bouwverslag great planes F4U corsair ombouw naar elektro CRASH!!

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door tommatador, 10 mrt 2009.

  1. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    ik heb dan toch de motormount besteld die mrlobby voorstelde, jammer dat de motor + mount + lipo in backorder staat, dat wordt effe wachten vrees ik...

    ben echt benieuwd hoe die zal vliegen!!
     
  2. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    ondertussen nis de setup al een tijdje toegekomen en heb ik alles mooi kunnen uittesten op een oude calmato van me...alles ok MAAR soms slipt de motor precies door, iemand een idee hoe dat komt?

    dit is de motor: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 50-55B 600kv Outrunner (Eq.4120/14)
    met een 80A esc en een 5S lipo 5000mAh 30C

    bij de ombouw stootte ik op het volgende probleem: mijn zwaartepunt kwam maar niet goed met die lompe, zware lipo...daarom heb ik een bakkie gemaakt die onderaan uitsteekt waardoor de lipo recht tegen de firewall aankomt en daardoor heb ik een perfect ZP gecreëerd...misschien niet meteen de mooiste oplossing maar ik denk dat dit de beste was

    hier zie je de motor op de mount, de rekker is voorlopig om het 'deksel' dicht te houden, weet er iemand een manier om die mooi dicht te houden (liefst niet afkomen met magneten want ik vertrouw dat niet)
    [​IMG]

    [​IMG]

    hier zie je de lipo rechtstaan:

    [​IMG]

    en dit is het bakje dat ik gemaakt heb:

    [​IMG]


    wat vinden jullie ervan?
     
  3. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    :) Leuk, "rekker" wij noemen dat een elastiek. Ik vind die verschillen in taal echt heel leuk, een groot pluspunt dat er zoveel belgen zitten op het forum, zo leer je nog eens wat.

    Accubakje is idd niet erg subtiel, maar ach, als het maar werkt. Was de accu te dik om een gat in de firewall te makan waar je hem door kan steken? Je kan natuurlijk een nog zwaardere lipo nemen, dan kan hij gewoon blijven liggen. Hoeveel lichter of zwaarder is je kist nu ten opzichte van de brandstof versie?
     
  4. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    ja :) rekker is eigenlijk westvlaams...

    ik had eerlijk gezegd eerst een mooi gat gemaakt in de firewall voor de lipo tot ik de motormount erop zette, een halve centimeter te smal natuurlijk...nu ja ik vind deze oplossing ok hoor...

    qua gewicht is er niet veel verschil, ik zal eens nameten!

    heb je een tip voor het doorslippen van de motor?
     
  5. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    "Doorslippen" kan aan de afstelling van je regelaar liggen. Probeer eens een andere timing setting.
     
  6. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    maiden!

    met een beetje onregelmatige wind op het strand dan toch maar rustig gas gegeven en na een aantal meter was ie weg...zalig om te zien hoe de corsair zijn bochten neemt, echt mooi!

    met de constructie voor de lipo kan ik het zwaartepunt bijna niet meer regelen (enkel door wat gewicht in de staart te brengen) maar ik vind em nogal redelijk zwaar in de neus, als je gas geeft voel je het niet maar als je hem laat 'zweven' dan duikt ie snel nr beneden...

    volgende keer filmen we!

    groetjes
    tom
     
  7. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Gefeliciteerd met je geslaagde maiden. Altijd weer een goed gevoel. Vreemd dat het zwaartepunt niet klopt, je had deze kist toch al gevlogen met de brandstofmotor?
     
  8. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    jawel, en toen was ie ook al zo zwaar in de neus...het zwaartepunt zal idd niet 100% correct zijn, ik zal eens wat uitproberen met kleine plakloodjes stuk voor stuk achteraan te plakken...
     
  9. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Lood plakken is altijd jammer vind ik. Het was verstandiger geweest eerst het juiste zwaartepunt te bepalen voordat je aan de ombouw naar elektro begon, maar ja dat is natuurlijk makkelijk achteraf. Hopelijk heb je niet te veel nodig om het goed te krijgen.
    Ik heb net een Kyosho P51D Mustang gerestaureerd die ook omgebouwd is naar elektro, daar moest de accu ook een paar cm verder naar achteren geplaatst worden dan ik verwacht had. Misschien heb ik er toch een wat te zware motor in liggen. Wel 1100 Watt ter beschikking, daar gaat hij lekker vlot mee omhoog!
     
  10. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    das net het vreemde vh verhaal é, ik had het zwaartepunt perfect zoals voorgeschreven en zelfs met de lipo ligt het ZP zoals voorgeschreven...nu ja, morgen gaan we wat testen!
     
  11. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    crash !

    gisteren was het prachtig vliegweer, geen zuchtje wind...zalig!

    tot ik plots geen controle meer had en de corsair naar beneden viel als een baksteen.
    natuurlijk net in een grote plas met (zout) water...

    de corsair zelf kan ik wel herstellen maar ik zag dat de lipo een 3tal 'open wondjes' heeft aan één cel, ben benieuwd wat ik daarmee nog zal kunnen doen...kan ik van een 5cel lipo een 4cel maken?

    de esc is eraan denk ik (hij maakt wel nog het startgeluid) en de motor heb ik gespoeld met zoet water en daarna gedroogd...ik hoop dat ie het nog doet!
     
  12. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    jammer dat hij tegen de vlakte gegaan is.
    suc6 met repareren

    gr,
     
  13. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Heel erg jammer :( Van je accu zou je een 4 cel kunnen maken door de kapotte cel eraf te halen, let wel op dat je dit voorzichtig doet de cellen zitten vaak dmv dz tape op elkaar geplakt.
     
  14. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    vreemd?

    vreemd...ik heb nog eens alles aangesloten: de lipo+esc+motor+ontvanger en alles werkt nog...joepieeeee :) ...maar in hoeverre kan ik dit vertrouwen? alles reageerde zoals het moet...
    de ene cel van de lipo heeft 3 gaatjes erin, kan ik dat dichten met iets?
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2010
  15. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    mijn ESC 80A werkt dus terug! zalig, maar nu heb ik die buitenste 'krimpkous' eraf gehaald, hoe 'pak' ik de esc best terug in?
     
  16. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Esc. kun je gewoon weer in krimpkous pakken. Heb je dit niet dan werkt een stukje krimpfolie ook, dit gebruik ik om een ontvangerpack in te pakken.
     

Deel Deze Pagina