Bouwverslag: Hansa’s Prins Willem 1:100 Corel

Ziet er strak uit :thumbsup: Ik heb in het verleden de WzM methode gevolgd en van kiel naar berghout toe gewerkt. Plankjes maximaal 1/2 breedte verjongen. Dan krijg je die verloren gangen. Volgens corel methode kan het zijn dat sommige planken tot een punt verjongd moeten worden. Wat minder historisch correct, maar als je onder de waterlijn zit, ga je er weinig van zien.

probeer van onder naar boven te gaan dan heb je het meeste kans dat het goed komt.
normaal moet je achteraan niet of bijna niets verjongen. vooraan wel proberen de bocht te blijven volgen zoals je nu bezig bent . zal niet makkelijk zijn hoor

pffft eindeloos leek het wel, maar de 2de beplangking zit er op :hammer:..

full

full

Nu een vraag aan de experts 8O de beplanking is vrij ruw dus er moet geschuurd worden maar de vraag is tot hoever ? gaan we voor een totaal zeer gladde romp of moet ik het profiel van de beplanking blijven voelen :confused:

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo te zien op de foto zit de beplanking er mooi strak op, dus gewoon schuren met niet te grof schuurpapier, en dan eindigen met een hele fijne korrel.
Dan wordt ze glad genoeg:D

Ik persoonlijk vind dat je de planken best nog mag zien.
Vroeger schuurden ze de rompen ook niet eindeloos vlak lijkt me...

Netjes beplankt. Ben wel geen expert maar vindt het wel mooier als je de beplanking en de nerven goed blijft zien dus niet al te glad.

Ik persoonlijk vind dat je de planken best nog mag zien.
Vroeger schuurden ze de rompen ook niet eindeloos vlak lijkt me...

Dat is waar, en bovendien werden ze vaak nog geteerd.
Je moet eigenlijk wel rekening houden met de schaal: kleine onregelmatigheden op deze schaal zijn in werkelijkheid nogal groot.
Ook heel fijn schuren (korrelgrootte 800 of 1000) laat nog voldoende structuur achter bij dit soort fineer.
Verder vind ik de romp echt supermooi. Hele fraaie lijnen van de berghouten en strak beplankt!

Gr, Paul

Dank aan een ieder, heel erg fijn dat ik terug kan vallen op het forum :cool:.
Binnen kort maar eens even betalend lid worden, nog meer nieuwe vrienden.:zon:

Thanks,

Dit was weer even een 1/2 uurtje lees tijd.
Ziet er allemaal netjes uit.
Geen op of aanmerkingen .....
Ik ga je zeker verder volgen !
Nog ff en ik ken het hele forum :D:D

Nu een vraag aan de experts 8O de beplanking is vrij ruw dus er moet geschuurd worden maar de vraag is tot hoever ? gaan we voor een totaal zeer gladde romp of moet ik het profiel van de beplanking blijven voelen :confused:

Bedenk dat je in de schaal 1:100 werkt, een kier van 1 mm zou in het echt dus 10 cm zijn. Om dus dicht bij de realiteit te blijven moet het echt wel aardig glad worden

Andy

Ben begonnen aan het dek, even iets anders dan de romp. :p Ik heb het verslag van Andy (Prins Willem 17de eeuws VOC schip) er nog eens op na gekeken en hij vindt ook dat de bijgeleverde beplanking te donker is. Hier onder wat foto's waaruit ik het gevoel krijg toch iets gemist te hebben. Is de kleur combinatie nu niet te groot. :confused:
full

full

Oei, dat is wel een groot verschil.
Dat is ook de reden waarom ik altijd voor de dekken voor linden ga, daar kun je alle kanten mee op.

Ik heb daar ook linden voor genomen. Laat zich goed een tintje donkerder maken.

Wel was het zo dat het dek vaak uit restplanken gemaakt werd, en dus vele kleuren door elkaar kon hebben (heb ik ergens gelezen of gehoord)

Latjes husselen en toepassen en fwerken met een veroudering / beits geeft een natuurgetrouw en doorleefd karakter...

Wel was het zo dat het dek vaak uit restplanken gemaakt werd, en dus vele kleuren door elkaar kon hebben (heb ik ergens gelezen of gehoord)

Latjes husselen en toepassen en fwerken met een veroudering / beits geeft een natuurgetrouw en doorleefd karakter...

Klopt, heb ik zelf ergens eens geschreven;)
Echter nu er nog geen verouderings techniek op is los gelaten valt het des te meer op.
Persoonlijk zou ik het lichte hout er tussen uit slopen, en vervangen door Tanganyika:)

Ben begonnen aan het dek, even iets anders dan de romp. :p Ik heb het verslag van Andy (Prins Willem 17de eeuws VOC schip) er nog eens op na gekeken en hij vindt ook dat de bijgeleverde beplanking te donker is. Hier onder wat foto's waaruit ik het gevoel krijg toch iets gemist te hebben. Is de kleur combinatie nu niet te groot. :confused:

Je hebt niets gemist .....
full

Mijn tanganjika en abachi hadden precies dezelfde lichte kleur. Mogelijk zijn er meerdere kleur nuances van die houtsoorten net als dat bij notenhout voorkomt. (Je kan evt met een latje naar een modelbouwwinkel en hout van dezelfde kleur bijkopen) Tanganjika en abachi zijn beide net als lindehout zacht lichtgekleurd hout, tanganjika en abachi hebben nog iets een nerf lindenhout niet.
Voor een tweekleurig dek heb ik indertijd in de literatuur of oude modellen geen aanwijzingen kunnen vinden en zou ik daarom persoonlijk nooit aanbrengen.
Of je een licht of een donker dek wil is volledig van de persoonlijke smaak van de bouwer afhankelijk, er zijn bouwers die een licht dek mooi vinden, anderen een donker dek, verven de schaarstokken zwart of proberen het dek te verouderen.
Ik heb indertijd de keus gemaakt om de Prins Willem "werfnieuw" te bouwen en dus met een licht dek in één lichte kleur.

Andy

Mijn ervaring is dat je beter nu iets kan slopen als je het niet mooi vind want je blijft je storen.

Hans, als je voor het dek Tanganjika neemt laat dit zich heel mooi verouderen door er met 'n kwastje met azijn waar je 'n paar dagen staalwol in gegooid hebt nat te maken en dan heel licht schuren.
Ik heb dit bij mijn WvH gedaan en het is perfect geworden.

Mijn ervaring is dat je beter nu iets kan slopen als je het niet mooi vind want je blijft je storen.

Persoonlijk zou ik het lichte hout er tussen uit slopen, en vervangen door Tanganyika:)

Er tussen uit gesloopt dus 8O.... Heb toch nog even het stukje met het voorgeschreven notenhout geprobeerd. En kan wel begrijpen dat dit te donker is.

full

full

Dan maar wat donkerder tanganyika hout bestellen en als dit niet te krijgen is ga ik voor lindehout. Is er lindehout in meerdere kleuren :confused:

@Dik2, verouderen had ik nog niet aan gedacht dat zou ook nog kunnen :) nog even het volgende resultaat afwachten.

Back