Bouwverslag Gry Maritha

Dat is uiteraard wel de bedoeling.

Bedankt voor de tips, onder dunne modelbouwlijm is ook bijvoorbeeld Contacta van Revell te scharen? Deze potjes met zo'n dun naaldje doseren zo lekker.

Wat betreft de uitrusting, dank je vor het compliment Penneman. Ik zat er al een hele tijd aan te denken om het aan te schaffen maar de ervaringen van Ronald met de bouw van zijn Happy Hunter in fosforbrons gaf eigenlijk de doorslag om de freestafel aan te schaffen. Ervaringen met frezen in afvalstukjes PS geven tot nu toe eigenlijk alleen maar een klontje gesmolten PS om de frees en een heeeeele brede freessleuf dus ik denk dat er een apart soort freesje in moet. Ik gebruik nu een vingerfrees van 3 mm op 5000 toeren. Iemand ideeen ?

jep wiggie , dat is de perfecte lijm voor PS aan PS te lijmen (goedkoop en goed :-)
die met dat dunne naaldje zijn heel handig , alleen voor het wegzetten ga ik even door het naaldje met dun messing staafje om het naaldje vrij te houden

groeten

ps:bijna elke kunststof wordt met het ouder worden bros en sprokkelig , komt door het verdwijnen van de toegevoegde weekmakers en anti-oxidantia , weinig aan te doen

Hoi Wiggie,

je hebt een mooie compressor voor de airbrush, als je die nu eens gebruikt als koellucht bij je freeswerk met plastics??
Heeft die meteen een dubbel functie en dus dubbel plezier :lol:

André

@DreBo
Ja dat is wel een idee hoor :idea:
Maar ik denk toch als dat hij verkeerde fraisjes gebruikt.
Tom Boere frais toch ook dat kunsstof moet hij het daar eens aan vragen
mvg
Frederik :D :D

Hoi Wiggie,

Ik heb dat Proxxon freesmachientje ook maar ik heb geen problemen met het wegsmelten van het materiaal. Nu heb ik hem ook nog niet zo heel vaak gebruikt, maar op diverse proefstukjes Polystyreen heb ik nog niets zien smelten. Ik heb hem dan ingesteld op de laagste snelheid en met een Proxxon freesje (verkopen ze in setjes van 3 (1mm, 2mm en 3mm)) gaat het prima. Misschien dat jouw freesje het probleem is :?.

Groetjes, Danny.

Ik denk Acrylonitril Butadieen Styreen. Want wij laden de grondstoffen er voor. Orthoxyleen en Paraxyleen en Styreen en nog meer van die rotzooi

De chemische naam wist ik niet, waarvoor dank.
Maar het wil ook zeggen: Alles, Behalve Sterk.
De waarheid die hier achter zit, is dat ABS een gevoelige kunststof is, die indien niet juist gebruikt, snel veroudert, broos wordt.
Daarom geef ik de voorkeur aan polystyreen.

Volgens gebruiken de Britten geen ABS maar PS in hun bouwdozen voor zover ik uit de beschrijving kan halen, ben ik even blij.

Maar ABS is toch makkelijker te onthouden dan Acrylo.... ach laat ook maar , nu alweer vergeten.

Even een kort vraagje tussendoor. De dekken zijn geplaatst en vlakgeschuurd en nu wil ik de lasnaden van de dekbeplating simuleren dmv tamiya putty. Wat is ongeveer de maat van een standaard dekplaat zodat ik het realistisch kan maken?
Alvast bedankt voor de suggesties.

@wiggie
---------------------------------------
Standaard dekplaten.
Kijk bij mij vroeger aan boord :roll:
Neem bijv de Gangboorden. :idea:
Die waren gemaakt uit een standaard plaat van 2 x 6 mtr..
Nu mijn Gangboorden waren0.45 breed
Dus waren de gangboordplaten 6 x 0.45 mtr
Dus lengte maal breedte 6 x0.45 mtr.
Hoop als dat je er wat aan heb.
Uiteraard verschild het van schip naar schip.
Maar de standaard platen blijven het zelfde hoor.
Mvg
Frederik :D

Dank je Frederik, daar heb ik zeker wat aan.

Het komt er feitelijk op neer dat de buitenmaten op schaal 1:40 maximaal 50 x 150 mm mogen zijn.

Ik zal eens een mooi ontwerp op de dekken tekenen in potlood en kijken of het bevalt.
Het lijkt me logisch dat de platen symmetrisch aangebracht worden, toch?

@wiggie
Kijk wat het gangboord betreft
Zijn ze met een stuik onder het dek aan elkaar geklonken he
Bij een modern schip zijn ze in de lengte tegen elkaar gelegd en afgelast he
Vanzelf ook aan de denneboom en het bestek uiteraard he.
Maar bijv scheepshuid gebeurd dat dus overlapt he
mvg

Oei, nu ga je toch iets te snel voor mijn scheepsbegrippen. Dat van de stuik snap ik en van de scheepshuid ook nog. Dat de platen vantegenwoordig tegen elkaar gelegd worden en daarna gelast dat snap ik zeker want dat probeer ik na te bootsen met de putty.(Eerste tests op een afvalstukje zien er goed uit).
Toen je begon over de denneboom en het bestek van het schip, toen was ik hem kwijt. Heb je iets meer uitleg Frederik?

Alvast bedankt.

@wiggie
De Denneboom is de hoge rand waarop de luiken liggen (dus niet de kerstboom he) :lol: :lol:
En het bestek is het hoeklijn aan de buitenkant
daar waar het gangboord over gaat naar de huid schip
mvg
Frederik :D :D :D

Zo, eindelijk weer een echte update van de bouw.

Zoals ik hierboven al gezegd had is er weer een hoop veranderd de afgelopen twee weken.

Alereerst zijn de dekken geplaatst, geplamuurd en geschuurd zodat ik nu een strak en vlak dek heb. Hierop heb ik de beplating nagebootst m.b.v. afplaktape en putty. Doordat de afplaktape enige dikte heeft blijft dit hopelijk ook na het spuiten enigzins zichtbaar.
Ik heb de dekken ter plaatse van de toekomstige opbouw wel voorzien van een steunbalkje van een L profiel aluminium van 10 x 10 mm. Origineel bleef het dek te zwabberig. Het is wel zaak om vreselijk goed op te letten met het inlijmen van de dekken dat je niet onbedoeld de romp getordeerd verlijmd. Dus eerst alles drie controleren voordat je definitief verlijmd!!
Verder zijn de ramen en spuigaten uitgefreesd en gevijld. De kluisgaten doe ik pas als de gangboordsteunen voor zijn gelijmd en ik daar een goede maat vanaf kan meten.
Om de elektronica compleet te maken zit alle bedrading nu netjes weggewerkt in een zelfgemaakte doos. De regelaars zitten netjes bovenop en de bedrading onzichtbaar weggewerkt in de doos. Voordeel hiervan is uiteraard een nette romp maar ook moet er minimaal 2 cm water in de romp staan voordat er ook maar een draadje nat wordt. Aan de bovenzijde is de doos voorzien van een deksel met sluitmechanisme. Door middel van een snoer met tulpstekker kan ik de accu's laden zonder deze per ongeluk verkeerd om aan te sluiten.

Om nu het water tegen te houden dat eventueel op het achterdek terechtkomt heb ik de ondersteuning van de klep in het achterdek veranderd ten opzichte van de manier van Model Slipway. Ik had nog 8 mm dik PS plaat liggen waar ik strips van 2,5 cm breed uit heb gezaagd.
In deze strip heb ik weer een geul van 3,5 mm diep gefreesd en 5 mm breed. In deze sleuf past dan weer net een schuimstrip van 5 mm breed en 4 mm hoog. Wanneer de klep in het achterdek straks gekneveld zit op het achterdek wordt de schuimstrip 0,5 mm ingedrukt. Hopelijk is geeft dit een redelijk waterdichte afsluiting.

Vorige week zondag heeft de Gry voor het eerste water geproefd en met succes. Zonder boegschroef is ze met een motor vooruit en een achteruit op de plaats te draaien. Met boegschroef heb ik nog niet kunnen testen doordat de regelaar pas deze week binnenkwam. Ook heb ik voldoende power maar dat mag ook wel met twee 900 BB Torques. Wat wel even wennen is dat de draaicirkel met alleen het gebruik van de roeren erg groot is (5 m1). Ik heb hier helaas geen foto's van aangezien ik camera vergeten was mee te nemen.:hammer: :hammer: :hammer:

Hieronder wat foto's.

IMG_0476.jpg

De stand tot nu toe

IMG_0477.jpg

De ingebouwde doos met de regelaars, laadbussen en schakelaars

IMG_0484.jpg

De geopende doos met alle bedrading

IMG_0481.jpg

De ontvangeraccu en alle servosnoeren voor de aandrijving netjes weggewerkt in een kabelgootje en voorzien van een beschermkous.

IMG_0482.jpg

De ontvanger zo ver mogelijk naar achteren geplaatst.

IMG_0483.jpg

De uitgefreesde ramen en kluisgaten

IMG_0486.jpg

Hier de ondersteuning van de klep in het achterdek, in de laagste sleuf komt straks de schuimstrip, de middelhoge sleuf is de daadwerkelijke ondersteuning van de klep

IMG_0508.jpg

De gebuikte putty voor de nabootsing van de dekbeplating

IMG_0509.jpg

Eerst alles meten en daarna uitzetten met potlood. Hierna met behulp van afplaktape een heel dunne strook tussen de tape overhouden die je op kunt vullen met putty.

IMG_0510.jpg

Het aanbrengen van de putty

IMG_0511.jpg

Het resulaat? Een grote &^%&^%$^zooi. :lol:

IMG_0485.jpg

Maar na het verwijderen van de tape al een stuk mooier. Hopelijk blijft het een beetje te zien na het spuiten. Met de nadruk op een beetje aangezien ik het niet te veel aanwezig wil laten zijn.

P.S. Ik heb wat berichten verwijderd om er weer een geheel van te maken, hoop dat niemand zich hierover aangevallen voelt.

@wiggie
Ja Wiggie nu heb je wel wat uitgehaald hoor. :oops:
Ik kon mijn ogen niet geloven hoor.
Ik vind het zielig voor je en vooral het werk wat je er aan heb gehad :?
Maar je had de dekplaten: in het verlengde van je schip moeten liggen.
Dus van voor naar achteren de platen langer als dat ze breed zijn hoor.
Dat heb je nu overdwars gedaan he.
En dat is beslist geen gezicht hoor.
Ik heb je het duidelijk genoeg uitgelegd hoor de gangboorden van mijn eigen schip waren 2 mtr lang
en0.45 breed he
Dus je moet het allemaal in de lengte doen en dan langer als dat het breed is hoor :roll: :roll:
mvg

Amai, ik voel de schuurklos al jeuken:hammer: :hammer: . Maar dat zal dan toch werk voor morgen worden denk ik.

Helaas niet goed genoeg voorbereid, het resultaat is binnenkort te zien.

Back