Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Sjoerd en Vincent, bedankt voor jullie complimenten. Ben er zelf ook erg blij mee. Laat hem nu tot na het weekeind uitharden. Misschien volgende week dan de gele kleur. En de week daarop het onderwaterschip.
En dan kan het detaileren beginnen.

Ook met de spuitbus ziet het er bijzonder goed uit Stefan, in hoeveel lagen en tussenpozen heb je gespoten? En hoe heb je voorkomen dat het te dik ophoopt tussen de verschansingsteunen?

Gr.
Pim

Dag Pim.
Heb in dunne lagen gespoten in 4 lagen. Volgens de gebruiksaanwijzing moet er binnen enkele minuten naar elkaar worden gespoten, maximaal 30 minuten. Heb de verschansingen in 3 lagen gespoten om te voorkomen dat er zakkers ontstaan. De verf droogt erg snel en ben geen zakkers tegengekomen.

Al het plakband verwijderd. Na een nachtje drogen ziet het dek er mooi uit. Een paar puntjes, en dat betreffen de reeds verlijmde 3 ontluchtingen, moeten plaatselijk even met het penseeltje worden bijgetipt omdat ze niet helemaal gedekt zijn. Dat soort onderdelen zijn denk ik makkelijker te bereiken met een airbrush dan met een spuitbus.
Als de verf droog is licht oppoetsen met een poetsdoek om de stofjes er uit te wrijven en dan kunnen de bolders, e.d. worden aangebracht. Maar eerst de gele verf van de romp.
En dan de beslissing: vindt de glansgraad mooi en laat hem dus zoals hij nu is.
Hou jullie op de hoogte.

Zonde, zo mooi en strak model, gebouwd met oog voor detail, en dan zo'n onrealistisch glimmend dek. :(

Inderdaad jammer dat je het laat glimmen, ben bang dat als je het hele model laat glimmen, je een speelgoed look creëert. Zou zonde zijn van je mooie werk!

Hoi Bart en Adam. Dacht al dat deze beslissing reacties zou opleveren, maar waardeer ze zeker. Ik laat ze op mij inwerken, maar heb de tijd. Als ik toch op mijn beslissing terugkom en hem in zijdemat afspuit dan zal dit pas zijn als ik ook de gele kleur, de letters geschilderd en de decals heb aangebracht. Ga de bolders, e.d. nog niet aanbrengen want dat doe ik pas als ik het gehele schilderwerk van de romp klaar heb.

Zonde, zo mooi en strak model, gebouwd met oog voor detail, en dan zo'n onrealistisch glimmend dek. :(

Ja mooi Hé Adam het lijkt jou bolletje wel dat glimdt ook altijd !:yes:

maar Etapje , een werkdek is dof en antislip en meestal nog beschadigd door draden en sluitingen die over het dek stuiteren !

dus dit komt niet realistisch over , maar het is wel strak gespoten !!:rolleyes:

Nu even niet, vergeten te smeren met Koninginnedag, straalt je nu rood te gemoed ;)

Stefan, Als je één foto kan vinden van een de Happy Hunter met een glimmend dek, trakteer ik jou op koffie met koek op de werkschependag :D
Zijdeglans oke, mat zou nog fraaier zijn.
Zou echt zonde zijn van alle aandacht die je in de details gelegen hebt.

Hoi Adam.
Kijk een glimmend dek:p
full

Helaas kan ik je aanbod van de koffie niet aannemen, ben dan in Noorwegen op vakantie. Maar misschien kunnen we dit omzetten naar een stukje advies? Welke lak kan ik het beste toepassen voor het zijdemat maken, heb nu geschilderd in Motip RAL Industrieel.

Laatst bewerkt door een moderator:
ben dan in Noorwegen op vakantie.
We hebben meer gemeen dan alleen modelbouw, ik ben van de zomer op vakantie naar Noorwegen ;)
Zoals ik al eerder aangegeven had ben ik geen fan van Motip omdat het zo onvoorspelbaar reageert.
Zelf heb ik mijn Fairplay 22 met Belton hooglans gespoten en met Belton matte blanke lak afgelakt. Maar ik durf dat niet te adviseren op Motip :(

En uiteraard bedoelde ik natuurlijk een foto van de ECHTE Happy Hunter stelletje koekebakkers......

maar Etapje , een werkdek is dof en antislip en meestal nog beschadigd door draden en sluitingen die over het dek stuiteren !

dus dit komt niet realistisch over , maar het is wel strak gespoten !!:rolleyes:

Komt het dichtste bij mijn gevoel. Een dek kan wel een beetje glimmen, maar spiegel-hoogglans lijkt me net iets over the top. Voor de romp zou je nog wat kunnen zeggen, die lijkt vaak meer te glimmen, en vuil hecht minder goed, dus je modellen schoon houden zal eenvoudiger zijn. Ik zou het dek in ieder geval van een zijdeglans blanke lak (let erop dat het een soort is die niet gelig verkleurt) voorzien, maar uiteindelijk is het niet mijn schip, en als je het zo het mooist vindt, moet je het natuurlijk zo laten.

Het zou eigenlijk het mooist zijn als je een andere HH met zijdeglans of mat dek zou kunnen bekijken, dan kun je vergelijken met je eigen boot.

@Adam. Noorwegen is een erg mooi land, ga uiteraard meestal met mijn zeilboot op stap maar zo af en toe samen met een vriend naar Noorwegen. Ben al op de Noordkaap geweest, we gaan nu een weekje naar het zuiden van Noorwegen.

@Iedereen. Neem jullie adviezen ter harte en slaap er nog een paar nachtjes over, heb de tijd.

Ter info.
Afgelopen vrijdag Motip gebeld en na overleg met hun laboratorium gaven zij aan dat Motip Carat blanke lak over de Motip RAL profesioneel kan. Deze transparante lak is te krijgen in hoogglans, zijdeglans en mat.

Dag medebouwers,

Afgelopen weekend de electronica aan de praat gekregen en gelijk maar even een "maiden" tocht gemaakt met mijn Hunter. De proefvaart is uitstekend verlopen. Geen water binnen gekregen.

Hierbij een kort filmpje van dit heugelijke moment. Toch een lekker gevoel z'n eerste vaart.

Eric heeft mij even geholpen met het plaatsen van de link. Toch handig z'n collega.

Gr. Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Back