bouwverslag great planes F4U corsair ombouw naar elektro CRASH!!

geen foto's vandaag....heb wat kleine werkjes uitgevoerd:

- ailerons "V" schuren
- tubes plakken
- wingtips schuren
- leading edge schuren (nu wat minder filler)
- klaarmaken van een cockpit camera ! zit aan 50 gram maar het grote gewicht zit em in de twee AA batterijen die de stroom leveren (ik kan geen 4,8V eraan koppelen, dus 2 batterijen extra gewicht) ik ben nog aan het nadenken hoe ik de camera mee kan laten draaien misschien met de rudder, lijkt me leuk !!

Geen foto's?

Ik heb de indruk dat je op dinsdag en woensdag veel moet werken... Dan zien we meestal weinig vorderingen met het bouwverslag.
Gaat overigens wel lekker. Vleugel ziet er zeker niet slecht uit voor een eerste bouwkit. Of je goed geschuurd hebt zullen we zien als de folie erop plakt. Ben benieuwd naar de kleur... Je houdt ons in spanning.

Grtz from the rabbitflyer...

@ rabbitflyer:
idd ik heb het heel druk die dagen...
maar met het mooie weer (en de wind) ben ik meer op zee dan achter mijn modelbouwtafel!

mijn folie is toegekomen!...

solderen

ik moet solderen ( de kwiklink aan het staafje) maar heb dat nog nooit gedaan...
heeft er iemand tips of zou ik beter een andere manier zoeken om deze aan elkaar vast te maken?

Staafje eerst goed schuren en dan vertinnen met harskernsoldeer. Kwiklink ook eerst vertinnen hierna beide delen aan elkaar solderen. Gebruik wel een soldeerbout van min. 40 watt.

man man man, de moeilijkste bevalling was toch wel de pushrods voor de ailerons solderen aan de kwiklinks....het ziet er niet mooi uit (ondanks het opschuren) maar -hopelijk- houdt het wel (zal toch een aantal tests doen vooraleer definitief te foliën)

ik ben ook aan het einde gekomen van de vleugel (die ik wel nog wat ga opschuren) en de volgende sessie komt de romp aan bod! ik ben benieuwd...

de smaak van het bouwen heb ik te pakken en mijn tweede bouwdoos is al in bestelling (kan niet snel genoeg gaan) nl de fieseler storch van aviomodelli (2m wingspan)
dat zal wel voor volgende winter zijn maar ik vind het fantastisch om er zo mee bezig te zijn!

Wanneer het solderen goed gegaan is zie je dat de tin netjes vloeit tussen de delen, is het echter een "klodder" geworden dan is de verbinding waarschijnlijk niet stevig genoeg :(. Heb je wel een harskern soldeer gebruikt? Je kunt evt. ook S39 of een andere soldeerpasta gebruiken, nadeel van deze middelen is dat ze agressief zijn. Betekend dat je je werkstuk dan goed moet schoonmaken, soldeerd met deze middelen wel erg makkelijk ;). Een foto kan wel heel veel duidelijk maken.

Wanneer het solderen goed gegaan is zie je dat de tin netjes vloeit tussen de delen, is het echter een "klodder" geworden dan is de verbinding waarschijnlijk niet stevig genoeg :(. Heb je wel een harskern soldeer gebruikt? Je kunt evt. ook S39 of een andere soldeerpasta gebruiken, nadeel van deze middelen is dat ze agressief zijn. Betekend dat je je werkstuk dan goed moet schoonmaken, soldeerd met deze middelen wel erg makkelijk ;). Een foto kan wel heel veel duidelijk maken.

ik heb denk ik geen tin met harskern gebruikt, enkel tin (maar geen nummer meer te zien op het rolletje)
ik heb het handmatig eens getest en moet zeggen dat alles stevig vast lijkt te zitten
door mijn werk kan ik niet altijd foto's op mijn verslag zetten maar ze komen er, dan zie je eens mijn eerste soldeer-probeersel...

feel free om tips te geven...alles opnieuw doen is zeker een optie...

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij is de truc om de kwiklink zodanig te verhitten dat de soldeer tussen stuurstang en kwiklink naar binnen vloeit. Dan wordt die ruimte mooi gevuld, en je houdt hooguit bij de "ingang" van de kwiklink een druppeltje teveel over dat je weer kunt wegschuren.

Er zit nu wel erg veel soldeer omheen, dat is niet echt nuttig; het gaat immers om de ruimte tussen stuurstang en kwiklink.

Denk dat er geen vloeimiddel in het tin zat, dit is noodzakelijk om de tin goed te laten vloeien. Je kunt dit ook op het staafje zien, er zit wel veel tin op maar het is niet gaan vloeien. Ook wat hars van een naaldboom is hiervoor te gebruiken :)

ik ga veel oefenen dit weekend en misschien komt er wel iets moois uit voort...
ik heb nu wel door dat ik idd teveel tin heb gebruikt maar tegelijkertijd heb ik wat trek- en duwkracht gebruikt en alles zit zó stevig vast dat ik het wel vertrouw (zeker als je bedenkt dat er toch maximaal 3 kg kracht op komt?)

Het probleem met slechte soldeer verbindingen is dat ze zich, door trillingen, langzaam loswerken. Dit kan dus een tijdje duren maar betrouwbaar is zo'n verbinding zeker niet.

Fotos toevoegen ?

Je maakt een mooi bouwverslag en ook een mooie kist!
Ik ben ook begonnen aan een bouwverslag voor de bouw van een Piper PA18 van Toni Clark. Ik kom er echter niet achter hoe ik fotos kan invoegen. Ik krijg ze wel geupload in mijn album maar weet niet hoe ze in het verslag te brengen.

Kan je me helpen?

Paul
Pada590

Back