Ik heb na rijp beraad met mezelf besloten toch maar niet te gaan tekenen, dan snappen jullie er helemaal niets meer van. :lol: :lol: :lol:
Aangezien een foto meer zegt dan tien tekeningen probeer ik het op die manier.
Even een tekening met nrs.
Achtereenvolgens de nr's met omschrijving:
1. Vertragingsmotor
2. Stukje messing buis, 12 mm inwendig, 14 mm uitwendig, overgehouden van een nooit afgebouwde Smit Rotterdam
3. Van Raboesch een schroefasonderdeel, 8 mm inwendig en 12 mm uitwendig met hierin een naaldlager met een inwendige diameter van 4 mm, had ik nog liggen.
4. messing buis, 8 mm uitwendig en 6 mm inwendig
5. Oude Billing Boats schroefas (die slechte ja, komen ze in ieder geval een keer van pas) 6 mm uitwendig en 5 mm inwendig
6. messing buis 3 mm uitwendig en 2 mm inwendig
7. oud onderdeel van de eerder genoemde Smit Rotterdam, Billing Boats
8 en 9. verdikking van de plunjer gemaakt van een klein stukje messing buis van 8 mm uitwendig en 6 mm inwendig, hydrauliekleiding en koppelingen van 1 mm messing draad met BB scepters 1 gats.
10 elastiekje om de motor flexibel te houden, ook vang je zo eventuele klappen van de giek op aangezien de hele motor iets naar achteren kan bewegen.
Onderdeel2, 3, 4 en 5 zijn simpelweg over elkaar heen geschoven en gesoldeerd.
Onderdeel 6 zit in een stukje messingbuis vast van 4 mm uitwendig en 3 mm inwendig. Dit buisje is niet te zien en ook niet te fotograferen aangezien het zich binnen onderdeel 5 bevindt. Aan de andere kant van dit buisje zit een messing moertje gesoldeerd met een M3 schroefdraad. Na het solderen is de moer zodanig afgeschuurd dat de buitenmaat kleiner is dan 6 mm zodat het binnen onderdeel 4 kan bewegen. Onderdeel 5 vormt de voorste stop. Het naaldlager in onderdeel 3 de achterste. Tussen onderdeel 5 en 6 zit een glijlagertje uit een oude printer (ik heb je raad opgevolgd Frederik :wink: )
Op de volgende foto kun je naaldlager zien zitten en als je goed kijkt een stukje van de messing moer.
Op de volgende foto het motortje met schroefspindel. Dit messing draadeind van M3. De motoras is 2 mm. Om een verbinding te krijgen heb een stukje messing van 3 mm uitwendig en 2 mm inwendig in een messing buisje van 4 mm uitwendig en 3 mm inwendig geschoven en vastgesoldeerd. Aan de andere zijde van het grotere buisje past dan het stukje draadeind. Ook dit zit vastgesoldeerd. In het messing buisje is een gaatje van 3 mm geboord waardoor het madeschroefje van de stopper loopt. Zodoende wordt de motor gekoppeld met de schroefspindel.
Doordat het messing buisje van de schroefspindel een buitenmaat heeft van 4 mm en het naaldlager een binnenmaat van 4 mm loopt de spindel gelagerd.
Als laatste nog wat foto's met een idee hoe het er uit moet gaan zien, het zal nog wel even duren voordat ik zo ver ben echter.
Ik hoop dat het zo iets duidelijker is hoe ik het gemaakt heb en mochten jullie nog vragen hebben dan hoor ik het wel.
Voor nu, slaap lekker. :sleepy: