bouwverslag great planes F4U corsair ombouw naar elektro CRASH!!

hey paul,

je klikt op de foto in je album en onderaan kopieer je de BB code en die plak je in je post...heel simpel (ik gebruik 2 tabbladen ervoor, makkelijker...)

ik zal je bouw zeker meevolgen! succes ermee :)

Ik zie dat er ook een 110 cm versie is, deze is ARF voor een 2,5 - 4cc motor.
Het lijkt me een heel leuk model. Als je net je brevet hebt, is dit dan te hoog gegrepen?

Great Planes Combat Corsair

ziet er zeker leuk uit...het enige wat ik je niet kan zeggen is hoe hij precies vliegt...ik heb altijd de indruk op sim dat de corsair sowieso geen enorm stabiele vlieger is...

ikzelf ben begonnen met de calmato hoogdekker en nu met een kyosho warhawk en tot nu toe geen problemen gehad (allé, de calmato is wel uiteindelijk gecrashed...;) )

maar als je een beetje uitkijkt naar de omstandigheden (weer/wind) denk ik dat je wel op een veilige landing kan rekenen....(wat houdt je brevet precies in?)

fuselage

vandaag begonnen aan de fuselage, toch wel eerst alles even doornemen hoe het in elkaar steekt (helpt mij om de big picture te zien) vooraleer te beginnen....

ben er no altijd niet uit wat ik ga doen met de pushrods, als ik (ooit) een tapper vind voor m2 dan ga ik niet solderen (kan het nog niet genoeg om het in mijn eerste kit te steken) en draad tappen, das veiliger denk ik!

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
brevet

het brevet houdt in: P-figuren vliegen, achtjes, dubbele looping, overschoots en spiraal. En dan natuurlijk landen en omstijgen. Dit doe ik met een protech skystar 2 (rolroertrainer).

Okey, nog even oefenen en dan zien we wel!

ziet er zeker leuk uit...het enige wat ik je niet kan zeggen is hoe hij precies vliegt...ik heb altijd de indruk op sim dat de corsair sowieso geen enorm stabiele vlieger is...

ikzelf ben begonnen met de calmato hoogdekker en nu met een kyosho warhawk en tot nu toe geen problemen gehad (allé, de calmato is wel uiteindelijk gecrashed...;) )

maar als je een beetje uitkijkt naar de omstandigheden (weer/wind) denk ik dat je wel op een veilige landing kan rekenen....(wat houdt je brevet precies in?)

Hallo, bij Conrad hebben ze ook wel M2 draadtappen, even zoeken op snij-ijzer ( ik krijg de link niet zo snel voorelkaar)

heb gewoon bij ons in de modelzaak 2 pushrods gekocht volledig met draad...ik denk dat dit de beste oplossing is! toch makkelijk é.... ("nietn slimmer of e mens" zoals ze bij ons zeggen ;) )

Laatst bewerkt:
de romp in elkaar steken valt op zich heel goed mee...alles past mooi in elkaar:

full

full

solderen

nu kan ik er niet meer van onderuit...ik moet nl twee (verenstaal) pushrods aan elkaar solderen...

full

ik denk dat ik wat hulp ga inroepen....

ik heb dan uiteindelijk de twee aan elkaar vast gekregen met epoxy en glasvezel, zit nu gewoon muurvast! schitterend! solderen is toch niet mijn sterkste kant...

full

full

dan verder gewerkt aan de romp, niet echt moeilijk...pushrod vastzetten, onderzijde bedekken met balsasheet en schuren

full

full

full

dan ook de firewall getest, zal die dan eerst met epoxy beschilderen dan moet ik dat achteraf niet meer doen (misschien eerst een laagje zwart spuiten)

full

eigenlijk een heel leuke eerste ervaring, deze kit is ideaal als je zelf een beetje handig bent en als je op voorhand de tijd neemt om alles eerst te bestuderen...
ik begin nu toch stilletjes aan te verlangen naar wat eindresultaat...

full

had ik nu wel een te grote diameter boor gebruikt om de motormounts te installeren...gelukkig alles kunnen centreren....
om de juiste punten te vinden op de mounts heb ik een scherpe naald verhit en zo de gaatjes kunnen smelten zodat de motor perfect geplaatst is

full

full

full

heb wel het choke mechanisme van de motor moeten halen, ander kon hij niet op de juiste positie staan...

@ stephan:
de handleiding zegt dat een paar druppels CA lijm moet volstaan maar ik had nog een beetje 30' epoxy over en heb dit dan gebruikt...zo zitten ze echt wel vast!

na veel zoeken heb ik dan toch weer het solderen kunnen mijden door een met draad voorziene staaf in de innerpushrod te draaien en aan het andere uiteinde de kwiklink vast te zetten...mooi en stevig resultaat!

full

full

ook de romp begint stilletjes aan vorm te krijgen...het begint te komen! ik weet niet of dit allemaal snel gaat maar het bouwen is echt heel leuk en loopt vlotjes...

full

full

full

hallo, ik heb een beetje weinig tijd gehad om verder te doen, hier en daar wat kleine beetjes...
ondertussen is de sheeting van front en turtle deck klaar

wat ik eigenlijk best wel moeilijk vind is het plaatsen van de balsa blokken op het turtledeck (moet ze nu nog mooi zien te schuren)

alles begint zo een beetje samen te passen, bijna perfect is de verbinding fuselage-vleugel!

full

geen makkelijke opdracht om alle balsablokken mooi uit te lijnen, hier is dat dus niet zo geod gelukt maar ik denk dat na het schuren dit niet zo zal opvallen

full

full

full

ondertussen is de cowl ook uitgesneden en met glasvezel bewerkt!

....en ook nog nieuws: een speciale dankjewel, rabbitflyer, om mijn tweede bouwkit op te halen! ik heb de fieseler storch van aviomodelli gekocht ...ziet er zeer leuk uit (2m wingspan) maar de bouwhandleiding is bijlange niet zoals die van great planes, geen mooie fotohandleiding meer, enkel een vertaalde versie (uit het italiaans) van wat er moet gebeuren (en dit op een A4'tje) maar toch zie ik het volledig zitten! natuurlijk komt er dan terug een bouwverslagje ! ik denk dat ik dan ook meer vragen zal hebben....

man man man, toch moeilijk, dat shapen van die balsablokken!!! amai nie...
nu, toch redelijk tevreden van het resultaat (allé, nog geen eindresultaat maar toch bijna), een kort verslagje:

full

full

full

full

met fin en stab ziet het er dan als volgt uit:

full

full

ook het uitsnijden van de cockpit was niet zo evident !

full

nu een dilemma: aangezien ik nog geen ervaring heb met het foliën denk ik eraan om toch eerst de romp te foliën en dan pas de fin en stab erin te plakken...is dit een goed idee??

foliën

ondertussen is de cowl al klaar, heb die eerst nat geschuurd en dan een aantal lagen gespoten om dan te eindigen met 2 lagen blanke lak...wat de kleur betreft: nog eventjes geduld
wel zeer veel werk om precies het gat uit te snijden voor de motor, maar alles is zéér goed gelukt!

de folie is toegekomen en ik vind het heel leuk om doen! begonnen met de stab en fin en wat me direct opviel is dat je wel alle kleine schoonheidsfoutjes ziet, dus ook nog eens extra de romp en vleugel gewreven om toch een mooi resultaat te krijgen

morgen de romp foliën!

voor het kleur van de folie en het kleurschema zul je nog een klein beetje geduld moeten hebben...ikzelf vind het alvast geslaagd!

het is werkelijk een pracht toestel heb hem gisteren in levende lijve gezien, verlang al om te zien wnr hij klaar is en de maiden flight ben erg benieuwd (ps: tom het is sam he!)
grtz

Back