beekman
verslagschrijvers
Als je op de onderstaande link kijkt bij werkzeug dan wordt er uitgelegd hoe een helicoil geplaatst wordt in een cilinder waarvan de schroefdraad defect is.(helaas in het Duits)
L-Jurisch.de
De kapotte schroefdraad wordt opgeboord met de juiste diameter om een helicoil te plaatsen. (overmaat).
Hierna wordt met een speciale tap draad getapt voor de betreffende helicoil.
Met een tooltje wordt nu de helicoil in het gat gedraaid. (bij iedere maat schroefdraad heb je een andere maat helicoil, tap voor de helicoil en een inzettooltje nodig)
Je hebt nu dus weer dezelfde maat schroefdraad terug en is bovendien sterker dan een getapte draad in aluminium.
De binnenzijde van de helicoil is dus nu de nieuwe schroefdraad.
Waar je dat kan laten doen?
Ik heb eens bij een motorrijwielzaak een helicoil laten zetten in een cilinder van mijn brommer die ik toen had. (Uitlaatbevestiging). Ik denk dat de meeste motorrijwielzaken dat wel gebruiken.
Maar ook oldtimer (auto's motoren, etc) restaurateurs werken hier vaak mee.
Je zou dan wel even de draad (draadsoort, diameter en spoed) moeten weten dan kun je rond bellen.
succes
L-Jurisch.de
De kapotte schroefdraad wordt opgeboord met de juiste diameter om een helicoil te plaatsen. (overmaat).
Hierna wordt met een speciale tap draad getapt voor de betreffende helicoil.
Met een tooltje wordt nu de helicoil in het gat gedraaid. (bij iedere maat schroefdraad heb je een andere maat helicoil, tap voor de helicoil en een inzettooltje nodig)
Je hebt nu dus weer dezelfde maat schroefdraad terug en is bovendien sterker dan een getapte draad in aluminium.
De binnenzijde van de helicoil is dus nu de nieuwe schroefdraad.
Waar je dat kan laten doen?
Ik heb eens bij een motorrijwielzaak een helicoil laten zetten in een cilinder van mijn brommer die ik toen had. (Uitlaatbevestiging). Ik denk dat de meeste motorrijwielzaken dat wel gebruiken.
Maar ook oldtimer (auto's motoren, etc) restaurateurs werken hier vaak mee.
Je zou dan wel even de draad (draadsoort, diameter en spoed) moeten weten dan kun je rond bellen.
succes