Bouwverslag: Hansa’s Prins Willem 1:100 Corel

Het is weer een tijdje geleden maar hier weer wat foto's, In deze tijd van het jaar laat het werk niet
toe om regelmatig te bouwen. Ben door gegaan met het bekleden van de dekken.

full

full

full

Nadat ik deze foto's zat te bekijken zag ik tot mijn spijt dat de zes roosters schuin op het dek zitten
dus dat wordt morgen slopen....:mad:

full

voor de rest ben ik zeer tevreden.:p

Laatst bewerkt door een moderator:
Op de foto's is het wat moeilijker te zien als in het echt, maar toch:mad:

full

Als ik dit niet verander kijk er altijd tegenaan, en wil er later geen spijt van hebben dat ik het niet heb opgelost. En heb van vele op het forum geleerd alle tijd te nemen, haha dan maar een half jaartje langer bouwen :lol:
.

Wanneer je straks een stuk verder bent zul je nauwelijks meer over de lengte van het schip kunnen kijken. Eventueel schuine roosters zullen dan volgens mij ook niet meer opvallen. Dit voordat je gaat slopen....

En hoe dacht je dat die schepen in het echt waren?

Ja, maar ik ben het wél met Hans (die de PW bouwt) eens hoor, het blijft je ergeren:)

Maar nu we het over de roosters hebben......... (ik wil niet lu....g doen hoor)
Het lijkt er op dat de kammetjes bij de verschillende roosters niet in dezelfde richting lopen.
Hoe leg je dat uit.......
De kammetjes die bovenop liggen moeten bij alle roosters in dezelfde richting wijzen.
(nogmaals; het lijkt zo)

Wanneer je straks een stuk verder bent zul je nauwelijks meer over de lengte van het schip kunnen kijken. Eventueel schuine roosters zullen dan volgens mij ook niet meer opvallen. Dit voordat je gaat slopen..

Ja dat begrijp ik Hans, maar toch ik stoor me er nu al aan en wil het risico niet lopen om dit te blijven doen,"in den beginne" :) heb ik wel eens lopen smokkelen maar moest het dan toch veranderen na een paar weken, het zag er dan niet uit of iets anders paste niet. Nee mijn motto als je het kan veranderen direct doen :cool:

Ja, maar ik ben het wél met Hans (die de PW bouwt) eens hoor, het blijft je ergeren

Maar nu we het over de roosters hebben......... (ik wil niet lu....g doen hoor)
Het lijkt er op dat de kammetjes bij de verschillende roosters niet in dezelfde richting lopen.
Hoe leg je dat uit.......
De kammetjes die bovenop liggen moeten bij alle roosters in dezelfde richting wijzen.
(nogmaals; het lijkt zo)

Ja in zekere zin heb je gelijk, de aangeleverde kammetjes voor de roosters waren van een zeer slechte kwaliteit te dik, te dun, lichtgekleurd, donker gekleurd en te weinig :evil:.

full

Na het schuren zie je bij de meesten een groot kleur verschil maar ze liggen allemaal in de zelfde richting. Inderdaad de twee kleinste roostertjes liggen verticaal in plaats van horizontaal. :( haha dilemma

(ik wil niet lu....g doen hoor)

Hahaha ben juist blij met deze opmerkingen, dit houd me bij de les en leer er zeer veel van.

.

Weer eens een kleine update.
Op de wulf planken de beschildering aan gebracht, moet hier nog wel met mat vernis overheen zodat er een klein beetje glans op komt. Ook is het roer gemonteerd.

full

Begonnen aan het Galjoen dit gaat langzaam de goede kant op, de tekeningen zijn niet al te duidelijk. Maar met Dry fit komen we er wel uit.

full

full

full

.

Mooi! Wat is het tafereel - de rede van Middelburg? Of Amsterdam?

Gezien de vierkante toren links lijkt mij dit Middelburg, waar het schip ook gebouwd werd.
Zie ook de volgende tekening van Hans Luijten (eerste kwart 17e eeuw):

full

Gr. Paul

Inderdaad Hans, zoals Paul al liet zien :D

“Het vertrek van een hoogwaardigheidsbekleder uit Middelburg”
1615 van Adriaen Pietersz. van de Venne.

full

Inderdaad Hans, zoals Paul al liet zien :D

“Het vertrek van een hoogwaardigheidsbekleder uit Middelburg”
1615 van Adriaen Pietersz. van de Venne.

full

Het gebouw links herken ik niet, maar met name op de onderste afbeelding is de lange Jan in het midden goed te herkennen. Rechts is denk ik de dom van Veere.

Back