Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Indoorvlieger,

zoals de schroeven nu staan draaien ze van elkaar af ! Dat is de gebruikelijke positie van de schroeven aangaande zeegaande schepen.

Groet,

Fer
 
hallo,

Ik had begrepen dat bij werkschepen met 2 schroeven (of meer) de BB-schroef naar rechts draait, en de SB-schroef naar links draait (bovenaan dus naar elkaar toe) voor meer stuwkracht, en bij snel varende schepen, zoals oorlogsschepen, de schroeven naar buiten draaien, voor meer snelheid.

Met vriendelijke groeten,
 
Herby,

Foto's spreken voor zich denk ik, kijk maar naar de stand van de schroefbladen en dus naar buiten draaiend.
full
full


Groet,

Fer
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Etapje,

Inderdaad een links en rechts draaiend schroef is het mooiste zo voorkom je wielwerking.
Ik heb ze op mijn Smit Hunter model allebei naar binnen draaiend staan maar het is maar net wat je zelf wilt of prettig vindt.
Het blijft zowiezo een eeuwige discussie aangaande de draai richting zelfs met 1 schroef.
Op mijn Amsterdam heb ik hem rechts draaiend bekeken vanaf de boeg naar achteren ( Duitse manier ) In Nederland is het van de boeg kijkend naar voren. Dus draait andersom maar omdat het een Duits gebouwd schip is heb ik het maar op de Duitse manier gedaan.

Groet,

Fer
 
Hoi Fer.
Belangrijkste is inderdaad dat ze tegen elkaar in draaien. Heb nog even de tijd, eerst de motoren in bouwen en de assen monteren.
 
Ook ff een abbo genomen. Ooit, later, eigenlijk vorige week :) wil ik ook de happy hunter gaan bouwen maar dan uit scrap. Maar omdat dit wat hoog gegrepen is voor iemand die zelfs de werktafel nog in elkaar moest lijmen vorige week, hou ik het ff bij lezen en oefenen bij het opknappen van m'n Buchhorn.

Succes
 
@So What: welkom, leuk weer een volger van mijn bouwverslag.

Heb vandaag de beslagset ontvangen. Wat ik nog mis zijn de stickers, die zaten niet in het pakket en ook niet in de beslagset.
De schroeftunnels zijn verlijmd en ik ga vanavond de smeernippels op de assen lijmen. De gaten in het motorschot afgetekend zodat deze ook geboord kunnen worden. Daarna kan alles worden ingebouwd.
 
De stickerset zit bij de nieuwe kit bij de handleidingen en de tekeningen.
Dus idd niet in het doosje met de beslagset :D.
Maar ik denk dat je die stickerset wel los kan bestellen bij robbe.
 
Lekker een middagje vrij.
Dit weekeind wil ik het motorschot gaan inlijmen. Heb de opstelling in de romp geplaatst en het lijkt goed te zijn uitgelijnd.

full

Uiteraard komen er nog steunen tegen het schot.
De motoren liggen bijna vlak tegen de romp aan. De motoren zullen wel warm worden maar de romp is koud door het water tijdens het varen. Vraag mij wel af om het verstandig is een dun laagje rubber tussen de motoren en de romp aan te brengen of heeft iemand anders een beter idee?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo ,
die motoren hebben een luchtkoeling ,er zit een fan achter aan de borstels,om optimaal te functioneren moet er niet aleen lucht worden weggeblazen maar moet er ook verse lucht kunnen aangevoerd worden

u heeft de motoren recht aan een "vol" spant bevestigd,u zal zien dat er eigenlijk koelopeningen vooraan de motor zitten , die zijn nu dus nutteloos

oplossing : koelopeningen aftekenen op het motorspant en uitdremelen waardoor de koellucht door de motor kan stromen

mvg
Ben
 
die motoren hebben een luchtkoeling ,er zit een fan achter aan de borstels,om optimaal te functioneren moet er niet aleen lucht worden weggeblazen maar moet er ook verse lucht kunnen aangevoerd worden

Inmiddels heb ik een aantal maal met mijn Banckert gevaren, en heb aandacht aan de koeling gegeven; dat wil zeggen, luchtopeningen voor en achter zo open mogelijk. Wat blijkt is dat de motor (werkend op 12volt) behoorlijk warm wordt.

Ik heb zelf dan ook in overweging om mijn Zwarte Zee met vergelijkbare motor met 6volt te laten werken, wellicht
draagt dat bij om de motortemperaturen lager te houden.
full

Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vraag mij wel af om het verstandig is een dun laagje rubber tussen de motoren en de romp aan te brengen of heeft iemand anders een beter idee?

Wat wil je met het rubber bereiken? Geluiddemping? Met het oog op vochtigheid zou ik dat rubber zo veel mogelijk beperken, het werkt als een spons en zal moeizaam drogen.

Maar als plaatselijke ondersteuning tussen vlak en motor kun je ook denken aan zelfklevend luikentape uit de watersportwinkel. Eventueel heb ik nog een strookje liggen voor je, uit mijn hoofd gezecht 5 mm dik en 25 mm breed. Wil wel wat toesturen.

Johan
 
@Johan: wilde met het rubber bereiken dat de motor iets vrij ligt van de romp, maar is maximaal 2 mm. Het luikenrubber waar je het over hebt heb ik nog in voorraad voor mijn "grote" boot. Maar bedankt voor het aanbod.

@Ben: het spant zoals hij nu is komt van de bouwtekeningen, ook de foto's van de handleidingen geven deze openingen niet aan. Maar de tip is duidelijk, ga er zeker wat mee doen. Had zelf nog het idee de motor een 5 mm van het schot vrij te houden door rubber ringen, een soort afstandhouders dus.
 
@Ben: het spant zoals hij nu is komt van de bouwtekeningen, ook de foto's van de handleidingen geven deze openingen niet aan. Maar de tip is duidelijk, ga er zeker wat mee doen. Had zelf nog het idee de motor een 5 mm van het schot vrij te houden door rubber ringen, een soort afstandhouders dus.[/QUOTE]


oorspronkelijk werd deze boot aanbevolen met andere motoren , een robbe 600 type met een aangebouwde reduktie , het was toen dus zinloos in dat motorspant gaten te gaan maken
vermoedelijk is je tekening en handleiding van het motorspant van uit die periode

nu met jouw motoren heeft dat wel degelijk zin hoor ,die oplossing met de rubberen ringen zou ik niet doen : motor hangt niet echt vast

@Johan : een 500 E ? op 12 volt?
ik heb al verschillende keren geschreven dat dit een ongeschikte motor is om sleepboten aan te drijven , is te hoogtoerig en te weinig koppel om een deftige schroef te laten ronddraaien ,je moet een trager draaiende motor kopen met wat meer koppel: igarashi's ,buhlers ,crawler-motoren,decaperms, 720 toque's ,755/40 zoiets heb je nodig

mvg
 
Laatst bewerkt:
Dag Ben.
De oude motoren met reductie waren ingeklemd in 2 schalen. Dit was de opstelling in de set die ik heb gekocht maar wilde deze niet gebruiken.
Het motorspant zoals nu aangebracht is op basis van de nieuwe set, de gebruikte motoren zijn dezelfde als de aandrijfset. De combinatie van dit spant en de motoren is dus de combinatie zoals in de handleiding.
 
Back
Top