bouwverslag great planes F4U corsair ombouw naar elektro CRASH!!

en ook de tweede vleugel is geboren...alles past zo'n 80%, nog wat schuurwerk en de wingtips natuurlijk (zie daar meest tegen op)

voor de tweede vleugel: ipv bakpapier te gebruiken (dat je balsa niet aan je plannen plakt) heb ik gewoon afplaktape geplakt op het plan (net waar je lijm in contact komt met het papier) en dat werkte perfect!

hier is hij dan:

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
balsafiller

kan er iemand mij een tip geven ivm balsafiller? kan ik ook gewoon een tube filler gebruiken om gips op te vullen of lukt dat er niet mee?

Alabastine heeft een superlichte vuller die bij bouwmarkten ed verkocht wordt. Het is een plastic pot met een plaatje van een gips-ornament voorop. Die werkt prima en is niet te duur. Plamuur uit de tube is erg zwaar, dat zou ik niet doen. Echte balsa vuller kan ook, maar dan moet je even naar een modelbouwzaak.

folie

hey huibert,

kun je mij de folie uit hongkong aanraden voor op de corsair? bij de overgangen wat onzichtbare tape...moet toch lukken of niet?

Ben nog maar net aan het foliën, wat mij wel opvalt is dat hij in de breedte van de rol minder krimp dan in de lengte. De lijm laag is wel beresterk, je kunt het vergeten om het nog los te trekken nadat je hem goed aangestreken hebt :) Vindt de folie zelf voor algemene projecten een grote aanrader maar om het voor een project als deze aan te raden vind ik wel moeilijk. Je hebt er straks heel veel werk in zitten en het is een erg lastig object om te foliën, met Oracover weet je in ieder geval zeker dat je de beste spullen hebt.

het is inderdaad de eerste keer dat ik zal foliën, dan is het misschien wel beter dat ik een beetje een foutenmarge heb...
ik hoor dat monokote van top flite ook goed is?

ik ben echt nog niet uit mijn kleurenschema...

Die rode Corsair is trouwens een SuperCorsair - dat is een wat ander model dan de Corsair die je nu aan het bouwen bent. Kijk maar naar het stuk achter de cockpit - dat loopt bij jouw bouwkit schuin naar beneden af, bij de rode SuperCorsair loopt de cockpit zelf aan de achterkant schuin naar beneden.

Als je je een beetje meer wilt verdiepen in de Corsair kan ik dit boek aanbevelen:
Corsair0205.jpg

Op de 120 pagina's staat een heleboel historie in met enorm veel foto's, tekeningen en kleurenschema's. Ik heb het gekocht bij The Book Depository - Corsair: Thirty Years of Filibustering... (Hardback) By (author) Bruno Pautigny ISBN 13: 9782913903289 at The Book Depository. 20 Euro inclusief verzendkosten.

Ik ben zelf een Top-Flite Corsair aan het bouwen - de afwerking / kleurschema wordt een mix tussen de volgende twee plaatjes:
Corsair0207.jpg

MarinesDream.jpg

Ik ga hem spuiten - heb hem in de glasvezel en PolyUrethaan gezet. Afwerking wordt bij mij niet zo hoogglans als bovenstaand toestel, maar zijdeglans.

ziet er alleszins heel mooi uit! hou me zeker eens op de hoogte als ie klaar is

de corsair kit van top flite is veel moeilijker zeker om te bouwen? ik ben al aan het kijken voor een tweede bouwdoos en wat ik zeker zie zitten is de douglas DC-3 van top flite, lijkt me een mooie uitdaging...?!

Ik heb voor de keuze gestaan van de Great Planes en Top-Flite kit, heb Top-Flite gekozen omdat daar inderdaad wat (understatement, ben al 1,5 jaar doorlooptijd bezig) meer werk aan zit, en hij wat meer mogelijkheden biedt zoals ruimte voor een inklapbaar landingsgestel. Maar dit is ook pas mijn tweede bouwkit hoor (de eerste was een SIG Fourstar), en het is prima te doen.

Beste Tommatador,

Mooi bouwverslagje hoor. Wat de filler betreft zeker geen gewoon plamuur gebruiken. hij is niet alleen te zwaar maar barst ook snel bij de minste beweging. Die van alabastine is super... Een keer in Brico kijken.

veel succes

bedankt ! vind het zelf leuk om dit bouwverslag te maken...

de vraag blijft natuurlijk of ik veel balsafiller zal nodig hebben (misschien tussen de aansluiting van het middenstuk en de twee vleugels??)

vooraleer ik zal foliën moet alles toch perfect zijn é, anders zie je de foutjes door de folie heen (denk ik toch)

de folie is besteld...welk kleurenschema ik zal gebruiken is nog een verrassing, maar ik denk dat het in de smaak zal vallen...nog even geduld!!! :)

de motor is een os 70 surpass 4 takt, ik heb nog nooit met 4takt gevlogen en ben benieuwd naar het geluid ervan....

@ martin: nog veel succes met je bouw! 1,5 jaar lang lijkt me toch al de moeite...hopelijk valt de maiden dan mee!!

ik dacht eerlijk gezegd dat ik een klein jaar ging bouwen aan deze kit maar het tempo ligt hoger dan aanvankelijk gedacht (ik ben er natuurlijk nog niet klaar)
zolang je een aangenaam plaatsje hebt om te werken (lees: niet de keukentafel) vind ik de bouwtijd geen probleem....

Ja, dat van die werkplek is een goeie - ik vind het wel fijn dat ik meestal in de woonkamer mag werken, maar daar hoort ook steeds weer opruimen bij natuurlijk, en dat vertraagt dan toch. Verder heb ik alleen de schuur (ga ik zo weer naar toe), in de winter niet ideaal, en in de zomer ook eigenlijk niet perfect; hij staat vol met fietsen, ik kan met moeite mijn werktafel een beetje schoon voor mezelf houden. Het huis is nogal vol met een gezin met 4 kinderen...:p

ik heb onze bureau ingepalmd en voorlopig lukt het wel...
maar telkens alles opruimen en opnieuw beginnen zou ik niet echt zien zitten...

oplossing = een prefab kelder van 4x4 in de tuin....? ;)

morgen bouw ik verder de vleugels af!

wingtips

eerlijk gezegd zag ik er tegen op om deze te shapen...dankzij rabbitflyer heb ik dan toch de dremel bovengehaald en voorzichtig de wingtips beginnen schuren...

het resultaat mag er zijn vind ik, het zijn mijn eerste ooit....
nu wel nog wat opschuren met fijne korrel maar ik ben tevreden van het resultaat!

kijk zelf maar:

full

het geheel moet er dan als volgt uitzien:

full

nog de servo erin en dan de fuselage....ben benieuwd!

afwerken vleugel

heb toch nog veel moeten schuren bij de afwerking van de wingtips maar toch een goed resultaat (naar mijn bescheiden mening)...
om de vleugel mooi af te werken gebruik ik jointfiller voor gyproc (had nog een pot staan) en dat werkt perfect hoor! veel schuren, elk spleetje wordt mooi opgevuld en geschuurd, ideaal om een naadloze overgang te creëren tussen de leading edge en de LE sheeting...

full

full

nu nog de servo erin, ik lees dat ik moet solderen, amai ben benieuwd want ik kan dat echt niet goed...maar alles op z'n tijd!

die leading edgde overgang naar sheetting had je beter wat verder kunnen schuren denk ik, nu heb je kans dat dalijk de plamuur loskomt, zeker met een brandstof motor erop.

maar als eerste build zal uiterlijk niet nr een staan, dat komt wel bij je volgende kisten, vooralsnog ben je erg goed bezig met de hobby !!

als je maar plezier hebt.

keep on going.

gerard

plezier zeker genoeg eraan, ben er zelfs een beetje trots op!
had ook nog bij mezelf de opmerking gemaakt of de oracover wel zal plakken aan de jointfiller...?

ik zal zoals je zegt toch nog wat moeten bijschuren zodat de LE en de LEsheeting inderdaad een mooie overgang maken zonder al teveel filler...ook de wingtips hebben nog werk (elke dag merk ik wel nog een schoonheidsfoutje..)

ondertussen draait de OS surpass 70 ongelooflijk ! heb een testbank gemaakt en het lawaai die daaruit komt is echt wel zalig!! vind het de max dat ie op mijn corsair komt!

morgen de aileron servo monteren...ben benieuwd...

Back