bouwverslag hai1

Koop in de plaatselijke bouwmarkt een plaat polysstyreen ( styrodur, styrofoam,.....) deze zijn te verkrijgen in div diktes en zijn ongeveer 100cm x 50 cm groot. Kan je zeer gemakkelijk je bouwspelden in krijgen.
Balsa snij je best met een breekmesje of hobbymes en dit met de nerf mee en gebruik een ijzeren lat of regel. Dwars op de nerf kan je beter zagen ( in ieder geval voor het dikkere balsa + 3mm).
Ben je in de bouwmarkt, koop dan een geschaafde vuren lat van ong 3cm breed en 1 cm dik. Zaag die thuis in stukken van 30 cm en plak op beide zijden schuurpapier van diverse grofte.(60, 100, 180, 400, 600). De perfecte schuurblokken. Ook een balsa schaafje is een verstandige investering.
 
o ja en hoe kan ik het beste de v stellig maken want de bovenkant is vlak en de onderkant heeft een v stelling.
mvg mitchel
 
Dat staat in de bouwbeschrijving.
Heb je die er ook bij?
Ik meen ( kan het mis hebben) dat je hem ook op zijn kop moet bouwen.
 
ja dacht ik al dat ie op zn kop moet bouwen en ja ik heb de bechrijving maar in het duits(en zoals eerder gezecht ik kan geen duits)
mvg mitchel
 
Oei, dat is al een jaar geleden. Heb ondertussen een Katana en als laatste een Tiger Hai gebouwd.
Je kan ook delen vertalen door dit Google Vertalen te gebruiken.
Weet je ook zo van welk jaar de tekening is of de FMT dan kan ik deze zo opzoeken en de beschrijving lezen.
 
net een cadou van mijn pa gekregen een electrice figuur zaag daar zaag je echt makelijk balsa mee en mooi.
mvg mitch
 
Mooi man, hoewel 2 mm en 3 mm balsa je gewoon kunt snijden.
Ik heb het blad hier voor mij liggen.
Zal eens wat proberen:

Opbouw van het model
De eenvoudige romp uit balsa is licht en stabiel. Het kielvlak is uit 3-mm-balsa. De uitsnijdingen zijn meer voor het zicht als voor gewichtsbesparing.
De vleugel heeft twee vurenliggers en is in de lucht niet klein te krijgen. Een versterking uit GFK is niet nodig. Maar dan moet wel met het verlijmen van de liggerverbinding , beplanking en dwarsversterking(?) zorgvuldig gewerkt worden.
De bij de staartloze noodzakelijke verdraaing van de vleugel wordt- zoals in de tekening staat- door het eenvoudig onderleggen van een 5mm lijst bereikt. Daardoorhebben de ribben steeds de gelijke hoogte, maar door de naar buiten afnemende ribbendikte wordt die neuslijst verdunt.
Voor alle lijnmverbindingen kan sekondelijm gebruikt worden, dat is licht en werkt snel.
 
Bouw van de vleugel
De ribben 20 tot 27 worden het makkelijkst met een scherp mes uitgesneden en geschuurd. De ribben worden dan op de onderste ligger 37 gestoken, achter op de 5x5 lijst gelegd en dan met sekondelijm op de ligger gefixeerd. Daarna volgen de bovenste ligger, de neuslijst en de eindlijst ( achterlijst).
De lijst 30 kan je van een 8x50 achterlijst af snijden, daardoor bespaar je veel schuurwerk. De vleugelhelften worden in de volgens tekening aangegeven V-form aan elkaar gelijmd en met de liggerverbinder gestabiliseerd.
Als volgende worden de kruisversterking 42 en 44 als ook de schroefversterking 45 erin gelijmd. Vleugel deuvel 40 en versterking 41 zorgvuldig erin lijmen.
De vleugel deuvel wordt ook door de kruisversterking 42 gehouden.
De beplanking 39 voor het middelstuk loopt door, de voorste beplanking 38 moet uit twee helften samengesteld worden. De vleugeltips worden uit de delen 31 en 32 met de volgens tekening V-vorm eraan gelijmd, de ondersteuning 33 versterkt het geheel en verhinderd het invallen van de bespanning in dit deel.
De vleugel is bespannen met ( meines hais=mijn ziekenhuisinfecties??|) oralight. Deze folie is met een gewicht van 36g/m2 wezenlijk lichter als normale oracover-folie et 77 g/m2. De roeren worden gewoon mee aangefoliet.

Redaktie: dus origineel zijn het foliescharnieren, heb ik zelf dus ook gewoon. En ik heb op mijn Hai dus gewoon HobbyKing folie ( voor sommige is dit vloeken) erop zitten. Met een speed 400 en NiCad cellen moest alles zeer licht zijn. Als je een Lipo en een borstelloos motortje gebruikt dan kan een beetje meer gewicht voor het kistje geen kwaad.
Hoewel hoe lichter hoe beter alles vliegt.
 
De romp
Ten eerste wordende rompspanten 2 en 4 gezaagd en geschuurd. Daarna worden linker en rechter zijwand 6 uit balsa gesneden en de rompversterking 8 voor het bretje( ?) 9 voor de vleugelbevestiging verlijmd. De spanten worden met de beide zijdelen 6 met sekondelijm verlijmd. Daarbij absoluut op haaksheid en goede motor domping en motorzijwaardsstelling letten.
Eerst koffie ga dadelijk hierin verder.
De rompbodem 7 wordt bewaterd en voorgebogen.
Redaktië: wel droog verlijmen!
Wie dat niet wil, kan hem ook in meerdere stukken verdelen. Het rompdeksel 5 wordt als volgende gelijmd. Het voorste rompspant 1 dien voor het makkelijker rondmaken van de rompvoorkant, net zo als de balsahoek 3. Het plankje 9 voor de vleugelbevestiging wordt ingelijmd, de vleugel erop gezet en uitegelijnd. Met een dunne boor worden beide delen doorboord. De vleugel wordt eraf gehaald en de gaten in de vleugel op 6mm opgeboord, het plankje 9 wordt met 5 mmm opgeboord,, en met een M6 tap ingesneden.
De schroefdraad wordt dan versterkt met sekondelijm en nogmaals met een M6 tap bewerkt.
Redaktie: je kan ook gewoon een inslagmoer gebruiken en deze aan in het plankje 9 vastlijmen.
Als laatste worden het kielvlak 11 en het achterste deksel 10 verlijmd.
De geschuurde romp wordt dan met folie bespant of eenvoudig met gegrond en gestreken.
Voor landingen op verharde plaatsen zal aan de onderzijde nog een 3mm dikke vurenlat erop gelijmd worden.
Die lat schuurt bij elke landing wat af , doordat de gleidend spoor hoogstens 50 cm bedraagt, houdt dit vrij lang.
 
Laatst bewerkt:
De eerste vlucht
Het model zorgvuldig uitwegen. Voor de eerste vlucht wordt het zwaartepunt volgens de tekening ingesteld en het hoogteroer wordt volgens de schets van tekening 8mmm omhoog getrimd. De Hai steigt dan bij de start licht weg. In de lucht wordt dan het zwaartepunt gecheckt. Moet er sterk hoog getrimd worden, dan is het zwaartepunt te ver naar voren en de zweef prestatie zijn slecht. Is het zwaartepunt te ver naar achteren, dan wordt de Hai ietwat onrustig en kiept bij sterk overtrekken af.
Bij een goed zwaartepunt en een zonder vervorming vleugel is overtrekken bijna niet mogelijk.
De roeruitslagen kan man zeer groot nemen en met exponential zeer zacht afstemmen, aan de hand van de vliegstijl.
De hoogteroeruitslag zal voor de eerste vlucht tot +/-15mm begrenst zijn, omdat deze sterker werkt dan de rolroeruitslag.
Ieder die een Hai bouwt, wens ik vele plezierige uren. Nu meer dan snel naar aan het hout, het is de moeite waard!
 
ben al aardig ver voormiddag en avond bouwen:
full



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ja zeker en ik zit nog op de basis school dus vandaag geen huiswerk dus lekker bouwen.
mvg mitchel
 
Back
Top