Bouwverslag Happy Hunter

Dat van die magneet is in die zin best mogelijk.
Maak er een electromagneet van.
Dus stroom erop is magnetisch.
Stroom eraf is hij gedemagnetiseerd.;)
Alleen het punt is hoe kun je dit zo bouwen dat het er ook nog mooi uit ziet.

Groeten Rien

@ Brecht,

Om een stroomdraad als kabel te gebruiken geeft toch wel een probleem. Ik heb hier stroomdraad liggen van 0,14 mm2 en zelfs deze is te stug. In totaal moet de kabel over 4 katrollen lopen. Daarnaast heb je een plus en een min nodig dus twee draden. Gaat dus niet lukken.

Groet
Sjoerd

Laatst bewerkt:
Sjoerd,

draad in de vorm van een electronen geleider :cool: dat gaat hem niet worden in deze schaal, ik heb hier ook nog zogenaamd apenhaar liggen en zelfs dat is nog veel te stug. Ondangs dat het flexibeldraad is ( getwist met een teflon isolatielaag ) springt het alle kanten op. Ik heb zelf de haak al op 2 plekken uitgeboord en voorzien van lood maar ook dat is niet zwaar genoeg. Kortom ik denk dat hier een consessie op z'n plek is ;-). En wat Adam al zei dat het op deze schaal erg moeilijk wordt om maar iets uit het water te op te vissen alles is vreeselijk dynamisch en dan wordt het een spelletje mens erger je niet :D.
Als draad heb ik nu iets uit de hengelsportzaak, maken ze onderlijntjes van maar vraag me niet naar het merk heb ik ook maar een stuk gekregen van een bevriende hengelaar.

Gr Martin :D

@Martin,

Ik vrees ook dat het hier op neer komt. Ga nog wel wat experimenteren en anders ga ik inderdaad met een enkele draad werken. Het uitzetten van de MOB boot is overigens nooit een serieuze optie geweest. Het werken op zich moet genoeg zijn.

Groet
Sjoerd

Met een kraan op een RC-schip iets uit het water vissen is uiterst frustrerend.
Ik heb er ervaring mee met de Kormoran, een boeienlegger van Robbe.
2358653820_e8d5aac9ee.jpg

Een redelijk stabiel scheepje, dus daar kon het niet aan liggen.

Met een (overmaatse en met lood verzwaarde) dreg met drie haken van elk 2 cm lang kon ik mijn boeien (voorzien van een messing buisje over de complete bovenzijde van de boei) makkelijk IN het water leggen. In- en uitlieren, optoppen en zwenken van de kraan was geen probleem.
Tot zover het goede nieuws.

Het minder goede nieuws: het opvissen van de boei leek op het geblinddoekt schieten met een scheve kermisbuks. Zelfs met windstil weer.
Dán tikte de dreg de boei net weg, de volgende poging kwam een andere modelschipper langs en veroorzaakte net iets teveel zog, de derde poging draaide de kraan net iets te ver of lag de boei net weer buiten bereik van de kraan.... Tijdens demo's in een (rechthoekige) bak was het helemaal feest: door de vorm van de bak klotst elke golf alle kanten uit.
Kortom: als je per 5 minuten één boei aan boord had, was je spekkoper.

Uiteindelijk de dreg nog wat groter gemaakt... Schaalverhouding was toen helemaal zoek, maar het opvissen werd een stuk makkelijker...

@Hallo Roel,

Mooi verhaal. Kan me er iets bij voorstellen. Maar zoals al eerder door mij gezegd het overboord zetten en weer binnenhalen van wat dan ook zal beperkt blijven tot een keer proberen. Moet wel leuk blijven die hobby van ons. Vissen vind ik toch al niks:)

Groet
Sjoerd

Het is inderdaad gevlochten lijn, maar dan moet je hele goede ogen hebben omdat te zien :D.

kraan22%2520%2528Small%2529.jpg

draad%2520SH%2520%2528Medium%2529.jpg

maar moet zeggen dat het goed werkt als je er een last in hebt hangen, maar enkel met een losse haak was dit hem toch ook niet helemaal.

Ja,gevlochten lijn is soms wat stug, ik ga het zelf gebruiken voor mijn anker op de putter maar die weeg volgens mij meer dan 100 gram door al het soldeer dus daar heb ik geen probleem met de lichte stugheid

@ Koen,

Dat verwacht ik ook niet, maar als je een beetje schaal getrouw wil bouwen is de haak enkele grammen en dat veel te licht om dit type draad enigzins strak te houden.

@Martin,

Bekend kraantje. Hoop hem net zo strak te krijgen als de jouwe!! Het is wel mijn grote voorbeeld.
Wat betreft de hijskabel, ik denk niet dat er voor de ingeschoren kabel iets is wat ik kan gebruiken. Ik ga dus inderdaad de concessie doen om er een enkele draad van te maken. Allemaal bedankt in ieder geval voor het meedenken.

Groet
Sjoerd

Up-Date 32

Hallo allemaal,

Nog steeds bezig met de kraan. Bovendeks is die op het spuiten na geheel gereed. Na het spuiten moeten er nog diverse details aangebracht worden zoals slangen ed. Onderdeks is zeker zoveel werk. Hierbij een sneak preview. Wat je nu ziet is de aandrijving voor het zwenken en voor het op en aftoppen van de giek. Op hetzelfde platform komt ook nog de motor en trommel voor de hijskabel. Ook wil ik er nog een sleeplier plaatsen. Om dit alles is wel een beetje electronica nodig en gelukkig krijg ik daar wat hulp bij. Dus weinig nieuws te melden maar nog genoeg te doen.

full

Tot de volgende keer.

Groet
Sjoerd

Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er toch wel iets anders uit dat he HH ontwerp
mag ik zeggen veeeeel mooier .
erg mooi gevonden met die kopse wielen .

blijf het volgen hoor
veel plezier en suc6

Mannen, bedankt.:D

Ja Vincent inderdaad. Het mechanische gedeelte lukt me wel. De bottleneck zit hem in de aansturing. Uiteraard kun je alles kopen maar de €€€€€ hè:(. Ik heb je nog een mailtje gestuurd.

Groet
Sjoerd

Sjoerd,

Als je een kleine goedkope servo uit elkaar haalt, de potmeter in de middenpositie lijmt en jouw motor soldeert aan de motoraansluitingen heb je een prima regelaartje voor nop!

Gr.
Pim

Vince en Pim,

Bedankt voor jullie input. Samen met jullie moet dit toch wel gaan lukken.

Groet
Sjoerd

Back