Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Schaatsen niet mijn ding, dus vandaag weer lekker aan de HH geklust. De verschansing op het sleepdek gemonteerd en de spuitgaten uitgevijld. Nu de hekverschansing nog monteren en dan kan het grove werk van het sleepdek ook worden afgrond.
Zal morgen weer wat foto's plaatsen.

Nog een vraagje over de ketelbuis: wie weet wat dit exact voor een onderdeel is, en was deze ketelbuis ook voorzien van stickers o.i.d.?
 
Schaatsen niet mijn ding, dus vandaag weer lekker aan de HH geklust. De verschansing op het sleepdek gemonteerd en de spuitgaten uitgevijld. Nu de hekverschansing nog monteren en dan kan het grove werk van het sleepdek ook worden afgrond.
Zal morgen weer wat foto's plaatsen.

Nog een vraagje over de ketelbuis: wie weet wat dit exact voor een onderdeel is, en was deze ketelbuis ook voorzien van stickers o.i.d.?

Hallo Stefan,

Ik weet het absoluut niet zeker maar meen wel eens ergens gelezen te hebben dat dit de hydrauliektank voor de kraan is. Nogmaals, ik weet dit niet zeker. Mocht niemand het juiste antwoord hebben ga ik dit alsnog proberen te achterhalen. Hoe ga je trouwens met je troskluizen? Hoe heb je dit opgelost? Heb je de spuigaten uitgevoerd op de Robbe manier of op de originele HH manier? Ben benieuwd naar je foto's.

Groet
Sjoerd
 
Ik zou het echt niet weten wat voor functie die had, wel weet ik dat hij niet op de smit hunter heeft gezeten,(waarschijnlijk verwijderd ?? atans dat zie ik op de foto's van de smit hunter)

view.php

(Foto: Stefaan Joris)
 
Laatst bewerkt:
Had dacht ik ergens eens gelezen dat het een decompressie buis was voor duikers maar dat leek mij wat sterk.

@Sjoerd. Heb per zijde 3 grote, 1 kleine en op de hoek van de achtersteven een spuigat gemaakt. Niet helemaal als het origineel want daar zijn de grote opgedeeld in 2 kleinere.

De troskluizen nog niet gemaakt maar de plekken worden volgens het origineel

Groeten Stefan
 
Had dacht ik ergens eens gelezen dat het een decompressie buis was voor duikers maar dat leek mij wat sterk.

Groeten Stefan

Als ik de vorm zo bekijk, zou dat toch best eens kunnen.
Kleine decompressietanks staan vaker op zo'n onderstel en hebben aan een zijde een bedieningspaneel. Jouw "tankje" is weliswaar rudimentair uitgevoerd, maar qua vorm klopt het wel.
decompression_tank.jpg
 
@Roel, zou het dan toch... lijkt wel op het plaatje. Als het zo is kan ik wel wat details aanbrengen zodat hij meer echt lijkt.

Groeten Stefan
 
Ik verwacht niet dat de HH een decompressie tank bij zich had. De HH was een zeesleper pursang, en niet uit gerust om als bergingsleper dienst te doen.
Ik kan me geen werkzaamheden als zeesleper voorstellen waar bij een decompressie tank nodig zou zijn.

Na de verbouwing als bergingszeesleper, waar ze onder andere voorzien werd van een bergingsruim, zou het een ander verhaal geweest kunnen zijn.
 
Even een paar foto's van de stand van zaken.
De spuigaten op het sleepdek en de hekverschansing.
full

De kluisgaten nog niet geboord (wel voorgeboord om de locatie aan te geven), ben er nog niet helemaal uit hoe ik ze ga maken. Kan in ieder geval niets op internet te koop vinden wat mij geschikt lijkt.
De eerste stootrand aangebracht.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had helaas het voorstuk gemist, maar op berging slepers komen normaal geen duikers.
voor bergingen komen er dan pontons of een bok erbij, want met een decotank alleen ben je er nog niet.

maar het is wel een mooie decotank geworden.
 
@Rovman, bij de technische specificaties die ik van dhr. Nieuwenhuis heb ontvangen staat vermeld dat de HH een volledige duikuitrusting aan boord had. Zou een decompressietank daar misschien wel een onderdeel van kunnen zijn geweest? Ik zie geen ander nut voor een ronde tank op die plaats.
 
Als er een volledige duikuitrusting op stond, is dat inderdaad incl. de ketel Stefan.
het is namelijk verplicht bij duiken dieper dan 19 mtr een decotank te hebben.
wel een dure bedoeling, want om een tank ongebruikt in keur te houden is best kostbaar
 
Spanningregelaar

Hallo Stefan,

Zover ik heb kunnen achterhalen bij de diverse bouwverslagen en forums kan de Happy Hunter 2 accu's aan van 12Volt 7,2A ,geplaatst onder het dekhuis en een extra kleinere accu achter de motren vlakbij de servo voor de roeren. Zo ga ik het ook den. De achterste accu wordt in mijn geval een 6Volt accu 12A. Deze ga ik gebruiken voor mijn begschroef, verlichting en eventueel andere functies. Mijn motoren krijgen ieder hun eigen accu.
De ontvanger en de drie vaartregelaars komen onder het dekhuis. Ik maak meestal een printplaatje ( heel simpel) waar ik alles kan schakelen en regelen. Hierop komen ok de laadbussen voor de accu,s In dit geval laadbussen voor 12 en voor 6 Volt. Ook komen hier de diverse zekeringen op te zitten alsmede schakelaars om te kiezen tussen "ïn bedrijf"en "laden"
Wat betreft het creëeren van een andere spanning dan 12Volt zou ik je ten alle tijden een spanningsregelaar aanraden. Deze zijn simpel zelf te maken. Bij mij zitten deze op de dezelfde printplaat. Ze zijn verkrijgbaar voor verschillende spanningen en zijn super betrouwbaar. Ik stuur je ook ng even een PB waarop een soortgelijk schema is getekend. Mocht je hier vragen over hebben kun je me eventueel bellen op het vermelde tel.nr.

Overigens ziet je boegschroef er netjes uit. Maak je ook de schelpen nog in de romp? Ik heb ze er inmiddels inzitten. Moet nog even een paar foto's nemen en mijn verslag bijwerken. Ook het verslag gaat best wel wat tijd inzitten.

Groet
Sjoerd

Hoi Sjoerd,

hierboven schreef je dat het zelf bouwen van een spanningregelaar tamelijk eenvoudig is. Voor mijn HH in aanbouw wil ik 12 of 6 volt gelijkstroom transformeren naar 3. Zou je mij een mailtje (ik stuur jou per PB mijn mailadres) willen sturen met daarin/-het daarvoor benodigde bouwschema. Ik ben een redelijk leek op elektrogebied.

Met vriendelijke groet,

Jan Holsappel.
 
Laatst bewerkt:
Het "grove" werk van het sleepdek zit erop. De verschansing aan de binnenzijde en de achterzijde, de spuigaten en de bovenregel gemonteerd. De kluisgaten moeten nog maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
full

De gaten in de achterverschansing nog even laten zitten.
full

Dit weekeind niet veel tijd om te knutselen maar misschien de verschansingsteunen en de omkastingen voor de slangaansluitingen/ontluchtingen aan de binnenzijde monteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Stefan,

Begint echt al een beetje "smoel"te krijgen. Wat betreft de towingpins achterop, ik heb bericht gehad dat deze er bij de oplevering NIET opzaten. Ik ga ze er dus weer afhalen en de gaten dichtlassen.

Groet
Sjoerd
 
Dag Sjoerd. Begint er een beetje op te lijken zo he.
Gaten ga ik ook opvullen, lijkt wel een beetje op toen ik nog jong was. Bouwpakketjes maken en dan ook onderdelen over houden;)

Zit er nog aan te denken een half rond profiel aan te brengen op de verschansing van het sleepdek.
 
Het sleepdek begint al aardig vorm te krijgen, maar er gaat wel veel werk in zitten. De 2 grote sleepbogen gesoldeerd, eerste keer solderen voor mij, en er aardig tevreden mee. Ben ze nu aan het gronden voordat ik ze op het dek verlijm.
full

De bolders en overige onderdelen staan nog los. Alles wat zwart (m.u.v. de sleepbogen) moet worden verlijm ik na het aflakken. De onderdelen die grijs moeten worden verlijm ik na het gronden van deze onderdelen maar voor het gronden van het dek.
Met de verschansing steunen ben ik niet helemaal tevreden ga deze nu zelf maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top