Zo, weer even een update van de afgelopen week.
Als eerste een steu gemaakt en de deklijn in de romp afgetekend op de manier zoals ik in de eerste posting beschreven heb.
De Romp heb ik aan de bovenzijde gesteund met tape om het uitbuigen tegen te gaan en hierna heb ik de romp gevuld met water.
Voor de nieuwgierigen onder u, er gaat op de kop af 46 liter in. Dat geeft dus een totaal draagvermogen van 46 kilo voordat er een Titanic scenario dreigt. De waterlijn zal dan echter niet echt meer te zien zijn denk ik. :lol: :lol:
Gevulf met water blijkt de romp erg netjes gemaakt te zijn aangezien ik niet meer dan een paar tienden van milimeters afwijking in de hoogte vond in het achterdek.
Doordat je met het water ook heel makkelijk de eventuele torsie van de romp kunt nakijken heb ik dit ook gecontroleerd en dit is niet tot nauwelijks te noemen.
Met behulp van de inwendige waterlijn heb ik de ligging van het voordek vrij makkelijk met potloodstrepen aan kunnen geven op de binnenzijde van de romp. Hierna heb ik in tegenstelling tot de bouwbeschrijving geen 1,5 mm maar 2 mm omgemeten naar beneden als zijnde de hoogte waarop de dekondersteuningen gelijmd dienen te worden. Wanneer het dek nu gelijmd zit heb ik in ieder geval iets om weg te schuren van de romp zodat deze straks naadloos aansluit op het dek in plaats van de eventuele plamuuraansluitingen die na verloop van tijd toch altijd tekenen.
Ook heb ik van nog wat oude Rivabo onderdelen ( de wat oudere modelbouwers onder jullie kennen dit merk nog wel) twee nieuwe schroefasseb gemaakt. Aan de motorzijde voorzien van een kogellager en aan de schroefkant van een naaldlager.
Ook zitten de vetnippelaansluitingen er al opgesoldeerd.
De "Flash" (nederlands woord ontbreekt even bij me) van de romp is verwijderd door middel van het schrappen met een stanleymesje en de hele kleine resterende putjes zijn gevuld met " Magic Sculp". Dit ziet er uit als Silly Putty en het verwerkt erg prettig. Het is met de hand aan te brengen, met een stanleymesje te plamuren en eventueel te bewerken, stinkt niet en is met warm water en zeep zo van je handen en gereedschap te verwijderen.
Als laatste heb ik de roerbladen gevijld en geschuurd uit de standaard bladen die ik nog had liggen ter vervanging van de bijgeleverde witmetalen roerbladen.
Volgende keer weer meer.
P.S. Om nog even op de discussie in te haken over het witmetaal. ALs decoratie en beslag is het bijgeleverde erg netjes uitgevoerd. Als schroefas en roer is het bij een statische toepassing ook prima te gebruiken. Echter niet wanneer je met het model wilt gaan varen. Neem dan wat beters.
De standaard, erg robuust uitgevoerd met betonplex, dit is echter alleen voor de bouwfase. Wanneer de Gry klaar is krijgt ze een nettere.
De romp gevuld met water en voorzien van tape tegen het uitbuiken van de zijkanten van de romp door de waterdruk van binnenuit.
Door het directe licht op het water weg te halen is door de breking van het licht in het water perfect de overgang tussen lucht water op de binnenzijde van de romp te zien.
De volledig afgetekende en ongezette deklijn aan de binnenzijde van de romp
De nieuwe schroefassen en roeren ter vervanging van het bijgelverde.
De geplamuurde romp, er is niet veel werk aan zoals de foto laat zien.