5.2x5.2 was hij nog aardig sneller en verticaal ging veel beter, bijna ongelimiteerd ;) Vliegtijd nog 6.5 min :)

Laatste landing was een zware. Windstil, accu leeg en met flinke vaart het veld binnen komen... vleugel op de grond en een paar mooie 360ers :) 0,0 schade ;) Dat bison constructie tix zit enorm vast.

En het mooiste, in alle vluchten geen prop gebroken ;) Ding vliegt erg goed nu het hoogteroer verbeterd is. Volgas aanduiken en laag over... heerlijk. Allee als ik snel vlieg en veel up geef slaat hij compleet weg. Dat is even oppassen bij scherpe bochten...

Back