bouwverslag great planes F4U corsair ombouw naar elektro CRASH!!

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door tommatador, 10 mrt 2009.

  1. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Als je op de onderstaande link kijkt bij werkzeug dan wordt er uitgelegd hoe een helicoil geplaatst wordt in een cilinder waarvan de schroefdraad defect is.(helaas in het Duits)
    L-Jurisch.de

    De kapotte schroefdraad wordt opgeboord met de juiste diameter om een helicoil te plaatsen. (overmaat).
    Hierna wordt met een speciale tap draad getapt voor de betreffende helicoil.
    Met een tooltje wordt nu de helicoil in het gat gedraaid. (bij iedere maat schroefdraad heb je een andere maat helicoil, tap voor de helicoil en een inzettooltje nodig)
    Je hebt nu dus weer dezelfde maat schroefdraad terug en is bovendien sterker dan een getapte draad in aluminium.
    De binnenzijde van de helicoil is dus nu de nieuwe schroefdraad.

    Waar je dat kan laten doen?
    Ik heb eens bij een motorrijwielzaak een helicoil laten zetten in een cilinder van mijn brommer die ik toen had. (Uitlaatbevestiging). Ik denk dat de meeste motorrijwielzaken dat wel gebruiken.
    Maar ook oldtimer (auto's motoren, etc) restaurateurs werken hier vaak mee.
    Je zou dan wel even de draad (draadsoort, diameter en spoed) moeten weten dan kun je rond bellen.

    succes
     
  2. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    bedankt! ik zal eens rondkijken...
    als ik de tekeningen zie moet dit zeker een sterke oplossing zijn!
     
  3. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
  4. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    hey freekt, ik vrees dat die gun gum niet sterk genoeg zal zijn om de uitlaat erin te houden...weet het wel niet zeker...
     
  5. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Gun gum is alleen bedoelt om gaten te dichten en slecht geschikt om te lijmen.
     
  6. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    All right, was maar een suggestie. Ik dacht dat die firegum net wat anders is dan de gun gum.

    Groeten,
    Freek
     
  7. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    toch bedankt voor je inbreng hé!! vind het geestig om samen naar een oplossing te zoeken...
     
  8. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Graag gedaan, hier nog een suggestie:
    R.Power Prijslijst

    Hittebestendige lijm tot 1100 C. Lijmen blijft mogelijk provisorisch oplappen. Succes ermee, groeten,

    Freek
     
  9. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    heb al een aantal mailtjes ontvangen van een aantal winkels/firma's met het antwoord dat ze die lijm niet hebben die aan de vereisten voldoet

    ik denk idd dat het lijmen ervan niet voldoende zal zijn!
     
  10. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    ondertussen zit er een andere motor op, vliegt echt zalig!

    MAAR omdat ik er veels teweing mee vlieg schakel ik over naar electro en verkoop ik de corsair, wel jammer maar ik heb een principe van niet meer dan 2 vliegers (anders komt mijn wederhelft in opstand ;) )

    iemand interesse in de corsair? of in de os surpass 70 met losse uitlaat?
     
  11. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    elektro

    hallo allemaal, ik heb al een tijdje niet meer gevlogen met de corsair en heb besloten om er een elektro van te maken

    ik dacht om er een bl 50_55A 400kv op te zetten met een 60A esc en een 4S 4000mAh lipo (mijn lader gaat maar tot 4cellen)

    wat denken jullie? is het doenbaar? hoe zet ik die motor er best op (bestaat er zoiets als pootjes om de motor verder van de firewall te plaatsen?
     
  12. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Ik denk dat die motor een te lage kv heeft voor 4 cellen. Je moet dan een veel te grote prop gaan gebruiken en de stroom door de motor wordt dan ook erg groot. Wat weegt de kist nu zonder motor?
     
  13. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    hij weegt ongeveer 2kg
    maar de motor is het equivalent van een .46 2takt...

    dus beter een 5s of 6s?
     
  14. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    deze ombouw ga ik zeker volgen:)

    vind de corsair zoieso al een prachtige kist.

    gr,
     
  15. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    heb al het één en ander besteld maar het zal nog even duren vooraleer ik alles heb! foto's volgen dan zeker!
     
  16. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    ik heb uiteindelijk dan toch besloten om een ultramat 14 te kopen, dan kan ik lipo's laden tot 6 cellen en daarom heb ik ook gekozen voor een andere setup:

    motor: 50-55B 600kv (~4120/14)
    esc: 80A ubec
    lipo 5S 2450mAh 30C
    prop 14x7

    ik denk dat dit al wat meer power zal geven...tegelijkertijd ook zo'n esc programming card erbij gekocht, ook al begrijp ik niks van waarom je een "brake" enz nodig hebt...als er iemand mij wat tips zou willen geven, zou dit fantastisch zijn...!
     
  17. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Die rem gebruik je om de prop stil te zetten als je het toestel laat uitzweven, een stilstaande prop heeft veel minder luchtweerstand dan een draaiende. Dit is eigenlijk ook de reden dat je bij het landen juist iets gas erop moet houden ipv. het gas helemaal dicht, klinkt onlogisch maar dit zorgt voor een korter landings circuit.
     
  18. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Kijk een prima besluit de ombouw naar electro vlieg de mijne al sinds 1997 electro sterker nog is nooit met brandstof gevlogen.

    Was toen iets van 3500gram met 18 cellen en een 600 gram Robbe sport motor.

    Nu gelukkig wat lichter in gewicht met een 35?? nogiets motor en een 4S 5000ma Lipo pakket dat mede dienst doet het zwaartepunt op de plaats te krijgen.

    Zet dus niet al te lichte spullen in de neus, beter wat degelijker spul dan aanvullen met lood.



    [​IMG]


    Succes met de ombouw ga je zeker geen spijt van krijgen.

    Ton
     
  20. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    hey ton, das cool! ik had al zitten zoeken op internet naar omgebouwde of elektro corsairs maar had nog niks gevonden, leuk!

    goeie tip wat zwaartepunt betreft, zal idd liever een extra lipo aan boord plaatsen dan lood

    de motor is nog in backorder maar zodra ik alles heb komt er een ombouwverslagje!

    PS waar heb je die dummy radiaal gevonden?
     

Deel Deze Pagina