Bouwverslag Great planes spectra 2m

Kan altijd nog extra lood plaatsen voor extra gewicht (presies op zijn zwaarte punt als ik wil.....)

Laatst bewerkt door een moderator:
Is het noodzakelijk een rem functie te programmeren op de regelaar?
Alles werkt namelijk prima naar behoren tot zover.....

De rem zorgt ervoor dat bij het zweven je prop stil staat en zo geen extra weerstand geeft
Mvg
Daniel
Misschien iets duidelijker:
Als je geen rem programmeert, zal de prop (langzaam) blijven draaien. Net als de wieken van een molen, aangedreven door de wind. Die wind komt nu van de vliegsnelheid. Dat levert veel extra weerstand, waardoor je flink harder daalt. Misschien wel 2-3x zo hard.

De rem programmeren betekent dat als je de motor uitzet, de draden van de motor (niet accu) worden kortgesloten. De nog draaiende motor gaat als een dynamo werken, wekt een stroom op, en als die stroom door die 'kortsluiting' kan gaan lopen wordt de prop zwaar afgeremd.

Je kunt dit leuk en eenvoudig nabootsen. Neen een motor zonder regelaar, en met een prop erop. geef de prop een zwaai en zie hoe makkelijk, hoe hard en hoe lang hij draait.
Nu alledrie de draden aan elkaar (elektrisch contact), en geef die prop weer een zwaai ...

Voel en zie het verschil.

Dirk.

Laatst bewerkt:
Nog één aanvulling : pas als de propellor stilstaat willen de bladen door de langsstromende wind naar achteren gaan en zo de minste weerstand bieden. Zonder een (elektrische) rem lukt dat absoluut niet.

Volgens mij heb ik een verkeerde programmeer kaart of hij is kapot
Exact gedaan zoals beschreven
Kan niks selecteren en krijg alleen maar een rood lampje te zie

quqezyju.jpg

Groet,

Maakt het ook nog uit hoeveel % rem er op moet komen?
Nee. Dwz. in principe zo hard mogelijk.

Alleen bij vertraagde motoren is het soms zinvol om iets minder hard te remmen, zodat de vertraging niet te hard op z'n donder krijgt. Maar dan zou ik ook voor een zachtere aanloop kiezen.

Dirk.

De spectra heeft vandaag in de regen drie vluchten gemaakt, hij stijgt heel snel en zweeft ook nog eens super door zijn lage gewicht:)

Al met al zeker geen spijt van de brushles ombouw

Groetjes,

misschien eens een filmpje proberen te maken bij wat mooier weer? we zijn immers erg benieuwd hoe mooi hij vliegt!

van de week effe een keychain camera op me spectra gehangen is in iedergeval de stijg vlucht goed op te zien:)
14 seconde tot 150 meter hoogte

[URL="
vlucht filmpje 13-1-13 tweede hoefsteeg - YouTube[/URL]

Ook een Spectra gebouwd

Uit nostalgische overwegingen een Spectra gebouwd. Fijne kist die zeer goed op thermiek reageert.
De orinele aanbevolen motorisering is niet meer van deze tijd. Het stijgen gaat uiterst traag, maar zo als je in dit draadje goed hebt laten zien is dit gauw te verhelpen met een goedkoop modern starterssetje (Lipo, brushless).
Inmiddels ben ik zelf al weer in een ander projekt gestapt. Misschien heeft iemand belangstelling voor mijn Spectra?
PM me eventueel.

Henk

Probleem esc

Beste mensen,

Zojuist een nieuwe zender aangeschaft de 14sg.
ontvanger in de spectra gedaan en alles leek te werken, behalve de brake functie (esc).

dus heb ik de programeer kaart eraan gehangen (stroom van een losse accu, esc in de esc ingange en een lipo op de esc) heel veel lampjes branden maar ik kan niets instellen.

kan ik het ook handmatig via de zender doen? of doe ik iets fout?

groetjes,

Laatst bewerkt:
Back