bouwverslag great planes F4U corsair ombouw naar elektro CRASH!!

goed nieuws: de motor loopt 100%, nu nog wachten op het ideale maiden-moment!
hopelijk deze week nog! de camera staat al klaar!

maiden

de maiden is een feit!

gisterenavond eerste vlucht: wat zwaar in de neus maar ongelooflijk stabiele vlieger! (lateraal zwaartepunt is perfect)
hij stijgt heel snel op, echt mooi om te zien!

de tweede landing was iets minder, de uitlaat van de os fs70 was losgekomen (nog nooit meegemaakt) en daardoor een noodlanding moeten maken, gevolg: 3blade schroef gebroken...verder geen schade (gelukkig)

we hebben beelden! zal binnenkort de link posten!

:-)!

ik zie trouwens dat je ook een stuk slang gebruikt om de uitlaatgassen weg te leiden. wat voor slang gebruik je hiervoor? bij de brezan kwamen ze niet verder dan benzineslang (die dan toch wel erg zwaar wordt).

:-)!

ik zie trouwens dat je ook een stuk slang gebruikt om de uitlaatgassen weg te leiden. wat voor slang gebruik je hiervoor? bij de brezan kwamen ze niet verder dan benzineslang (die dan toch wel erg zwaar wordt).

ik had dat nog liggen van een oudere motor, geen idee welke soort het is...
uiteindelijk heb ik deze toch weggelaten (teveel tegendruk) om te vliegen, wel een beetje smurrie op de vleugel daardoor...

zou ik de uitlaat terug aan de motor (= os surpass fs70) mogen lijmen (ik zie geen schroefdraad)? zoja, zou epoxy een goed idee zijn?

Een uitlaat lijmen kun je wel vergeten.

Maar geen schroefdraad? kan dat bijna niet geloven (mits je het stuk heb gedraaid).

Of heb je het over het slangetje?

misschien zie je op de foto's wat ik bedoel, die uitlaat past er precies in zonder schroeven...
misschien een 2componenten metaallijm...

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Makkelijkst , en duurst, is natuurlijk een nieuwe cilinderkop :( Een mogelijkheid zou zijn om tussen die twee imbusbouten een gaatje te boren en schtoefdraad te tappen. Als mogelijk een M4 en hier een stift boutje (madenschroef) te draaien die doorgaat tot in de uitlaat opening. Hiermee kun je dan dat aluminium busje vastklemmen. Zie verder afbeelding. Ik bedoel op de plek van de blauwe punt in de rode cirkel.

4039763120_2c111ce1e2_o.jpg

Evt. het busje ook nog borgen met rode? locktite, dit is meer lijm dan borgmiddel.

Je zou met een stukje ijzerdraad de uitlaat kunnen borgen. Draai het een paar slagen rond de uitlaat en vervolgens om de cilinderkop. Als je hem dan ook nog borgt met locktite oid dan zou hij netje moeten blijven hangen.

Hittebestendig tot 100 graden is te weinig helaas. Je moet denken in een hitte bestendigheid van 300 graden of meer, deze verliest zij sterkte zogauw de motor draait. Heb hier een lijm gevonden die mij wel erg geschikt lijkt, en nog betaalbaar ook :)

Hoi, dat is een vervelend probleem dat je hebt met je motor. Ik denk zelf dat er maar 2 degelijke oplossingen zijn hiervoor;
1 zoals genoemd een nieuwe cilinderkop, maar waarschijnlijk prijzig
2 een heilicoil (of insert) laten plaatsen.
full

Een helicoil kun je laten plaatsen bij bijvoorbeeld een motorenrevisie bedrijf of de betere motorfietsenzaak. De maat zal waarschijnlijk metrisch fijn zijn bv M12x1,25
Ik ga er wel van uit dat er schroefdraad op dat busje heeft gezeten, maar het zou ook met een goede perspassing in de cilinderkop hebben gezeten.

full

Maar als ik jou motor (OS FS70) vergelijk met mijn OS FS 40 lijkt het wel of er een stuk aluminium gietwerk is afgebroken en dat geprobeerd is om dit met een alumium bus op te lossen, maar ik kan me vergissen. Heb je de motor nieuw gekocht of 2e-hands?
Heeft iemand een FS70 heeft om de kop te vergelijken?

gegroet

Hoi, dat is een vervelend probleem dat je hebt met je motor. Ik denk zelf dat er maar 2 degelijke oplossingen zijn hiervoor;
1 zoals genoemd een nieuwe cilinderkop, maar waarschijnlijk prijzig
2 een heilicoil (of insert) laten plaatsen.
full

Een helicoil kun je laten plaatsen bij bijvoorbeeld een motorenrevisie bedrijf of de betere motorfietsenzaak. De maat zal waarschijnlijk metrisch fijn zijn bv M12x1,25
Ik ga er wel van uit dat er schroefdraad op dat busje heeft gezeten, maar het zou ook met een goede perspassing in de cilinderkop hebben gezeten.

full

Maar als ik jou motor (OS FS70) vergelijk met mijn OS FS 40 lijkt het wel of er een stuk aluminium gietwerk is afgebroken en dat geprobeerd is om dit met een alumium bus op te lossen, maar ik kan me vergissen. Heb je de motor nieuw gekocht of 2e-hands?
Heeft iemand een FS70 heeft om de kop te vergelijken?

gegroet

hallo beekman,

kun je nog wat uitleg geven hoe die helicoil precies in mekaar steekt, want ik weet niet of ik hier in belgie snel iemand zal vinden die dit kan oplossen...(er zat geen draad op het stuk dat in de motor 'schuift')

ik heb de motor 2dehands gekocht en ik probeer de vorige eigenaar zijn fout te laten inzien want ik ben zeker dat ie weet had van dit defect (eerste keer vliegen lag de uitlaat er al uit)

ik hoop dat ik een goeie stevige oplossing vind want de motor zelf loopt lekker!

bedankt

Back