Bouwverslag Gry Maritha

Na een aantal `Duitse` en `Deense` boten te hebben gebouwd heb ik gisteren de stap genomen om een model van Model Slipway aan te schaffen, te weten de Gry Maritha. Een engels vrachtschip welke de engelse eilanden bevoorraad.

Ik wil in de komende maanden een verslag bij gaan houden over het reilen en zeilen van de bouw van dit schip.
Hier onder alvast een aantal foto´s van wat er te vinden is in de doos.

Eerste indruk van het model, Mooooooi. erg veel witmetalen delen (600 st) en ook zelf veel uit te zagen/snijden.

Als eerste meteen maar een vraag. Wie heeft er ervaring met de schroefassen van model Slipway, zo op het eerste gezicht lijken ze me beter dan die van bijvoorbeeld Billing Boats.
DSC04308.JPG

DSC04314.JPG

DSC04312.JPG

DSC04313.JPG

Hoi,

Weer een Model Slip way bouwer.
Er komen er steeds meer.

Ik zelf heb de schroef as vervangen voor mij Conseever. incl mijn schroef. Ik heb wel mij wit metaln roer behouden. Maar die keuze is aan je zelf.

Penneman is een andere bouwer hier die ook er varing heeft met modelslip way die zou je ook een kunnen vragen.

Sucses en ik zal dit bouw verslag blijven volgen.

Gerrald

Hey Wiggie

ook ik ga dit verslagje op de voet volgen

ivm die assen ; ik heb ze weggegooid samen met de schroeven (wit metaal)

mijn assen hadden kunststof lagers waar redelijk wat speling op zat
die wit metalen schroeven waren echt zeer slecht van kwalititeit

voor de rest niks dan lof voor mijn bouwdoos van de tsekoaII

nu mijn jules verne van gaupner ( tussenprojectje ) af is bouw ik rustig verder aan mijn tsekoa II ,zal dat bouwverslag binnenkort als er wat progressie is eens updaten

succes

In mijn schroefassen heb ik dan gelukkig geen kunststof bussen maar wel echte bronzen, maar toch, ik denk dat ik ze maar vervang. De schroeven heb ik al vervangen door messing exemplaren, de witmetalen zijn niet gebalanceerd. De roeren ben ik nog niet over uit. De bladen opzich zijn steving genoeg alleen de as is in een stuk meegegoten en daar verwacht ik van dat hij afbreekt op het roerbald wanneer ik iets van een tak in het water tegenkom.
Goed om te horen dat de ervaringe met model Slipway zo goed zijn, dan heb ik in ieder geval het gevoel iets goeds gekocht te hebben.
Ik ga nu eerst maar eens de hobbyruimte stevig opruimen en ruimte maken voor het nieuwe project.
Binnenkort de eerste vorderingen.

P.S. Verwacht geen recordtempo's. Ik bouw alleen als ik er zin in heb, anders wordt het toch niet naar mijn zin achteraf.

Nou de eerste vorderingen zijn gemaakt. Standaard begonnen met de standaard zodat het beestje in ieder geval een stevige basis onder de voeten heeft.

In de bouwhandleiding is te lezen dat als eerste met de schroefassen en de roeren begonnen moet worden maar ik ga me eerst richten op de inbouw van de dekondersteuningen. Deze bestaan uit PS strips van 3 x 6 mm welke aan de binnenzijde van de romp gelijmd dienen te worden.
Aangezien het voordek in een lijn doorloopt met het achterdek en dat daar de opbouw tussenin zit heb ik het idee opgevat om het achterdek goed uit te zetten op de binnenzijde van de romp en dan de romp zover vol water laat lopen dat deze vol zit totaan de uitgezette rand. Hiermee heb ik dan automatisch de hoogte van het voordek. Water liegt niet. Zie het maar als een waterlijn aftekenen aan de binnenzijde van de romp.

Foto's hiervan volgen.

Vanavond heb ik de knoop doorgehakt. Er komen zeker nieuwe schoefassen in.
De kwaliteit is ondanks de achteraf toch messing bussen in plaats van het gedachte brons dermate slecht en vertoont dermate veel speling dat er een betere schroefas inkomt .
De schroefasmaat zelf is ook 5 mm wat een beetje een rotmaat is gezien het feit dat er maar weinig messing schroeven te krijgen zijn met een buitenmaat van 40 mm en een schroefasmaat van 5 mm. Bovendien hadden de assen aan beide zijden schroefdraad. Rare jongens, die Engelsen zal ik maar zeggen. De steun achteraan wordt zodanig aangepast dat daar ook de schroefaskoker doorheen loopt. Geeft een betere geleiding dan alleen de as kaal door de geleider.
Van de roeren is het ook duidelijk dat er nieuwe gemaakt gaan worden. Het roerblad en de roeras is uit een deel en allebei gegoten. De roeras kan dus helemaal niets hebben en is met de hand te verbuigen maar heeft weer een rotmaat, 4 mm ipv de gebruikelijke 3 mm.
De roeraskoning is op zich prima dus die hergebruiken we. Dan maar een stukje buis met een buitenmaat van 4 en een binnenmaat van 3 mm ertussen.
Ik had in de hobbykoffer nog twee kunststof roeren liggen die dik genoeg zijn en waar ik makkelijk de vorm van het originele blad uit kan halen. Maak ik ze meteen ietsje langer aangezien ik de roerbladen aan de korte kant vind ten opzichte van de grootte van de romp.
De boegschroef zal er ook inkomen ondanks het feit dat Model Slipway daat met geen woord over rept. Het origineel had er wel een namelijk.
Het aftekenen van de dekken ben ik nog niet aan toegekomen aangezien ik het aanrecht niet mag gebruiken van moeders de vrouw. Die heeft de kokeritis en neemt daardoor bijna alles in beslag.

IMG_0293.jpg

De schroefas zoals geleverd. Buitenmaat schroefaskoker is 8 mm, schroefas is 5 mm.

IMG_0291.jpg

De bijgeleverde vierblads schroef, niet gebalanceerd, niet centrisch geboord en zeer ruw afgewerkt.

IMG_0292.jpg

De achtersteun; door het gat zou de schroefas moeten lopen, ik pas het zodanig aan dat de schroefaskoker er doorheen loopt.

IMG_0287.jpg

Het meegeleverde roerblad en wat ik nog in de koffer had liggen. Dit gebruik ik als nieuw roer en pas ik qua grootte aan tot het origineel.

IMG_0294.jpg

En zo zou het geheel volgens de tekening uit moeten gaan zien.

hallo ,

ja die problemen met die schroeven herken ik :-)
had er zo ook één bijzitten waar het gat niet in het midden zat

volgens wat ik al eens ergens gelezen heb is er en verschil tussen hun "oudere" bouwdozen en de nieuwere waar wel degelijke schroeven bij zijn en zelfs photo etched parts

bij mij staat er wel een boegschroef op de plannen ,gelukkig was er geen gat in de romp gemaakt want had geen zin deze te monteren

groeten

Het beslag bij de kits van Model Slipway is bedoeld voor een statisch model. Als ze gebouwd worden als varend model, is het bijgevoegd beslag waardeloos, gewoon vervangen. Dit is al besproken op dit Forum.

@ Zinnia:

als je onder "beslag" bedoelt : assen,schroeven en in sommige gevallen roeren moet ik je gelijk geven ,en zoals al geschreven :ze blijken dit zelf ingezien te hebben want recenter modellen zouden wel bruikbaar materiaal meegeleverd krijgen

al het ander "beslag" en ik begrijp hier eigenlijk die wit-metalen detaildelen onder dan moet ik je tegenspreken want deze zijn mits wat afwerking heel knap

groeten

Assen en roeren dus. Het ander beslag is inderdaad mooi gedetailleerd, maar wel zwaar. Voor een kennis heb ik de Vliestroom gebouwd, enkele eenvoudige grote gietstukken heb ik nagemaakt in polystyreen. De relingen van die Vliestroom was lasdraad van een halfautomaat. Ijzer dus, en licht gebogen (van de rol), die heb ik ook vervangen door messing van dezelfde dikte. Voor de rest zijn het prima bouwdozen, met een mooi eindresultaat. Maar door die paar wijzigingen, worden de toch al niet goedkope bouwdozen, extra duur.

Hoi allen

Een kennis van mij heeft een stolt tanker. En daar heb ik het beslag ook van gezien.Het is zeer gedetialleerd beslag.Maar het je moet het wel schuren en vijlen. Het kost wel wat tijd,maar dan heb je ook wat.

Groetjes Huub

Zo, weer even een update van de afgelopen week.

Als eerste een steu gemaakt en de deklijn in de romp afgetekend op de manier zoals ik in de eerste posting beschreven heb.

De Romp heb ik aan de bovenzijde gesteund met tape om het uitbuigen tegen te gaan en hierna heb ik de romp gevuld met water.
Voor de nieuwgierigen onder u, er gaat op de kop af 46 liter in. Dat geeft dus een totaal draagvermogen van 46 kilo voordat er een Titanic scenario dreigt. De waterlijn zal dan echter niet echt meer te zien zijn denk ik. :lol: :lol:

Gevulf met water blijkt de romp erg netjes gemaakt te zijn aangezien ik niet meer dan een paar tienden van milimeters afwijking in de hoogte vond in het achterdek.
Doordat je met het water ook heel makkelijk de eventuele torsie van de romp kunt nakijken heb ik dit ook gecontroleerd en dit is niet tot nauwelijks te noemen.
Met behulp van de inwendige waterlijn heb ik de ligging van het voordek vrij makkelijk met potloodstrepen aan kunnen geven op de binnenzijde van de romp. Hierna heb ik in tegenstelling tot de bouwbeschrijving geen 1,5 mm maar 2 mm omgemeten naar beneden als zijnde de hoogte waarop de dekondersteuningen gelijmd dienen te worden. Wanneer het dek nu gelijmd zit heb ik in ieder geval iets om weg te schuren van de romp zodat deze straks naadloos aansluit op het dek in plaats van de eventuele plamuuraansluitingen die na verloop van tijd toch altijd tekenen.

Ook heb ik van nog wat oude Rivabo onderdelen ( de wat oudere modelbouwers onder jullie kennen dit merk nog wel) twee nieuwe schroefasseb gemaakt. Aan de motorzijde voorzien van een kogellager en aan de schroefkant van een naaldlager.
Ook zitten de vetnippelaansluitingen er al opgesoldeerd.
De "Flash" (nederlands woord ontbreekt even bij me) van de romp is verwijderd door middel van het schrappen met een stanleymesje en de hele kleine resterende putjes zijn gevuld met " Magic Sculp". Dit ziet er uit als Silly Putty en het verwerkt erg prettig. Het is met de hand aan te brengen, met een stanleymesje te plamuren en eventueel te bewerken, stinkt niet en is met warm water en zeep zo van je handen en gereedschap te verwijderen.
Als laatste heb ik de roerbladen gevijld en geschuurd uit de standaard bladen die ik nog had liggen ter vervanging van de bijgeleverde witmetalen roerbladen.

Volgende keer weer meer.

P.S. Om nog even op de discussie in te haken over het witmetaal. ALs decoratie en beslag is het bijgeleverde erg netjes uitgevoerd. Als schroefas en roer is het bij een statische toepassing ook prima te gebruiken. Echter niet wanneer je met het model wilt gaan varen. Neem dan wat beters.
IMG_0329.jpg

De standaard, erg robuust uitgevoerd met betonplex, dit is echter alleen voor de bouwfase. Wanneer de Gry klaar is krijgt ze een nettere. :D
IMG_0321.jpg

De romp gevuld met water en voorzien van tape tegen het uitbuiken van de zijkanten van de romp door de waterdruk van binnenuit.
IMG_0325.jpg

Door het directe licht op het water weg te halen is door de breking van het licht in het water perfect de overgang tussen lucht water op de binnenzijde van de romp te zien.
IMG_0332.jpg

De volledig afgetekende en ongezette deklijn aan de binnenzijde van de romp
IMG_0310.jpg

De nieuwe schroefassen en roeren ter vervanging van het bijgelverde.
IMG_0333.jpg

De geplamuurde romp, er is niet veel werk aan zoals de foto laat zien.

Het zal inderdaad wel de graupner boegschroef, type peddeltje in een buisje, worden. Ik vind alleen het geluid van die dingen zo vreselijk hard. Een "echte" boegschroef met schroef is dan mooier maar dan zit je meteen met een gat diameter van 36 mm en dat is in schaal 1:40 een origineelmaat van 1,44 m1. Dat lijkt me toch iets te veel van het goede.

Zo, na twee weken was het wel weer eens tijd voor een echte update en dit keer met foto's.

De boegschroef is inmiddels ingebouwd, evenals de schroefassen, roerkoningen en besturing van de roeren.

Qua motorisering heb ik vreselijk overgedimensioneerd door twee 900 BB torque's te monteren maar dat kwam simpelweg door het feit dat ik er al een had liggen vanuit Dortmund en een tweede erbij kopen goedkoper was dan twee nieuwe 720 BB torque's aan te schaffen. Ik moet uiteindelijk toch een 14 kg ballast in de romp hebben liggen dus ik hoef me geen zorgen te maken over het gewicht.

Ook had ik nog een digitale servo liggen uit mijn vliegtijd dus de Gry gaat straks digitaal door het leven :lol:

Ik zit er aan te denken om het openen en sluiten van de dekluiken te laten verlopen mbv een zeilwinch en een "continu Loop". Je hebt op die manier lengte zat en het is heel ruimtebesparend weg te werken onder het dek. Een tweetal touwtjes is straks het enige dat te zien is van bovenaf.

Ook heb ik de zak van Sinterklaas alvast geleegd en een Revell Omega compressor met een Badger 150 airbrush aangeschaft. Ook is er een Proxxon MF 70 freestafel onderweg waarmee ik hopelijk een paar mooie dingen kan maken voor de Gry.

Over de inbouw van de aandrijving valt niet zo gek veel te melden behoudens het feit dat de romp verre van symmetrisch is en dat is toch even wennen.

Je zal er aan het einde weinig meer van zien denk ik maar met het uitmeten van de roerassen en boegschroef was het toch even zoeken af en toe.

Ik ga vanmiddag beginnen met de deksteunen op met te maken om zodoende het achterdek te kunnen plaatsen.

Hieronder de bijbehorende foto's.
IMG_0463.jpg

IMG_0464.jpg

IMG_0465.jpg

IMG_0466.jpg

IMG_0467.jpg

IMG_0469.jpg

IMG_0470.jpg

Dat was het weer deze week. :lol:

Even een kleine update:

De dekondersteuningen zijn ondertussen ingelijmd met epoxy en de eerste passing met de dekken zijn gemaakt.
Wat opvalt is dat het achterste dekgedeelte een heel stuk breder is dan het voorste achterdekgedeelte, dit scheelt ongeveer 5mm.

In eerste instantie dacht ik dat het achterste gedeelte maatgevend zou zijn, na het proefpassen van de overstekende dekondersteuningen ben ik echter tot de conclusie gekomen dat het achterste gedeelte eigenlijk 5 mm te breed is. Dus dat wordt schuren.

Ook voor de accu's is meer dan genoeg ruimte. De bedoeling is om een 12 V, 17 Ah accu voor de aandrijving te gebruiken en een 6V, 12 Ah accu voor de boegschroef, ontvanger, verlichting en speciale functies.

Ook heb ik mijn freestafel binnen, wat een heerlijk gevoel om voor het eerst in mijn modelbouwcarriere vier gaatjes op exact 10 mm van elkaar in een vierkant te kunnen boren met minimale inspanning en meten (proefproject). Daar ga ik zeker nog mooie dingen mee maken. Ook mijn andere nieuwe aanwinst heb ik er nog maar even bijgezet, de compressor en airbrush.

Binnenkort weer meer.

P.S. Ben op zoek naar tips om de PS delen netjes haaks op elkaar te lijmen, gisteren met een proefstukje geprobeerd en het was toch een stukkie moeilijker dan gedacht om dit netjes en haaks te doen. Alle tips zijn welkom, ook wat betreft lijm, CA is niet alles ben ik al achter.

IMG_0471k.jpg

IMG_0472k.jpg

IMG_0473k.jpg

IMG_0474k.jpg

IMG_0475k.jpg

hey wiggie

om PS aan PS te lijmen gebruik ik gewone dun vloeibare modelbouwlijm ( waar ze die vliegtuigjes ea in elkaar me steken )
deze lost het PS op en "last" het in elkaar als het ware ,geeft echt heel sterke verbindingen
eerst even opschuren met een 400-tje en dan lijmt het beter en sneller ( er ligt een film van losmiddelen afkomstig van het extrusieproces op de PS platen)

bijkomend voordeel is dat je nog even de te lijmen delen kunt verschuiven,corrigeren wat met secondenlijm bijna niet kan

ben jaloers aan het worden op je uitrusting Wiggie: freestafel , degelijke airbrush! :-)

succes

RUDERER L 530 is ook speciaal om kuntstof aan mekaar te lijmen.
Het lost de kunststof een beetje op, zo krijg je een betere hechting.

Acrylaatlijm ben ik geen voorstander van om ABS te lijmen, de ervaring heeft geleerd dat door een gemische reactie het ABS hard wordt en snel breekt.
Dit gebeurd pas na langere tijd, maar neem aan dat de boot toch wel een paar jaar in je bezit blijft.

Back