Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Hallo Stefan,

Zover ik kan zien is het zeker goed gelukt. Ziet er goed uit en wat wordt het een mooi schip. Natuurlijk ben je nog niet gereed op het sleepdek maar toch een klein aandachtspuntje. Boven de toegang naar het kraandek aan stuurboord en de deur in het sleepschot aanbakboord komt nog een verstevigingsplaat. Tja en wat de verstevigingsplaten voor de verschansing betreft, als je zelf niet tevreden bent dan weg er mee en nieuwe maken. Anders blijf je jezelf er aan ergeren. Goede keus. Binnenkort een proefvaart denk????

full

Groet
Sjoerd

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Sjoerd. Inderdaad komen daar nog verstevigingsplaten. Is trouwens leuk om te zien wat Robbe allemaal heeft toegevoegd wat op het origineel niet zat. Denk maar eens aan de towingpins, maar ook b.v. de dekklemmen extra ontluchtingen aan het eind van het sleepdek, extra ontluchtingen in de omkastingen tegen de verschansing op het sleepdek, extra spuigaten, e.d. Terwijl er ook onderdelen zijn die Robbe niet heeft overgenomen zoals de ontluchting net voor het sleepschot aan stuurboord, de "motoren" van de 2 sleeplieren, goede kluizen in de verschansing en zo zullen er nog wel een aantal zaken zijn.
Pas trouwens de sleepboog het dichtst bij het sleepschot wel op 1 puntje aan, er zouden hierop 2 pennen bevestigd moeten worden. Dit laat ik vooralsnog achterwege omdat de sleeplijn hier snel achter zal blijven haken.

Dag Sjoerd. Inderdaad komen daar nog verstevigingsplaten. Is trouwens leuk om te zien wat Robbe allemaal heeft toegevoegd wat op het origineel niet zat. Denk maar eens aan de towingpins, maar ook b.v. de dekklemmen extra ontluchtingen aan het eind van het sleepdek, extra ontluchtingen in de omkastingen tegen de verschansing op het sleepdek, extra spuigaten, e.d. Terwijl er ook onderdelen zijn die Robbe niet heeft overgenomen zoals de ontluchting net voor het sleepschot aan stuurboord, de "motoren" van de 2 sleeplieren, goede kluizen in de verschansing en zo zullen er nog wel een aantal zaken zijn.
Pas trouwens de sleepboog het dichtst bij het sleepschot wel op 1 puntje aan, er zouden hierop 2 pennen bevestigd moeten worden. Dit laat ik vooralsnog achterwege omdat de sleeplijn hier snel achter zal blijven haken.

Hallo Stefan,

Klopt. Deze punten waren mij ook al opgevallen en heb mijn sleepdek ook gemaakt volgens de tekening van de heer Nijenhuis. Overigens, de twee pinnen op de bewuste sleepboog zullen niet zoveel effect hebben op het slepen. Ze staan niet zover voor het sleepschot. Ik heb ze wel geplaatst omdat ze ook op tekening staan. Bij de real one zijn deze pennen trouwens uitneembaar. Maar hier geldt natuurlijk weer dat jij de bouwer bent en tevens opdrachtgever haha. Wat bedoel je overigens met de motoren van de twee sleeplieren? Volgens mij, maar ik heb me daar nog niet echt in verdiept, is er alleen een voorziening gemaakt om de sleeptros te lossen en niet om deze op de liertrommel te winden.

Groet
Sjoerd

Dag Sjoerd.
Heb de middelste sleepboog net op het dek verlijmd. Ben nu de 2 ontluchtingen onder deze boog en de grote ontluchting bij de voorste boog aan het gronden zodat deze ook verlijmd kunnen worden op het dek.

Het lijkt net of er iets voor de lieren is gemonteerd die een of andere voeding krijgen vanuit het dek. Nu kunnen dat of 2 elektromotoren zijn of 2 hydraulische motoren of remmen. Het is een beetje moeilijk te zijn.
Verder denkend zou het kunnen zijn dat de lieren hydraulisch werken met een motor onderdeks en dat er een hydraulische rem bovendeks zit met een krans.
Misschien heb jij een andere idee?

Dag Sjoerd.
Heb de middelste sleepboog net op het dek verlijmd. Ben nu de 2 ontluchtingen onder deze boog en de grote ontluchting bij de voorste boog aan het gronden zodat deze ook verlijmd kunnen worden op het dek.

Het lijkt net of er iets voor de lieren is gemonteerd die een of andere voeding krijgen vanuit het dek. Nu kunnen dat of 2 elektromotoren zijn of 2 hydraulische motoren of remmen. Het is een beetje moeilijk te zijn.
Verder denkend zou het kunnen zijn dat de lieren hydraulisch werken met een motor onderdeks en dat er een hydraulische rem bovendeks zit met een krans.
Misschien heb jij een andere idee?

Ik ga dat morgen eens bekijken. Is mij in ieder geval nog niet opgevallen. Waar zou dit moeten zitten dan? Op het sleepdek bij het sleepschot?

Groet
Sjoerd

Dag Sjoerd. Morgen gaat hij waarschijnlijk een kleine proefvaart maken in de haven waar mijn zeilboot ook ligt. In ieder geval eens kijken hoe hij in het water ligt.
De onderdelen die ik bedoel zitten aan de voorzijde van de 2 lieren gemonteerd. Er echt aan vast.

----

Dag Sjoerd. Morgen gaat hij waarschijnlijk een kleine proefvaart maken in de haven waar mijn zeilboot ook ligt. In ieder geval eens kijken hoe hij in het water ligt.
De onderdelen die ik bedoel zitten aan de voorzijde van de 2 lieren gemonteerd. Er echt aan vast.
---

Laatst bewerkt:

Hey Stefan,

Succes met de proefvaart morgen en vergeet geen foto's te maken!!!!! Wat betreft de lieren, bedoel je soms de ANKERlieren op het bakdek?? Je had het in eerder bericht over desleeplieren.

Groet
Sjoerd

Nee echt bij de lieren op het achterdek. Kijk morgen maar eens rustig, zitten tussen de voorste sleepboog en de lieren.

Die bedoel ik inderdaad. Gebruikte misschien niet de juiste benaming.
Verzoekje Sjoerd zou je repley willen gebruiken ipv quote. Dan wordt niets steeds het bericht gekopieerd.

:banana::banana:Hij doet het.
Vanmiddag in de verenigingshaven een proefvaart gehouden. Moet nog wel wat ballast achterin, maar lekt nergens. Helaas geen filmpje, maar hieronder een foto.
full

Wat een power met die 2 motoren, kort volgas gevaren maar de boeggolf spoelde bijna over het voordek. Boegschroef werkt ook perfect en met de 2 gescheiden motoren draait ie vlot.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Eric.
Bedankt, ben erg blij. Moest wel een stuk boomstam op het achterdek leggen anders spoot hij alleen maar water naar achteren. Had direct trouwens 5 toeschouwers waaronder de havenmeester. Hij vroeg of ik een ligplaats ervoor wilde hebben.
Tot morgen.

Ziet er goed uit Stefan, ben blij dat het schip een goed thuis heeft gekregen en nog beter om te zien dat zij vaart

gr
Koos

staat nu even stil, ben op het moment even bezig met m'n L-fregat, de svitzer komt binnenkort wel weer
gr
Koos

Hey Stefan,

Perfect man. Dat moet toch wel een geweldig gevoel geven. Ziet er goed uit. Had je trouwens alle batterijen in de HH? En dan met name de batterij in het achterschip? Wat betreft de kaapstaanders,hier zit inderdaad een "uitstulping" aan. Of dit de aandrijving of de bediening is weet ik ook niet. Ik ga deze er trouwens niet opmaken. Detail is te klein om echt op te vallen zeg maar.

Vriendelijke groet
Sjoerd

Back