Bouwverslag Happy Hunter

@Jan,

Bedankt, en inderdaad, dunne electrasnoertjes. Omdat de kraan geheel van messing is kon ik deze er mooi aan solderen. Krinpkousje er om heen en klaar.

Ziet er weer zeer gelikt uit Sjoerd.. :D
Maar 1 puntje, je ketting, oogt iets wat te grof, Heb hier nog wel fijnere ketting liggen,
Heb ik ook gebruikt voor me achterdek van de Blus,.

IMG_20120917_220958.jpg

Stuur het wel naar je op...

@Vincent,

Bedankt kerel. Wat dat kettinkje betreft, de schakel heeft een lengte van 2,5mm, is 1,48 mm breed en heeft een dikte van 0,5 mm. Die jij op je Bluster gebruikt is volgens mij niet kleiner. Ik kan me vergissen natuurlijk. Als het wel kleiner is houd ik mij aanbevolen. Op de foto is het inderdaad erg grof. In het echie valt het eigenlijk wel mee.

Groet
Sjoerd

Ik ga even voor je kijken.
Stuur me je adres even via een PM tje, kan ik het naar je op sturen.

Paul UK-104.

Dat ketting van Vincent is echt heel fijn hoor, ik heb het gezien toen ik bij hem thuis was.

@Vincent,

Die is inderdaad nog fijner. Is van harte welkom. Bedankt alvast Vincent.

Groet
Sjoerd

Up-Date 35

Hallo allemaal,

Is weer even geleden maar door ziekte een aantal weken gewoon niets gedaan. Inmiddels heb ik de opbouw wit en grijs gespoten. Ook de schoorstenen hebben hun kleurtje. De schoorstenen ga ik nog wel matteren met matte blanke lak. De opbouw blijft zo. Uiteraard moeten aan de opbouw de gereed zijnde railingen, de reddingsvlotten ed nog aangebracht worden. Ook de railingen tegen de opbouw worden nog zwart. Dan wacht mij nog een monsterklus namelijk de masten voorzien van verlichting en de aansluitingen op de decoder. Heb van Cheeta een encoder/decoder setje gekocht. Bij het testen werktte dit vlekkeloos. Blij mee. Heb inmiddels draad binnen voor mijn kraan, bedankt Paul, en ook hele fijne ketting van een hele fijne gozer uit Goes, bedankt Vince.

full

full

fotootjes kijken en tot de volgende keer.

Groet
Sjoerd

Laatst bewerkt door een moderator:
Netjes Sjoerd:worship::worship:
Leuk dat jij de kajuit al mooi in de verf hebt staan en ik de romp. Misschien jou opbouw ruilen voor de mijne:p

@ Jan en Eric. Bedankt weer voor jullie complimenten.
@Stefan, idee is niet slecht haha, maar gaat echt niet passen. Mijn basis van de opbouw met de onderliggende openingen in het dek zijn anders dan bij jou.

Groet
Sjoerd

Sjoerd, je logo's op de schoorstenen zijn ook prachtig geworden. Heb je deze met penseel geschilderd?
Heb je voor jezelf al allemaal bepaald wat je werkend wilt hebben en hoe?, ik ben voor mijzelf ook het nadenken wat en hoe ik e.e.a ga aansluiten en schakelen.

@Stefan,

De logo,s zijn inderdaad met en penseeltje geschilderd. Is wel redelijk gelukt.
Wat betreft de schakelingen. Zoals je hebt gelezen heb ik de 12 kanaals decoder van Wetronic in de HH liggen. Deze wil ik gebruiken voor de functies buiten de aandrijf motoren en boegschroef om. Voor de kraan heb ik 3 vertragingsmotoren gemonteerd en voor de sleeplier 1 stuks. In totaal dus 4 motoren die middels de encoder op de zender worden bediend. Omdat deze motoren links en rechtsom moeten draaien heb je ook 4 ompoolmodules nodig Elke ompoolmodule vraagt 2 kanalen van je decoder. Dat betekent dat ik voor deze motoren al 8 kananalen kwijt ben. Ik houd dan 4 over. De zoeklichten en de dekverlichting wil ik ook via de zender kunnen schakelen. Dan houd ik nog 2 kanalen over op de decoder. Deze wil ik gaan gebruiken om twee sleep situaties na te bootsen. Ik weet dat er meer sleepcombinaties voorkomen wat verlichting betreft maar slepen doe ik toch niet en al helemaal niet in het donker. De radar en de normale navigatie verlichting gaan branden/draaien zodra ik prik op het systeem zet. Daarnaast heb ik nog de keus om de sleepverlichting middels schakelaars in de HH te schakelen en de dan vrijkomende kanalen van de decoder te gebruiken om de radar te activeren en bijv de binnen verlichting te schakelen. Ik neem aan dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel. Welke encoder/decoder heb jij nu aangeschaft?

Groet
Sjoerd

@Sjoerd. Verhaal helemaal duidelijk, heb zelf de multiswitch 16 van Robbe. Deze heeft 2x 8 kanalen. Ik heb de memory functie eraf gehaald dus kan ik in principe 8 functies schakelen. De ankerlier en de sleepservo gaan via de ontvanger net zoals de motoren, roeren en boegschroef.
Als ik de kraan werkend maak ben ik 3 functies daaraan kwijt. Verder wil ik 2 type navigatieverlichting schakelen, normaal en slepend. En dan wil ik nog de volgende functies inbouwen via de switch: dieselgeluid, hoorn, dekverlichting, schijnwerpers en de rookgeneratoren.De radar laat ik waarschijnlijk draaien als ik het systeem aanzet.

Moet bekennen dat ik wel twijfel over het werkend maken van de kraan. Mede gezien de geplaatste opmerkingen in onze verslagen. Heeft dit voor mij toegevoegde waarde?, antwoord nee. Besteed dan liever de kanalen voor de genoemde functies. Als ik de kraan niet werkend maak zet ik de memory functie weer aan, kan dan met elke schakelaar 2 functies tegelijk bedienen, dan kan ik dus 16 functies maken.

Ben er nog niet helemaal uit, maar heb geen haast.

Het aantal te schakelen functies neemt niet toe door de memory functie. Je kunt echter wel meer functies te gelijkertijd actief hebben

Hoi Adam. Dat is ook precies wat ik bedoel. Per kanaal kan ik 2 functies tegelijk bedienen met 1 schakelaar. De memory functie zorgt er voor dat bij terugzetten van de schakelaar in de midden positie de functie blijft werken totdat ik hem weer schakel. Als ik de handleiding zo lees kan ik beide functies op 1 kanaal tegelijk laten werken. Maar zoals al gezegd moet ik hier nog goed induiken.

Ik gebruik 1 switch waar ik 4 dingen mee aan en uit kan zetten . Dit alles gebruikt 1 servo kanaal max belasting is 3 ampère. Bv normale verlichting. Sleepverlichting. Radar. Spuitkanon. Alles is met 1 schakelaar aan en weer uit te zetten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Marting,

Ben wel benieuwd welke schakeling dit is. Heb je hier wat meer gegevens van?

Groet
Sjoerd

Back