Bouwverslag Gry Maritha

:lol: Jaaaaaa, nou snap ik hem. Ik had gewoon net even eerder met potloodontwerp op het forum moeten zetten. Dat had in ieder geval in hoop werk gescheeld. :roll:

@ Bol

Dat lossteken kun je vergeten hoor. Het oplosmiddel in de putty lost ook het polystyrol dek een beetje op zodat het echt vastzit aan elkaar.

Ik heb me gisteravond helemaal de blubber geschuurd met een kaal dek als resultaat. Het beste kun je nat schuren zodat het schuursel meteen van het schuurpapier weggeschuurd wordt. Anders blijft het een bende.

Ik heb de nieuwe indeling erop gezet een alvast de langsnaden aangebracht met putty. En nu maar hopen dat het nu wel goed is. :roll:

Ook zie je meteen al de verticale steunen op het dek.

Je ziet nog een klein beetje de oude indeling erdoor maar dit zijn de potloodstrepen van het uitzetten hiervan. je voelt er niets meer van.

Heb meteen nog een vraag. Hoe houden jullie de verbindingen mooi haaks? Ik loop me een potje te pielen om het allemaal netjes te houden, daar wordt je wijs van.

IMG_0520.jpg

De oude indeling is weggeschuurd en de nieuwe uitgezet en alvast in de tape gezet.

IMG_0521.jpg

Het geheel van opzij gezien

IMG_0527.jpg

Het voorlopige resultaat, de korte pootjes moeten nog in de putty worden gezet

IMG_0529.jpg

En nogmaals het resultaat

IMG_0522.jpg

Hier de verticale steunen

IMG_0523.jpg

En hier in detail.

Tot zover maar weer.

@wiggie
Goh, Wiggie het is me toch gelukt jou aan het werk te houden he. :oops:
Maar wat vind je er nu zelf van ???????? dat is dus mijn vraag nu :?: :?:
mvg
Frederik :D :D

Ik denk dat als het dek gespoten is het toch een meerwaarde geeft aan het geheel. Het is niet mijn bedoeling om de lasnaden heel erg op te laten vallen, het moet maar een beetje opvallen zodat het net opvalt op het moment dat je er met je neus bovenop staat.
Ik weet dat het dan wel een hele boel werk is maar op deze manier leer je toch weer wat nieuwe technieken. Of die uiteindelijk de moeite waard zijn zal de tijd bewijzen.

Op de foto's lijkt het overigens een zooitje doordat de oude potloodindeling er nog enigzins doorheen schijnt en de plamuur ook nog eens anders reflecteerd. In het echt ziet het er niet zo dramatisch uit als op de foto's. Zal wel aan de camera of aan de fotokunsten van ondergetekende liggen. In het kort, ik ben er niet ontevreden over.
Ik zal hieronder het bovenaanzicht wat groter neer proberen te zetten als dat lukt.

:
IMG_0529-1.jpg

Alleen de langsnaden staan in de putty, alle korte naadjes staan nog in het potlood en zijn daardoor wat smoezelig. Als dat ook klaar is zal ik nog eens foto plaatsen.

En dat aan het werk houden, pfffffff. dat is zeker gelukt, ik heb nog last van mijn arm. :lol:

Hier weer even een korte update.

Ondanks de vakantie ben ik niet echt verder gekomen, wat wil je met twee dochters.

Hieronder wat tussenstandfoto's

IMG_0710.jpg

De stand tot nu toe met gesloten laadruimdeksels

IMG_0712.jpg

En hier met geopende

IMG_0709.jpg

De verschansing voor is voorzien van steunen, kluisgaten en steunen voor de bolders

IMG_0719.jpg

Hier een detail van de kluisgaten, het is verbluffend hoe netjes je met een airbrush werkt, dit was de eerste keer en ik ben er erg enthousiast over.

IMG_0722.jpg

Haar nieuwe neusje

IMG_0724.jpg

Zelfs zonder kleur toch al indrukwekkend.

Hieronder nog het resultaat van de lasnaden tussen de dekbeplating na een keer in de grondlak spuiten met de airbrush, let niet op het stof eromheen, ik ben aan het schuren en was vergeten het weg te halen voor de foto's.
IMG_0716.jpg

En hier ook nog de onderzijde van de laadruimkleppen, alles is zelf uitsnijden en lijmen en het was verdomde lastig om alles recht en haaks te houden zonder torsie in de kleppen.
IMG_0714.jpg

Tot zover maar weer.

Ga je de luiken ook nog werkend maken?

Dat spul wat je gebruikt hebt om de lasnaden te maken, wat is dat voor goedje?

Adam
------------------------

tamiya putty. :roll:
---------------------------
Zit als ik het goed heb in een tube
mvg

Dat goedje voor de lasnaden is inderdaad Tamiya Putty, zeg maar opgeloste PP in lijm. het versmelt ook echt met het PS zodat het een geheel wordt. (dat heb ik al aan den lijve ondervonden, zeg maar :( )

Het is wel de bedoeling om de luiken werkend te maken mbv twee miniservo's die de luiken openklappen. Hoe ik dat precies ga doen ben ik nog mee bezig maar dat gaat wel lukken. Een groter probleem wordt de kraan en dan vooral het hefgedeelte. Ik wacht maar eerst even af hoe Martin '70 dat gaat oplossen met zijn kraan voor de Happy Hunter want die heeft volgens mij hetzelfde probleem aangezien de constructie van de kranen nogal op elkaar lijkt. Die van mij is alleen twee keer zo groot.

@ wiggie,

De kraan heeft wat voeten in aarde zou ik zeggen, ik ben een aardig eind opweg maar het laten toppen van de giek ga ik toch anders oplossen en niet meer door de cilinder. Maar middels een stangentje recht omhoog wat de giek opdrukt. Het enige nadeel van dit type kraan is het draaipunt en de plaats van het stangetje wat hem opdrukt, dit zit erg dicht opelkaar waardoor je een redelijk groot moment krijgt om de boeg de lucht in te krijgen. Ik ga binnen kort een proef opstelling maken en dan laat ik het wel weten of dat principe werkt :wink: .

Maar mooi project en leuk schip om te maken denk ik zo :thumbsup:

Gr Martin :D

Martin '70
Het zou me niks verbazen als dat je uiteindelijk toch voor een soort oliedruk gaat Martin :roll:
En dat heb met dat slangetje niks te maken hoor :!:
Want ventielslang is er ook nog te koop :idea:
mvg

Die kraan is mechanisch werkend te maken er zijn al vele modelbouwers Martin voorgegaan.
En als ik het nog goed herinner dan niet via die plunjer maar door een stangetje even voor het schanierpunt.
Deze werd met een servo dan omhoog geduwd er komen geen huisen aan van 1 kilo neem ik aan.
Helaas heb ik de modelbouwbladen niet meer wie rekent er ook op dat een model weer in productie komt om helemaal maar niet van internet te spreken.

@ Jan,

klopt en ik zal ook zeker de laatste niet zijn :wink: Maar ik denk wel dat het deze laatste variant zal gaan worden alleen ik gebruik geen servo maar een tractie motortje waardoor het stangetje heel geleidelijk omhoog en omlaag beweegt.

Jammer dat je die bladen niet meer hebt, maar ik ga vrolijk verder om het wiel wederom opnieuw uit te vinden 8O :D :D

Frederik met Olie druk gaat het, het voorals nog niet worden want een ventiel slang is haast net zodik als de behuizing van de cilinder, maar zeg nooit nooit :D

[/quote]Maar middels een stangentje recht omhoog wat de giek opdrukt
Ik was zelf ook al een beetje tot die conclusie gekomen.

Het past gewoonweg niet.

Wat ik wel heb gezien en jullie niet wil onthouden is dit: Kijk even op de site van detsekoa met werkende kraan. Ik ben er nog niet uit hoe hij doet, maar het kan dus wel !!!!

Er blijft hoop Martin !!!!!!!!!! :lol:

Volgens mij werk hij met kleine schroefspindels, die werken met de zuigerstangen van de cilinders.
Als je onder het kopje "electronics" kijkt zie je een vertagings motor die in lijn staat met de hefcilinder van de mast.
En in de mast is een kleinere motor gemonteerd die het uitknikken verzorgt

Ik zit er toch aan te denken dit ook te gaan maken :? Ik moet dan wel de hefcilinder wat meer rechtop gaan zetten dan het origineel, het werkende resultaat is dan wel mooier dan een duwstangetje die daar niet hoort. De motortjes heb ik al in ieder geval.

nou wiggie dat is zeker geen slechte oplossing. Ware het niet dat deze optie ook niet opgaat voor de kraan waar ik mee bezig ben, dit heeft te maken met de lokatie van de hef cilinder deze zit te ver naar buiten zodat de draad stang niet door de basis kan.

Maar het heeft zeker potentie voor mijn volgende project omdat daar een dekkraan op komt die ook knikt en verdacht veel lijkt op deze van de tsekoa.

Eindelijk weer wat nieuws te melden.

Zoals vandaag al gemaled in het topic van Martin '70 over de bouw van Smit Hunter heb ik de hoofdcilinder van de te maken kraan op het dek werkend gemaakt volgens de manier zoals het ook op de tsekoa is gedaan. Met een schoefdraad M3 draaiend in een busje van 4 mm. Hierin zit dan aan de voorzijde een busje van 3 mm gesoldeerd waarop ik een busje heb gesoldeerd die ik nog in de rommeldoos vond. Wie wat bewaard die heeft wat !!!

Ik heb helaas nog niet de beschikking over een draaibankje zodat alles neerkwam op het gebruik van een boormachine, schuurpapier en heel veel geduld. Ook het hebben van een heleboel afvalmessing stafmateriaal heeft zeker geholpen :lol:

Het motortje draait op 12 V bij een stroomverbruik van 40 mA en de slag van de cilinder is 4,5 cm, ruim voldoende om de kraan te bedienen. Drukkracht schat ik op een ruime kilo. Het motortje kan niet meedraaien door een elkastiekje. Hierdoor kan ik straks ook heel makkelijk de motor verwijderen in de boot in geval van storing of onderhoud.

Hieronder wat foto's.

DSC04479.JPG

DSC04480.JPG

@ wiggie,

Mooi stukje werk :thumbsup: en zeker al je niet beschikt over een draaibank en je alles handmatig moet maken, mijn complimenten.

Maar hoe zit het nu precies ? aan de as van de motor zit een asje met schroefdraad neem ik aan en waar draaid dat in om de plunjer in de lengte richting te doen schuiven ? vroeg hij nieuwschierig :wink:

Back