Bouwverslag Höllein Climmaxx

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door noroot, 7 jun 2013.

  1. noroot

    noroot

    Lid geworden:
    10 mei 2013
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Regio Leuven
    Vandaag had ik wat tijd om verder te bouwen.

    Tijd om het potje CA-lijm boven te halen. Alles in deze kit past zo goed in elkaar, het is een genot om alles in elkaar te passen en daarna te fixeren met een druppeltje CA.

    [​IMG]

    Vervolgens de 'voorlijst' ertegenaan. De onderkant van de servo's past ook perfect, wat is trouwens de manier om de servo's te bevestigen? Omdat de servo neerligt kan ik onmogelijk het bijgeleverde schroefje gebruiken. Gewoon vastlijmen en hopen dat de servo's niet stuk gaan?

    [​IMG]


    Toen kwam ik bij de stekkerverbinding tussen de vleugeldelen (voor de servo's). Daarvoor had ik speciaal van die multiplex stekkertjes besteld, volgens de offerte van de fabrikant. Maar die zijn een stuk te groot voor het voorziene gat in de vleugel :confused:. Daar heb ik ruim een half uur naar zitten staren en over denken....

    [​IMG]


    Tot ik op een gegeven moment het idee kreeg om nog eens in de doos met onderdelen te rommelen. En wat vond ik daar? Stekkertjes die perfect passen in de voorziene plaats :cool:.

    [​IMG]


    De halve ribben komen zonder problemen uit het balsa plaatje. Toch wilde ik graag even mijn schuurblokje gebruiken ;).

    [​IMG]


    De halve ribben vastlijmen gaat ook erg vlot.

    [​IMG]


    En toen was het middelste vleugeldeel al ongeveer klaar :D. Al heb ik natuurlijk vals gespeeld en wat stappen vergeten uit de handleiding. Het fixeren van de vleugelverbinding doe ik liever als ik het eerst eens kan passen, zodat ik zeker weet dat het allemaal goed zit. Ook het solderen van die stekkertjes heb ik voorlopig zo gelaten (misschien best aan iemand van de club uitbesteden).

    Volgens de handleiding moeten er 'onder' het servoplaatje 2 balkjes (Die Bugelfolienauflagen F15 ablangen und einkleben) komen, die kon ik niet vinden in de bouwdoos. De maten komen overeen met het balkje wat gebruikt wordt om onder de vleugel te leggen tijdens de opbouw, is het de bedoeling dat ik dit nadien hiervoor ga gebruiken? Dat balkje heet toevallig ook F15 :rolleyes:.

    [​IMG]


    Op naar een van de uiterste vleugeldelen! Helaas heeft de vleugeltip wat schade opgelopen tijdens het transport, al kan het niet zoveel kwaad.

    [​IMG]


    De opbouw van dit deel is vergelijkbaar en ook hier past alles weer zo goed! Op deze manier is het meer lego waar ik af en toe een druppeltje CA laat tussen lopen.

    [​IMG]


    Eindelijk nog eens een kans om houtlijm te gebruiken, bij het verlijmen van de vleugeltip. CA is toch maar niets, de vloeibare CA is euhm, te vloeibaar en lastig te doseren. De medium CA geeft direct erg grote druppels die nooit terecht komen waar ik het wil :(.

    [​IMG]


    En het resultaat van een namiddag 'bouwen'. Op deze manier gaat het wel erg vlot :).

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. fireforx309

    fireforx309 Guest

    ja, ik vind de kistjes van hollëin echt knap! vooral de manier van bouwen vind ik interessant. moderne en klassieke materialen worden er 1 zonder enige moeite.

    ik ben zeker benieuwd naar het eindresultaat...

    ps, mss moet ik toch maar eens een callistic bestellen... ik zit er al jaren over te denken :D
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als je servo's zo wilt bevestigen dat ze verwijderbaar blijven, dan de servo in een stukje krimpsok krimpen en dan vastlijmen. Wil je ooit een servo verwideren dan de krimpsok doorsnijden en de servo is los. Met wat meer gepeuter is de vastgelijmde krimsok wel te verwijderen.
     
  4. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL

    Mooi verslag en je gaat als de brandweer. 1 opmerking: foliën wordt nu wel een stukje lastiger door het aanbrengen van de tips. Deze heb ik eerste gefolied en daarna verlijmd (na verwijderen van folie op de onzichtbare plekken).
    En ja, het is echt bijna Lego zo mooi als alles in elkaar past!

    De servo's heb ik gewoon met epoxy vastgezet.. risico is inderdaad dat je daarna moet slopen als een servo kapot gaat. Maar we zijn modelbouwer dus daar ben ik niet bang voor.

    Succes met de verdere afbouw, komt helemaal goed.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Leuk hè, dat zijn ook MPX-stekkers. Maar andere! Om het duidelijker te maken. :confused: :rolleyes:

    Dirk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. noroot

    noroot

    Lid geworden:
    10 mei 2013
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Regio Leuven
    De bouwwijze is inderdaad erg interessant. Ondanks mijn jeugdige leeftijd vind ik balsa (en andere houtsoorten) veel meer charme hebben dan de huidige moderne materialen (elapor/schuim, carbon, ...). Al combineert dit wel het beste van de twee werelden heb ik het idee :).

    Ik ben ook benieuwd naar het eindresultaat!

    Verder kan ik de kits van Hoellein alleen maar aanraden! Waarom specifiek de callistic?

    Haha, grappig, als Vlaming spreek ik over krimpkous. Dat klinkt wel als een elegante oplossing.

    Ik was nog aan het twijfelen of ik de vleugeltip(s) wel zou vastlijmen. Langs de andere kant is het nu wel eenvoudiger om ze netjes mee te schuren met de vleugels. Je creëert wel enige vorm van groepsdruk op deze manier, als ik de servo's niet vastplak met wat epoxy ben ik geen modelbouwer... ;)?

    Ohhh. Dat zijn dus de MPX-stekkertjes zonder foto in de webshop, die ik toch maar besteld heb omdat ze in de offerte stonden :D.
     
  7. noroot

    noroot

    Lid geworden:
    10 mei 2013
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Regio Leuven
    Na mijn laatste post weer verder gegaan met bouwen :). Ik had er zin in!

    Er wachtte mijn nog een laatste vleugeldeel (ruwbouw), dus daar maar mee gestart. Na 3 delen gaat het best vlot, eerst start ik met alle ribben op de carbonnen ligger te rijgen.

    [​IMG]

    Vervolgens nog wat uitlijnen volgens plan en de eindlijst en dan kan er alweer wat CA-lijm tussen. Hier moet ik dus duidelijk nog wat uitlijnen ;).

    [​IMG]

    De voorlijst ertegen plakken en het vleugeldeel is alweer ongeveer klaar!? Nadien nog de halve ribben en dan zit het er al met de ruwe houtbouw van de vleugel :confused:.

    [​IMG]

    Vanzelfsprekend kon ik het niet nalaten om de hele vleugel eens te passen :cool:. Gelukkig de 2e tip nog niet verlijmd, anders zou het niet meer rechtop passen in mijn kleine dakappartementje.... haha. Toch een flink grote vleugel geworden.

    [​IMG]

    Toen ben ik eens gaan meten of alles recht is. Oei. Gedaan met de vreugde. De V-stelling blijkt links en rechts absoluut niet gelijk te zijn :( :confused:. Het scheelt ruim een centimeter aan de laatste rib gemeten. Nochtans heb ik gepoogd zo recht en nauwkeurig mogelijk te werken, voor de ribben die de verbinding vormen heb ik telkens het 'malletje' gebruikt om ze de 'juiste hoek' te geven.

    Is er nog een manier om dit op te lossen? Pfff :(. Zo'n mooie kit en weet ik het alsnog wat te verprutsen, bah. Misschien had ik toch geen biertje mogen nuttigen tijdens het bouwen :p?

    Edit: Nogmaals gemeten, ditmaal in mijn 'living' ipv in de gang van het gebouw (ik was buiten even gaan schuren), ditmaal is het verschil ~0.8cm. Welke vloer er recht ligt durf ik niet te zeggen.... voor mijn gemoedstoestand ga ik voor de meting van de living.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. fireforx309

    fireforx309 Guest

    waarom de callistic? ik ben liefhebber van staartgestuurde kistjes... en ik vind het rompje er prachtig bij passen!

    kortom , het geheel! :D

    je gaat verschieten hoe goed die dingetjes vliegen van hollëin!

    zalig toch als de bouw zo snel vlot!
     
  9. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Je bent al bijna toe aan het folieen. Ik heb bij de bouw van mijn Climax de handleiding gevolgd en vleugel en kleppen (of vleugel en ailerons) in 1 klap romdom gefolied.

    Ik zou dit geen tweede keer doen. De kleppen en ailerons zijn als gevolg hiervan namelijk erg strak met elkaar verbonden. Er zit geen ruimte tussen en daarom scharniert het geheel erg stroef.

    Ik zou vleugel delen en kleppen/ailerons apart folieen en de kleppen en ailerons vervolgens na het gladstrijken met plakband bevestigen. Ik ben uren bezig geweest om de boel met een strijkbout na te lopen en 'ruimte' te creeeren bij het scharnier. Ook is deze manieer van folieen een stuk makkelijker.

    Weet niet wat de anderen gedaan hebben natuurlijk, maar ik vond het lastig.


    Dalijk ga je de romp bouwen. Nog ff een tip voor een supereenvoudige bouwplank: koop een stuk gipsplaat zoals Jacob reeds had geadviseerd. Plak met plakband de tekening van de romp strak op de gipsplaat.

    Snij vervolgens langs beide kanten van de tekening , om de 15 cm , een driehoek uit de rand. De doorgetrokken lijn van de tekening is nog steeds goed zichtbaar maar iedere 15 centimeter is er dus een kleine onderbreking en is de gipsplaat zichtbaar. ( let op de tekening van de romp is nog steeds 1 geheel, alleen de lijn is om de 15 centimeter voor een paar centimeter onderbroken).

    Koop een plank of balk van 3 bij 7 centimeter en zaag daar stukken van 3 a4 centimeter lang uit. Plak die stukken, (haaks!), op de plekken waar de gipsplaat zichtbaar is en exact langs de lijn van de zijkant van de romp.

    Je hebt nu een exacte bouwmal voor de romp en je kan de zijkanten van de romp nu netjes van binnenuit tegen de balkjes spelden.

    Zo heb ik de romp gebouwd van mijn RESolution van hollein (natuurlijk nadat ik mijn Climaxromp milimeters uit het lood had gebouwd en ik de boel alleen recht kreeg door te schuren....... Is nu prima geworden hoor, heb het nagemeten en hij vliegt perfect, maar de boiw van mijn RES romp ging wel ff wat sneller!)

    Succes verder,
     
  10. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Nog een tip: inbouw servos.

    Inderdaad gewoon vastplakken met epoxy. Maar dan eerst een krimpfolie om de servo doen. Ik bedoel die stevige polyester krimpkois die e je ook voor accus gebruikt. Knip een ring/strook en krimp die strak om de servo. Vervolgens met schuurpapiertje de kant die geplakt moet worden opruwen en inplakken met epoxy.

    Als je servo kapot gaat kun je de krimpfolie doorsnijden en de servo ligt dan meteen los!

    De nieuwe servo gaat vervolgens op de zelfde manieer op de oude foliestrook. Nooit geen geklooi!




    Goede keus trouwens, die Climaxx
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2013
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb al heel wat foliescharnieren gedaan en het is een handigheidje. Als het eenmaal goed zit,zit het ook echt goed. Tape wil op warme dagen nog wel eens los gaan zitten. Je kunt het dan makkelijker vervangen dan een foliescharnier maar ik ben er niet dol op (met plakband dus)
     
  12. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Bedoel je dat je twee stroken folie knipt en die als 'plakband' gebrukt om de reeds bespannen ailerons vast te maken aan de reeds bespannen vleugeldelen?

    Daar kan ik nog wel inkomen. (hoewel ik nog nooit gehad heb dat de plakband losliet - ik gebruik wel Tesa)

    Ik bedoel misschien net wat anders: volgens de gebruiksaanwijzing moest je eerst de onbespannen kleppen met een smalle strook folie verbinden aan de onbespannen vleugel delen en dan vervolgens, in 1 gang, vleugel en kleppen bespannen.

    Dat vind ik teveel van het goede.... De bespanning van de vleugen en klep vormen 1 geheel en bij het strijken gaat het geheel te strak tegen elkaar zitten.



    @ noroot: Overigens vind je hier nog wat meer tips en plaatjes van mijn climaxx

    climaxx-hollein-fotos-en-nieuwe-vraag-2

    Overigens vind ik folie op folie strijken een groot risico, je zegt het zelf ook al, plakband is makkelijker te verwijderen. Folie eraf halen is echt een crime.... Als het vast zit zit het echt vast, maar als het fout vast zit heb je dus wel een probleem...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ik gebruik zelf de tape van Graupner, of die van Tesa. Ik doe dat zelfs op mijn 4.2 meter Salto. Wel tape ik aan 2 kanten, en heb tot nu toe hier geen problemen mee gehad. Bij voorkeur de tape van Graupner, maar om de bekende reden hebben ze deze niet meer in het assortiment. Ik had ook nog tape van het merk Kavan, met de nadruk op had.

    Zo zie maar weer dat ieder zo zijn voorkeuren heeft.
     
  14. noroot

    noroot

    Lid geworden:
    10 mei 2013
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Regio Leuven
    Bedankt voor het advies. Desondanks heb ik dit, uit luiheid niet toegepast :(. Ik had echt geen zin om 1u30 kwijt te zijn om zo'n gipsplaat te gaan halen en al het gedoe dat het geeft met de fiets. Ik neem het idee zeker mee voor een volgende romp, die dan wat rechter zal zijn :p.

    Toch eens dringend opzoek naar krimpkous die groot genoeg is voor de servo's.

    Ondanks de negatieve ervaring van RJA met de foliescharnieren wil ik het toch proberen. In het slechtste geval lukt het niet, dan hoef ik enkel de 'scharnier(en)' door te snijden en een strook plakband te gebruiken.

    Je verslag had ik al gelezen :D.

    En weer verder met de bouw!

    De eerste stukken van de romp aan elkaar geplakt en de 'balkjes' tegen de kanten van de romp. Eigenlijk had ik houtlijm kunnen gebruiken, maar met CA gaat het toch zo vlot... Eerst tig-keren controleren dat ik geen 2 rechtse kanten aan het maken ben, dat zou een domme fout zijn :cool:.

    [​IMG]


    Vervolgens zitten de staartdelen ook vast. Weinig spannends.

    [​IMG]


    De rompdelen tot nu toe.

    [​IMG]


    Vervolgens enkele stukjes balsa snijden, als versteviging.

    [​IMG]


    De stukjes passen perfect. Eindelijk iets zelf gedaan wat ook goed past :p.

    [​IMG]


    Toch maar eens doen alsof ik alles goed recht vastlijm :rolleyes:.

    [​IMG]


    De rompdelen samen gevoegd en de neus voorzien van een moterspant. Waarom dat die motor de kabels vooraan heeft lopen ipv achteraan vraag ik mij toch af, wie verzint dat nu? Ik weet geen enkel model te verzinnen waar dat logisch is.

    [​IMG]


    Helaas ging ook vandaag niet alles perfect.

    Blunders:

    1. Zoooo voorzichtig geweest met het verlijmen van de bouten voor de vleugelbevestiging. En met resultaat, er was geen lijm in de bout gelopen. De vleugeldelen aaneen en nog even wat vloeibare CA langs de naden.... ugh, waar loopt die naartoe... in dat boutje :(. De 2 plastieken moeren zijn wel stuk, maar het draait en gaat weer vlot. Pfoeh, dat valt nog wel mee als 'schade'.
    2. Het niet toepassen van de tip met bouwplaat. De romp is op het zicht wel ongeveer recht, maar toch ook niet helemaal. Hopelijk kan ik nog wat corrigeren met de onder- en bovenbedekking.
    3. Ik zit 'vast'*.
    *Ik weet niet goed wat ik nu verder moet doen;

    - Op de staart moet een 'V'-stukje komen (voor de V-staart). Dit durf ik niet goed, de minste afwijking en de hele staart staat centimeters uit de haak.

    - De romp kan nog niet 'dicht', ik heb geen idee voor de aansturing van de roeren van de staart. De meegeleverde kabels (ondanks negatief advies hier) of toch wat verzinnen met een carbonnen staafje.

    - Van de vleugels moeten de pennen vast komen met epoxy, maar de V-stelling was niet goed. Tevens zijn mijn soldeerkwaliteiten onvoldoende om de kleine mpx-stekkertjes te solderen.

    - Het idee/feit dat zowel de vleugel als de staart niet 100% recht staan/zijn is pfffff :(.


    Misschien was ik toch beter voor een ARF modelletje gegaan :rolleyes:. Ik mag niet klagen, de kit is erg goed en het bouwen vlot prima. Toch is het erg frustrerend om je fouten uitvergroot terug te zien in het resultaat (ik ben ook niet helemaal in de haak? :rolleyes:) en om tegen mijn beperkte handigheid/ervaring aan te lopen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nou nou nou.
    Er mag best een tikkie meer eigenwaarde blijken.
    Zo klinkt het wel heel triest.
    Zo zijn we allemaal ooit begonnen: niet perfect.
    Maar het belangrijkste wat telt is of hij straks vliegt ... Toch?!
    :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. noroot

    noroot

    Lid geworden:
    10 mei 2013
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Regio Leuven
    Je hebt gelijk, het klonk wel erg triest.

    Al zal het natuurlijk nooit zo goed vliegen als hetzelfde model wat wél recht gebouwd is. Achja, heb ik alvast een goed excuus als de piloot het laat afweten ;).

    Ik heb mijzelf toch gewaagd aan het solderen. Of dat verstandig is/was...?

    De eerste (data) kabel zit aan de mpx-stekker. Phoeh.

    [​IMG]

    Dan de 4 negatieve polen samen aan zo'n klein stukje metaal zien te krijgen... Het zit eraan vast (hoop ik!?), het toont zeker geen vakmanschap.

    [​IMG]

    Zo prutsen we vrolijk verder met de volgende draden :cool:.
    [​IMG]

    Tenslotte is de stekker klaar (en mijn geduld helemaal op). Ik hoop echt dat alles goed vast zit en blijft zitten. Anders zou het wel eens erg akelig kunnen worden tijdens een vlucht.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Rolver

    Rolver

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Haderslev DK
    Geweldig dit bouwverslag :thumbsup:. Het wordt met de meeste interesse gevolgd.
    Deze winter wil ik een Climaxx Evolution elektro gaan bouwen.
    De tips hier zijn goud waard.
    Veel succes met de bouw.

    Groet Rolf (hij zou bijna wensen dat het weer winter was)
     
  18. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Noroot, je bent perfect bezig! Ook jou Climaxx gaat prima vliegen. Zet je foutjes ff in perspectief....

    Bouw de romp en vleugel gewoon zo netjes mogelijk af. Bouw ook je V-staart maar plak deze nog niet op de romp. Overigens: zolang je de boven en onderbekleding niet hebt geplakt valt er nog veel te herstellen. Goed uitlijnen is het devies ( toch nog maar een bouwplank maken?)

    Dat je romp misschien een beetje scheef of getordeerd is, is echt niet het belangrijkste. De truc is om je V-staart zodanig te plakken dat hij goed staat TOV de hoofdvleugel. (let op, niet zelfde fout maken als met je beide 'oren' aan de uiteinden van de vleugel: eerst romp en V staart met folie bekleden, folie verwijderen van de plakrand en dan plakken.....)

    Dit doe je door de romp op een vlakke ondergrond te leggen. Vervolgens bevestig je het middendeel van de vleugel. Dan meet je de hoogte aan beide zijden. Alle modelbouwers van de wereld zullen een verschil meten.... Plak nu een paar lagen schilderstape aan 1 rand van de onderzijde van je romp zodat de vleugel recht komt te liggen - beide uiteinden van het middendeel van je vleugel staan nu precies even hoog boven je bouwtafel.

    Vanuit dit startpunt ga je de V staart plakken. Je kunt met 5 minuten epoxy je V staart plakken. Je ondersteunt de beide kanten met een klein plastic flesje of zoiets terwijl je continu de hoogte links en recht meet. Terwijl de lijm uithardt kun je de V-staart nog een beetje kantelen als de beide zijde een hoogte verschil hebben.

    Je kunt ook nog een draad spannen vanaf de voorkant van de romp (exact het midden) doorlopend naar achter, ook weer in het midden. Zo kun je zien of je V-staart in de lengte schuin of recht staat. Geloof me, je gaat echt niet zien dat je enorm uit het lood bent - maar voor je gemoedstoestand is het misschien beter dat je je overtuigd dat de boel goed is uitgelijnd.

    Ik heb het gedaan zoals ik het beschreven heb - terwijl mijn romp een klein beetje scheef was en enigzins getordeerd. Het resultaat is prima! En vliegen doettie als de beste.

    Succes!

    Roger
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2013
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Als je nog meer stekkers gaat solderen; het is wel handig om de andere helft van de stekker er op te zetten. Door de warmte kan een losse stekker vervormen en als hij dan afkoelt past hij niet meer in de andere helft. Door te solderen met de stekkers in elkaar voorkom je dat.
    Verder; dapper dat je het gewoon doet, dat is de enige manier om het te leren :)
     
  20. noroot

    noroot

    Lid geworden:
    10 mei 2013
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Regio Leuven
    Het is erg fijn om zoveel tips te krijgen als beginner, dat maakt het bouwen toch een stuk makkelijker. Dat toont veel geduld, wachten tot de winter :D.

    Bedankt voor de hele uitleg over het vastplakken van de staart! Dit ga ik zeker toepassen. Waarom enkel meten tov het middendeel van de vleugel? De fout in de vleugel zit 'm in de hoek van de laatste ribben...? Of is het belangrijker dat alles recht staat ten opzichte van het middendeel dan tov de uiteinden van de hele vleugel.

    Bedankt voor die tip, ga ik zeker toepassen! Als ik alles waar ik niet zo goed in ben zou moeten uitbesteden... Dan had ik de kit beter bij een ervaren bouwer laten toekomen :p. Ik hoop wel dat de soldeerverbindingen het 'houden'.

    Vandaag heb ik weer een aantal uren tijd om te bouwen. Ik twijfel nog wat ik met de aansturing van de staart moet doen. De raad hier was erg duidelijk, vervangen. Ik zie nog steeds niet goed hoe ik dat praktisch moet uitwerken. En eigenlijk zie ik er ook gewoon tegenop om 3u te fietsen (naar modelbouwwinkel) voor een carbonnen staafje. Lastig.
     

Deel Deze Pagina