Bouwverslag Gry Maritha

Ik heb na rijp beraad met mezelf besloten toch maar niet te gaan tekenen, dan snappen jullie er helemaal niets meer van. :lol: :lol: :lol:
Aangezien een foto meer zegt dan tien tekeningen probeer ik het op die manier.

Even een tekening met nrs.

DSC04480nr.JPG

Achtereenvolgens de nr's met omschrijving:

1. Vertragingsmotor
2. Stukje messing buis, 12 mm inwendig, 14 mm uitwendig, overgehouden van een nooit afgebouwde Smit Rotterdam
3. Van Raboesch een schroefasonderdeel, 8 mm inwendig en 12 mm uitwendig met hierin een naaldlager met een inwendige diameter van 4 mm, had ik nog liggen.
4. messing buis, 8 mm uitwendig en 6 mm inwendig
5. Oude Billing Boats schroefas (die slechte ja, komen ze in ieder geval een keer van pas) 6 mm uitwendig en 5 mm inwendig
6. messing buis 3 mm uitwendig en 2 mm inwendig
7. oud onderdeel van de eerder genoemde Smit Rotterdam, Billing Boats
8 en 9. verdikking van de plunjer gemaakt van een klein stukje messing buis van 8 mm uitwendig en 6 mm inwendig, hydrauliekleiding en koppelingen van 1 mm messing draad met BB scepters 1 gats.
10 elastiekje om de motor flexibel te houden, ook vang je zo eventuele klappen van de giek op aangezien de hele motor iets naar achteren kan bewegen.

Onderdeel2, 3, 4 en 5 zijn simpelweg over elkaar heen geschoven en gesoldeerd.
Onderdeel 6 zit in een stukje messingbuis vast van 4 mm uitwendig en 3 mm inwendig. Dit buisje is niet te zien en ook niet te fotograferen aangezien het zich binnen onderdeel 5 bevindt. Aan de andere kant van dit buisje zit een messing moertje gesoldeerd met een M3 schroefdraad. Na het solderen is de moer zodanig afgeschuurd dat de buitenmaat kleiner is dan 6 mm zodat het binnen onderdeel 4 kan bewegen. Onderdeel 5 vormt de voorste stop. Het naaldlager in onderdeel 3 de achterste. Tussen onderdeel 5 en 6 zit een glijlagertje uit een oude printer (ik heb je raad opgevolgd Frederik :wink: )

Op de volgende foto kun je naaldlager zien zitten en als je goed kijkt een stukje van de messing moer.

IMG_0747.jpg

Op de volgende foto het motortje met schroefspindel. Dit messing draadeind van M3. De motoras is 2 mm. Om een verbinding te krijgen heb een stukje messing van 3 mm uitwendig en 2 mm inwendig in een messing buisje van 4 mm uitwendig en 3 mm inwendig geschoven en vastgesoldeerd. Aan de andere zijde van het grotere buisje past dan het stukje draadeind. Ook dit zit vastgesoldeerd. In het messing buisje is een gaatje van 3 mm geboord waardoor het madeschroefje van de stopper loopt. Zodoende wordt de motor gekoppeld met de schroefspindel.
Doordat het messing buisje van de schroefspindel een buitenmaat heeft van 4 mm en het naaldlager een binnenmaat van 4 mm loopt de spindel gelagerd.

IMG_0744.jpg

Als laatste nog wat foto's met een idee hoe het er uit moet gaan zien, het zal nog wel even duren voordat ik zo ver ben echter.

IMG_0750.jpg

IMG_0751.jpg

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is hoe ik het gemaakt heb en mochten jullie nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Voor nu, slaap lekker. :sleepy:

Wiggie,

Dank voor deze duidelijke uitleg, ik ga deze manier van bedienen zeker gebruiken bij de bouw van de volgende kraan achter op het dek van de Bronco. Deze is dan wel schaal 1 :20 meer ruimte om motoren in te bouwen :wink:

Gr Martin :D

Hallo wiggie,

Ik sluit me geheel bij mijn voorganger aan......super oplossing.....

Ook ik zal deze methode zeker trachten toe te passen in mijn Oceanix Orion (schaal 1:33)

Net zoals de werkende luiken......maar dat had ik je al verteld.....

Groeten,

Mario

Ik ben weer een heel stuk verder met de kraan.

Deze is technisch helemaal werkend gemaakt. Het draaien geschiedt met behulp van een aangepast tandwiel, het hijsen uiteraard met touw en de cilinder werkt met behulp van het hiervoor beschreven systeem.

Ik ben op het moment begonnen met het schilderen van e.e.a Momenteel staat alles in de grondverf om te zien waar er nog geplamuurd moet worden. Wat ik jammer vind is dat de kraan van de Gry vantegenwoordig donkergroen is. Hierdoor zijn veel details straks minder opvallend. Maar ja de authenticiteit wil ook wat .

Voor de oplettenden, op de cabine zit nog geen dak aangezien het interieur nog gemaakt moet worden. Ik ben eigenlijik ook nog op zoek naar een manier om de raamrubbers te imiteren. Een dun slangetje doorsnijden gaf niet het gewenste resultaat.

Ik zal hieronder wat foto's neerzetten, mochten er vragen zijn over de werking dan zie ik het wel.

IMG_0759.jpg

De cilinder op de basis gemonteerd met hierachter de basis voor de kraanarm, deze heb ik iets aangepast om de cilinder kwijt te kunnen raken.

IMG_0767.jpg

Hier de basis met de buitenmantel. De buitenmantel wordt vast in de boot verlijmd en de basis is hier uit te halen voor onderhoud e.d. De basis en mantel zijn gemaakt van een verloopstuk voor de afvoer van een wasbak en een speciale barplug waarmee die je normaalgesproken alleen in cafe's ziet bij de glazenspoelbak. Lang leve de horeca en de lokale bouwmarkt. :bday:

IMG_0768.jpg

Hier het draaimechanisme. Het tandwiel drijft een aangepast tandwiel aan dat meteen de basis van de kraan in de buitenmantel vastklemt zodat het geheel er niet vanaf kan vallen.

IMG_0776.jpg

Het geheel in de huidige staat

IMG_0777.jpg

Detail van de cilinder, sorry voor de wazige foto's maar als ik flits is er helemaal niets meer te zien.

IMG_0780.jpg

Detail van de andere kant, de vaste hydrauliekleidingen zijn al aanwezig, de flexibele moeten er nog op.

IMG_0781.jpg

Detail van de lier met motor.

IMG_0786.jpg

Detail van de onderzijde van de buitenmantel, geheel links is de motor voor het draaimechnisme te zien, rechts ernaast de motor voor het hefmechanisme en meest rechts de doorvoer voor de hijsdraad.

IMG_0783.jpg

Het geheel vanaf de andere zijde.

Ik kan er maar één ding op zeggen..... WAAAUUUWWW !!!! 8O

Wat voor motortje heb je er voor gebruikt.....?

Super systeem......

Ciao

Mario

@ Wiggie,

Jeetje jou kraan is weel een heel stuk groter dan die waar ik mee bezig ben. Dat zie je pas als hij inelkaar staat 8O.

Maar des al niet te min Klasse hoor :thumbsup: en als hij straks in de verf staat en helemaal is aangekleed is het een aardig blikvanger op het dek :wink:

Gr Martin :D

Hoi Wig

Hier dan mijn oooooooooooooo's en aaaaaaaaaaaaaaaaa's
ziet er erg mooi uit man.

Groetjes uit Groessen

Nou, de verf is geregeld hoor. Ik heb gisterenavond voor het eersty de airbrush eens goed uit kunnen proberen en het resultaat valt me niet tegen.
Je kunt de details veel beter zien dan als je met de hand verft. Daar heb ik in ieder geval van geleerd dat de rest van de boot nog beter geplamuurd moet worden aangezien je alles ziet.

Ik heb een aantal vragen gehad over de typen motoren die ik heb gebruikt en waar ze te koop zijn. Om een ieder bij wie de vraag nog zou kunnen rijzen heb ik hieronder even een opsomming gezet van de antwoorden. Daaronder een aantal foto's van de kraan in kleur.

De motortjes die ik gebruik komen van mijn overbuurman die in de onderwatercamera business zit. Daarin worden ze o.a. gebruikt voor de diafragma instelling van de camera's. Wanneer de cameraunit overleden is door wat voor een oorzaak dan ook komen ze soms wel eens bij mij terecht. Dus waar je ze kan kopen in Nederland? Ik zou het niet durven zeggen. Wat ik wel weet ik dat er op de intermodellbaubeurs in Dortmund elk jaar verschillende handelaren staan met gelijkwaardige motoren voor ongeveer 5 euro per stuk. Ze komen dan vrij uit bijvoorbeeld de medische industrie. Ik weet niet of je van plan was om te gaan dit jaar maar dit zou een goede reden kunnen zijn. De beurs in van 18 t/m 22 april in de Westfalenhallen in Dortmund.

Afbeelding%20014.jpg

De kraan in de onderste stand.

Afbeelding%20008.jpg

En in de bovenste stand

Afbeelding%20009.jpg

Detail

Afbeelding%20017.jpg

Nog een detail

Afbeelding%20016.jpg

En nog een detail

Afbeelding%20013.jpg

De volgende uitdaging, hier een realistisch interieur van maken. Roel maak je borst maar nat!

@ Martin: Gelukkig wel! Anders was ik er wel mee opgehouden. De schaal van mij is ook iets groter, 1:40 in plaats van 1:50, het blijft echter lastig genoeg.

Tot de volgende keer maar weer.

Hoi Wiggie

Ziet er erg mooi uit man ik heb alleen een opmerking, want volgens mij
zijn cilinders van blank staal en niet van messing of koper.
Mischien kun je hem nog een kleurtje geven?
gr.
Jorik

Dat kan wel maar dat wordt dan denk ik einde werking cilinder. De verf gaat dan tussen de cilinder en de bus in zitten en dan loopt het geheel een heel stuk stroever. Helaas.

Even een kleine update:

De cabine is ingericht en voorzien van de volgende gemakken voor de noeste scheepsrot.

Stoel met armsteunen met daarin geintegreerd de bediening voor de kraan.

Verwarming

En last but not least een asbak met shaggie.

Ook is de kraanmachinist een viespeuk want hij gooit de poetslappen in de cabine in plaats van buiten in de afvalbak.

IMG_0824.jpg

IMG_0826.jpg

IMG_0820.jpg

Hier Roel... Ik heb mijn borst in alle nederigheid natgemaakt... stond net onder de douche :wink:
Denk je nog even aan het lastdiagram, wat duidelijk zichtbaar voor de machinist ergens in de cabine aangebracht moet zijn?
En de grote rode "NOODSTOP"-knop? :lol:

En die machinst... Zo'n mooie kraan, en er dan zo'n teringzooi van maken... Tsssssss......

@ Wiggie,

:thumbsup: leuk die details, daar hou ik wel van. Ik hou het maar bij mijn pakkie zware shag die peuken worden mij te klein alhoewel :wink:

En inderdaad die kraanmachinist mag wel eens op curcus vca of zo, want poetsdoeken gedrenkt in olie en in combie met een peuk !!!!! :oops: :D

Gr Martin

De noodstopknop evenals het lastdiagram hebben een plekje gevonden in de cabine.

Het is nu aardig vol daarbinnen zodat het dak erop gelijmd heb.

IMG_0924.jpg

IMG_0926.jpg

IMG_0927.jpg

Top!
Enne... Voor een 'vrindenprijs" kan ik die cursus VCA wel verzorgen hoor... of wil je liever een kraanmachinistencursus? Kan ook.
Verder in de aanbieding de cursussen "Veilig verplaatsen van lasten" voor de aanpikker, "Vol-VCA" voor de 1e stuurman, "Arbo-coordinator" voor de bootsman en "Vertrouwenspersoon" voor de echtgenote van de schipper... :lol:

Back